Zarządzenie nr 09/01/2025

Dyrektora Miejskiej Biblioteki Publicznej

im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich

z dnia 29.01.2025 r.

 

w sprawie: wprowadzenia „Procedury obsługi osób ze szczególnymi potrzebami” w Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich.

Podstawa prawna:

  • Art. 6 i 7 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1411. ze zm.)

 

 

§1

  1. Dyrektor MBP wprowadza „Procedurę obsługi osób ze szczególnymi potrzebami w Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich, która stanowi Załącznik nr 1 do niniejszego Zarządzenia.
  2. Zobowiązuje pracowników Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich do stosowania zasad określonych w Procedurze.
  3. Procedura obsługi osób ze szczególnymi potrzebami zostanie zamieszczona na stronie głównej BIP Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich.

 

§2

 

  1. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
  2. Jednocześnie Dyrektor MBP uchyla Zarządzenie nr 01/04/2022 z dnia 08.04.2022 r. w sprawie wprowadzenia „Procedury obsługi osób ze szczególnymi potrzebami” w Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich.

 

 

 

Dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej

im. Anny Szaneckiej

w Siemianowicach Śląskich

Bogumiła Śliż

 

 

Załącznik nr 1 do Zarządzenia Dyrektora MBP

nr 09/01/2025 z dnia 29.01.2025 r.

 

Procedura obsługi osób ze szczególnymi potrzebami

w Miejskiej Bibliotece Publicznej

im. Anny Szaneckiej

w Siemianowicach Śląskich

 

§1

Postanowienia ogólne

 

1. Miejska Biblioteka Publiczna im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich zapewnia obsługę osób ze szczególnymi potrzebami we wszystkich swoich lokalizacjach.

2. Procedura określa zasady postępowania pracowników Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich w przypadku kontaktu z osobami ze szczególnymi potrzebami.

3.  Przez pojęcie „osoba ze szczególnymi potrzebami” należy rozumieć osobę, która ze względu na swoje cechy zewnętrzne lub wewnętrzne, albo ze względu na okoliczności, w których się znajduje, musi podjąć dodatkowe działania lub zastosować dodatkowe środki w celu przezwyciężenia bariery, aby uczestniczyć w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami (wg art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami); osobą ze szczególnymi potrzebami może być w szczególności: osoba trwale lub czasowo poruszająca się na wózku, osoba trwale lub czasowo poruszająca się o kulach, osoba mająca inne trudności w poruszaniu się, osoba z trwałą lub czasową niepełnosprawnością wzroku, osoba z trwałą lub czasową niepełnosprawnością słuchu, osoba starsza, osoba osłabiona np. chorobą, osoba niskorosła, osoba mająca trudności z wyraźnym mówieniem, osoba z niepełnosprawnością intelektualną lub z chorobą psychiczną albo Zespołem Aspergera lub spektrum autyzmu, kobieta w ciąży, rodzice i opiekunowie z dziećmi, osoba z dużym bagażem, osoba posługująca się innym językiem niż język polski lub słabo władająca językiem polskim, osoba z niskim wykształceniem.

 

§2

Dostępność architektoniczna

 

Centrala przy ul. Śląskiej 14

 

  1. Placówka funkcje na parterze budynku mieszkalnego.
  2. Do budynku Biblioteki prowadzą 2 schody zewnętrzne.
  3. Brak podjazdu lub pochylni.
  4. Sekretariat znajduje się na 1 piętrze.
  5. Brak jest informacji dotykowej/głosowej o rozkładzie pomieszczeń.
  6. W placówce nie ma tłumacza języka migowego ani możliwości skorzystania z usługi tłumacza online.
  7. Placówka nie jest wyposażona w windę, ani w inny system wspomagający przemieszczanie się osób z ograniczoną możliwością.
  8. W budynku nie zastosowano urządzeń i innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących.  
  9. Do budynku można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
  10. Wypożyczalnia w swojej ofercie posiada książki z tzw. dużą czcionką oraz duży zbiór audiobooków.

 

Filia nr 1 ul. Walentego Fojkisa 4

 

  1. Placówka funkcjonuje na parterze budynku mieszkalnego.
  2. Wejście do budynku bezpośrednio od ulicy Władysława Andersa.
  3. Brak jest informacji wizualnej/dotykowej/głosowej o rozkładzie pomieszczeń.
  4. W budynku nie zastosowano urządzeń i innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących
  5. W budynku nie ma tłumacza języka migowego ani możliwości skorzystania z usługi tłumacza online.
  6. Brak schodów.
  7. Toaleta jest przystosowana dla osób niepełnosprawnych. 
  8. Filia w swojej ofercie posiada książki z tzw. dużą czcionką.
  9. Do budynku można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.

 

Filia nr 2 ul. Niepodległości 45

 

  1. Biblioteka znajduje się w budynku Siemianowickiego Centrum Kultury.
  2. Do wejścia biblioteki prowadzi 5 schodów zewnętrznych.
  3. Brak podjazdu lub pochylni.
  4. Brak jest informacji wizualnej/dotykowej/głosowej o rozkładzie pomieszczeń.
  5. W budynku nie zastosowano urządzeń i innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących.  
  6. W budynku nie ma tłumacza języka migowego ani możliwości skorzystania z usługi tłumacza online.
  7. Filia w swojej ofercie posiada książki z tzw. dużą czcionką oraz zbiór audiobooków.
  8. Do budynku można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.

 

Filia nr 4 ul. Karola Szymanowskiego 11

 

  1. Biblioteka znajduje się w budynku Szkoły Podstawowej nr 16.
  2. Biblioteka posiada oddzielne wejście do placówki.
  3. Do wejścia prowadzą 2 schody zewnętrzne.
  4. Brak podjazdu lub pochylni.
  5. Brak jest informacji wizualnej/dotykowej/głosowej o rozkładzie pomieszczeń.
  6. W budynku nie zastosowano urządzeń i innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących.  
  7. W budynku nie ma tłumacza języka migowego ani możliwości skorzystania z usługi tłumacza online.
  8. Filia w swojej ofercie posiada książki z tzw. dużą czcionką.
  9. Do budynku można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.

 

Filia 5 ul. Jana Sobieskiego 11

 

  1. Filia mieści się na parterze kamienicy.
  2. Wejście do placówki bezpośrednio od ulicy Sobieskiego.
  3.  
  4. Brak jest informacji wizualnej/dotykowej/głosowej o rozkładzie pomieszczeń.
  5. W budynku nie zastosowano urządzeń i innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących.  
  6. W budynku nie ma tłumacza języka migowego ani możliwości skorzystania z usługi tłumacza online.
  7. Brak schodów.
  8. Filia w swojej ofercie posiada książki z tzw. dużą czcionką.
  9. Do budynku można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.

 

Filia nr 8 ul. Alfonsa Zgrzebnioka 43a

 

  1. Biblioteka znajduje się na 1 piętrze budynku.
  2. Do placówki prowadzą 4 schody zewnętrzne oraz 21 wewnętrznych.
  3. Brak windy.
  4. Brak jest informacji wizualnej/dotykowej/głosowej o rozkładzie pomieszczeń.
  5. W budynku nie zastosowano urządzeń i innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących.  
  6. W budynku nie ma tłumacza języka migowego ani możliwości skorzystania z usługi tłumacza online.
  7. Filia w swojej ofercie posiada książki z tzw. dużą czcionką.
  8. Do budynku można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.

 

Filia nr 9 ul. Powstańców 54a

 

  1. Biblioteka znajduje się na 1 piętrze budynku.
  2. Do placówki prowadzą 3 schody zewnętrzne oraz 23 wewnętrznych.
  3. Brak windy.
  4. Brak jest informacji wizualnej/dotykowej/głosowej o rozkładzie pomieszczeń.
  5. W budynku nie zastosowano urządzeń i innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących.  
  6. W budynku nie ma tłumacza języka migowego ani możliwości skorzystania z usługi tłumacza online.
  7. Osobom z dysfunkcją wzroku udostępniane jest urządzenie CZYTAK do odtwarzania cyfrowych książek mówionych.
  8. Filia w swojej ofercie posiada książki z tzw. dużą czcionką oraz zbiór audiobooków.
  9. Do budynku można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.

 

Filia nr 10 ul. Jaworowa 2

 

  1. Filia mieści się na parterze budynku.
  2. Brak schodów.
  3. Brak jest informacji wizualnej/dotykowej/głosowej o rozkładzie pomieszczeń.
  4. W budynku nie zastosowano urządzeń i innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących.  
  5. W budynku nie ma tłumacza języka migowego ani możliwości skorzystania z usługi tłumacza online.
  6. Dla osób na wózkach dostępne są wszystkie korytarze i pomieszczenia przeznaczone dla czytelników.
  7. Filia w swojej ofercie posiada książki z tzw. dużą czcionką.
  8. Do budynku można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.

 

§3

Dostępność informacyjno-komunikacyjna obsługi użytkowników

 

  1. Osoby mające trudności w komunikowaniu się mogą skorzystać z pomocy osoby upoważnionej. Osobą upoważniona może być każda osoba fizyczna, która ukończyła 16 lat i została wybrana przez osobę uprawnioną w celu ułatwienia porozumiewania się tej osoby. Z pomocy osoby towarzyszącej osoba uprawniona nie może skorzystać w sytuacji, gdy wnioskowane dane są prawnie chronione ze względu na ochronę informacji niejawnych, a dostęp do nich przysługuje wyłącznie osobie uprawnionej.
  2. Osoby ze szczególnymi potrzebami mogą wejść do biblioteki z psem asystującym lub psem przewodnikiem i nie muszą wcześniej zgłaszać tego faktu.
  3. Strona internetowa Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich została dostosowana zgodnie ze standardami WCAG 2.1. w oparciu o mechanizmy ułatwiające osobom ze szczególnymi potrzebami dostęp do publikowanych treści.
  4. W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej osobą odpowiedzialną jest Informatyk Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich. Osobą do kontaktu jest Sławomir Mikus, adres poczty elektronicznej: informatyk@mbpsiemianowice.pl Kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu 510 901 699.
  5. W przypadku problemów z dostępnością dla osób ze szczególnymi potrzebami Miejska Biblioteka Publiczna im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich oferuje usługę „Książka pod drzwi.” Z usługi mogą korzystać osoby starsze, niepełnosprawne bądź nie mające innej możliwości dotarcia do Biblioteki, mieszkające na terenie miasta. Książki można zamawiać telefonicznie: .
  6. Biblioteka prowadzi działania spełniające funkcję integracyjną. Organizuje spotkania integracyjne dla osób z niepełnosprawnością, głośne czytania literatury, warsztaty plastyczne, warsztaty z elementami biblioterapii, lekcje biblioteczne.
  7. Biblioteka organizuje wystawy, prezentujące twórczość osób z niepełnosprawnością i twórców nieprofesjonalnych.
  8. Miejska Biblioteka Publiczna im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich umożliwia obsługę przez środki wspierające komunikowanie się takie jak:
  • Rezerwacja i zamawianie książek online przez indywidualne konto biblioteczne czytelnika,
  • poczta elektroniczna: mbp@mbp.siemianowice.pl
  • telefon: 510 901 699,
  • Messenger : Miejska Biblioteka Publiczna w Siemianowicach Śląskich,
  • listownie na adres: Miejska Biblioteka Publiczna im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich , ul. Śląska 14, 41-100 Siemianowice Śląskie.

 

§4

Wniosek o zapewnienie dostępności

 

1. Osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, zwanym dalej wnioskiem o zapewnienie dostępności.

2. Wniosek o zapewnienie dostępności składany jest do Sekretariatu Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich.

3. Wzór wniosku o zapewnienie dostępności stanowi Załącznik nr 1 do niniejszej procedury. Można go pobrać TUTAJ

 

§5

Zasady obsługi użytkownika ze szczególnymi potrzebami

 

  1. Pracownicy Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich odbyli odpowiednie szkolenia, znają i stosują zasady obsługi osób ze szczególnymi potrzebami.
  2. Osoby ze szczególnymi potrzebami obsługiwane są poza kolejnością.
  3. Pracownik przeprowadza rozmowę wstępną z osobą ze szczególnymi potrzebami w celu ustalenia charakteru wizyty w bibliotece.
  4. Po ustaleniu celu wizyty, pracownik może:

a) udzielić niezbędnej porady i/lub wyjaśnień,

b) wezwać pracownika merytorycznego dla danej sprawy.

  1. Rozmawiając z osobą z niepełnosprawnością Pracownik zwraca się bezpośrednio do niej a nie do opiekuna, czy tłumacza.
  2. W kontakcie bezpośrednim Pracownik zobowiązany jest przyjąć pozycję wygodną dla obu stron, lub gdy nie jest to możliwe, zachować dystans aby siedzący nie musiał zadzierać głowy.
  3. Niewidomy użytkownik może przyjść do biblioteki z psem przewodnikiem i nie musi zgłaszać tego faktu.
  4. Osoby poruszające się na wózku mogą skontaktować się telefonicznie pod numerem 510 901 699 z biblioteką w celu ustalenia osoby kompetentnej do załatwienia sprawy.
  5. Pracownicy biblioteki są gotowi do wypełnienia z osobą z niepełnosprawnością składanych wniosków. W takim przypadku po wypełnieniu wniosku pracownik zobowiązany jest odczytać wypełniony dokument użytkownikowi do jego akceptacji.
  6. Każdy użytkownik ze szczególnymi potrzebami ma prawo zgłosić potrzeby pracownikom biblioteki a pracownik winien je uwzględnić.
  7. Po zakończonej obsłudze, pracownik biblioteki zobowiązany jest do udzielania osobie ze szczególnymi potrzebami wszelkiej niezbędnej pomocy w opuszczeniu budynku.

 

§6

Postanowienia końcowe

 

  1. Wszelkie informacje dotyczące dostępności biblioteki dla użytkownika ze szczególnymi potrzebami można znaleźć na stronie www oraz BIP biblioteki.
  2. Z procedurą obsługi osób ze szczególnymi potrzebami w bibliotecezapoznano wszystkich pracowników biblioteki, w tymobsługujących użytkowników.
  3. Niezależnie od zapisów niniejszej procedury, każdy pracownik biblioteki zobowiązany jest okazać osobie ze szczególnymi potrzebami wszelką pomoc.