Załącznik do Zarządzenia Nr 463/2024
Prezydenta Miasta Siemianowice Śląskie
z dnia 2 grudnia 2024 r.
Regulamin Organizacyjny Miejskiej Biblioteki Publicznej
im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich
Spis treści:
-
Rozdział 1 – Postanowienia ogólne str. 1
-
Rozdział 2 – Misja i cele działania str. 2
-
Rozdział 3 – Organizacja Biblioteki str. 3
-
Rozdział 4 – Zakres działania Dyrektora str. 3
-
Rozdział 5 – Zakres działania Głównego Księgowego str. 4
-
Rozdział 6 – Zakres działania Specjalisty ds. Sieci Bibliotecznej str. 5
-
Rozdział 7 – Zakresy działania komórek organizacyjnych str. 6
-
Dział Kadr i Administracji str. 7
-
Dział Promocji i Projektów str. 7
-
Dział Gromadzenia i Opracowania Zbiorów str. 8
-
Dział Udostępniania str. 9
-
Dział dla Dzieci i Młodzieży str. 10
-
Dział Informatyczny str. 11
-
-
Filie str. 12
-
Rozdział 8 Kolegium Biblioteczne str. 13
-
Rozdział 9 Przepisy końcowe str. 14
-
Załączniki do Regulaminu:
-
załącznik nr 1 Schemat organizacyjny
-
załącznik nr 2 Wykaz Filii
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§1
Regulamin Organizacyjny Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Anny Szaneckiej zwanej dalej Biblioteką określa jej strukturę organizacyjną, zasady działania, w tym formy i zakres działania poszczególnych Działów i stanowisk pracy.
§2
Biblioteka działa na podstawie:
-
Ustawy o Bibliotekach.
-
Ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
-
Statutu nadanego Uchwałą nr 389/2013 Rady Miasta Siemianowic Śląskich z dnia 27 czerwca 2013 r.
(z późn. zm.). -
Niniejszego Regulaminu.
§3
Porządek i pracę poszczególnych komórek organizacyjnych Biblioteki określają regulaminy wewnątrzzakładowe.
Rozdział 2
Misja, wizja i cele działania
§4
Misją Miejskiej Biblioteki jest wzbogacanie życia mieszkańców Siemianowic Śląskich poprzez łączenie ludzi, informacji, wiedzy i idei.
§5
Wizją Miejskiej Biblioteki jest stworzenie instytucji kreatywnej, otwartej na potrzeby mieszkańców oraz na współpracę z różnymi instytucjami. Miejsce spotkań, sposób spędzania wolnego czasu i rozwijania zainteresowań, dostarczania wiedzy, a także poszanowania tradycji i dbanie o dziedzictwo kulturowe miasta i regionu.
§6
Celem Miejskiej Biblioteki jest udostępnianie przestrzeni wraz z jej infrastrukturą mieszkańcom Siemianowic Śląskich i stworzenie w niej prężnie działającego ośrodka życia lokalnego oraz dążenie do uzyskania światowych standardów nowoczesnej biblioteki multimedialnej o szerokich funkcjach informacji naukowej.
Rozdział 3
Organizacja Biblioteki
§7
Strukturę organizacyjną Biblioteki tworzą komórki organizacyjne:
-
Dyrektor
-
Główny Księgowy
-
Dział Finansowo – Księgowy
-
-
Specjalista ds. Sieci Bibliotecznej
-
Dział Kadr i Administracji:
-
Pracownik Kadr i Administracji, Pracownicy Gospodarczy
-
-
Dział Promocji i Projektów:
-
Pracownicy ds. Promocji i Projektów, Zespół ds. pozyskiwania projektów lub pozyskiwania środków zewnętrznych
-
-
Dział Gromadzenia i Opracowania Zbiorów
-
Kierownik i Pracownicy
-
-
Dział Udostępniania
-
Kierownik i Pracownicy
-
Dział dla Dzieci i Młodzieży
-
Kierownik i Pracownicy
-
-
Dział Informatyczny – Czytelnia Internetowa
-
Pracownik
-
-
Filie:
-
Pracownicy
-
-
Inspektor BHP
-
Inspektor Ochrony Danych Osobowych
-
Kolegium Biblioteczne
Schemat organizacyjny stanowi Załącznik nr 1
§8
Na czele Działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów, Działu Udostępniania i Działu dla Dzieci i Młodzieży stoją Kierownicy, którzy zgodnie z zakresem czynności kierują ich pracą i odpowiadają bezpośrednio przed Specjalistą ds. Sieci Bibliotecznej za powierzony im majątek, właściwą organizację pracy oraz należyte wykonywanie obowiązków przez pracowników.
§9
W Bibliotece zatrudnieni są Inspektor Ochrony Danych Osobowych oraz Inspektor BHP.
§10
Inspektor Ochrony Danych Osobowych
-
Inspektora zatrudnia Dyrektor Biblioteki i podlega on bezpośrednio Dyrektorowi Biblioteki.
-
Zakres działania i odpowiedzialność reguluje umowa cywilno-prawna, zawarta
z podmiotem mającym stosowne uprawnienia i prowadzącym działalność w tym zakresie.
§11
Inspektor ds. B.H.P.
-
Inspektora ds. BHP zatrudnia Dyrektor Biblioteki i podlega on bezpośrednio Dyrektorowi Biblioteki.
-
Zakres działania i odpowiedzialność reguluje umowa cywilno-prawna, zawarta
z podmiotem mającym stosowne uprawnienia i prowadzącym działalność w tym zakresie.
Rozdział 4
Zakres działania Dyrektora
§12
-
Dyrektor zarządza i kieruje Biblioteką oraz reprezentuje Bibliotekę na zewnątrz.
-
Biblioteka jest pracodawcą w rozumieniu kodeksu pracy. Dyrektor zatrudnia pracowników Biblioteki.
§13
Dyrektor ponosi pełną odpowiedzialność za działalność Biblioteki, a w szczególności za:
-
Opracowanie i realizację planów działalności podstawowej, finansowej i merytorycznej oraz sprawozdawczość w tym zakresie.
-
Prawidłową organizację pracy.
-
Podejmowanie decyzji w sprawach kadrowych.
-
Przydzielanie spraw i czynności pracownikom na stanowiskach kierowniczych oraz samodzielnych.
-
Należyte gospodarowanie etatami i funduszem płac.
-
Dokształcanie i doskonalenie zawodowe pracowników Biblioteki.
-
Prognozowanie i programowanie rozwoju sieci bibliotecznej.
-
Rozwój i upowszechnianie czytelnictwa.
-
Zapewnienie właściwych warunków pracy i przestrzeganie obowiązujących przepisów bhp oraz przeciwpożarowych.
-
Przestrzeganie obowiązujących przepisów w zakresie ochrony danych osobowych.
-
Racjonalną gospodarkę majątkiem Biblioteki.
-
Wydawanie zarządzeń, decyzji wewnętrznych, regulaminów we wszystkich dziedzinach organizacji pracy, obowiązków pracowników i zasad funkcjonowania Biblioteki.
-
Współpracę z władzami miasta Siemianowice Śląskie.
§14
-
Korespondencję wychodzącą z Biblioteki podpisuje Dyrektor, w szczególnych wypadkach Dyrektor może upoważnić inną osobę do podpisywania pism wychodzących.
-
Korespondencję przedkładaną do podpisu Dyrektorowi parafują Pracownicy prowadzący sprawę,
w przypadku umów i innych spraw finansowych dodatkowo wymagana jest parafa Głównego Księgowego.
§15
Dyrektorowi bezpośrednio podlegają:
-
Główny Księgowy.
-
Specjalista ds. Sieci Bibliotecznej.
-
Pracownik Działu Kadr i Administracji.
-
Pracownicy Działu Promocji i Projektów.
-
Inspektor Ochrony Danych Osobowych.
-
Inspektor BHP.
§16
W okresie nieobecności Dyrektora jego obowiązki przejmuje Specjalista ds. Sieci Bibliotecznej zgodnie
z powierzonym pełnomocnictwem.
Rozdział 5
Zakres działania Głównego Księgowego
§17
-
-
Główny Księgowy kieruje pracą Działu Finansowo – Księgowego. Główny Księgowy odpowiada przed Dyrektorem za właściwą organizację pracy działu i należyte wykonywanie zadań objętych zakresem działania.
-
W skład Działu wchodzą pracownicy:
-
Pracownik ds. Płac/Kasjer
§18
Do zadań Głównego Księgowego należy:
-
Prowadzenie księgowości zgodnie z przepisami obowiązującymi instytucje kultury.
-
Prowadzenie ewidencji księgowej.
-
Organizowanie prawidłowego obiegu dokumentów finansowo – księgowych.
-
Przechowywanie i zabezpieczenie ksiąg rachunkowych, dokumentów i wszelkich środków pieniężnych.
-
Nadzorowanie realizacji gospodarki finansowej Biblioteki.
-
Prawidłowe, terminowe sporządzanie sprawozdań finansowych, zgodnych ze stanem faktycznym
i obowiązującymi przepisami. -
Sprawowanie wewnętrznej kontroli finansowej.
-
Opracowywanie planów finansowych Biblioteki.
-
Prowadzenie rozliczeń dotacji celowych i dotacji podmiotowej.
-
Regulowanie zobowiązań finansowych Biblioteki.
-
Prowadzenie ksiąg majątkowych Biblioteki.
-
Koordynowanie i nadzorowanie terminowego i zgodnego z obowiązującymi przepisami czynności inwentaryzacyjnych jednostki, łącznie z dokonywaniem wyceny i rozliczenia księgowego inwentaryzacji.
-
Prowadzenie obsługi kasowej.
-
Sporządzanie analiz ekonomiczno-finansowych i informacji dotyczących realizacji planu finansowego.
-
Sporządzanie listy płac oraz innych świadczeń pieniężnych dla pracowników i innych osób fizycznych.
-
Sporządzanie dokumentacji podatkowej oraz ubezpieczeniowej ZUS, sporządzanie sprawozdań do GUS, PFRON.
-
Przestrzeganie tajemnicy o informacjach niejawnych.
Rozdział 6
Zakres działania Specjalisty ds. Sieci Bibliotecznej
§19
Specjalista ds. Sieci Bibliotecznej odpowiada przed Dyrektorem i ponosi pełną odpowiedzialność za właściwą organizację i funkcjonowanie sieci bibliotecznej, w tym Filii, a w szczególności za:
-
Całokształt pracy merytorycznej Biblioteki.
-
Organizację placówek nowych, po remontach, likwidację placówek w zakresie merytorycznym.
-
Realizację planu kontroli księgozbiorów.
-
Sporządzanie analiz dotyczących działalności Biblioteki w tym planów i sprawozdań rocznych.
-
Statystykę GUS oraz sprawozdawczość.
-
Realizację planu szkoleń wewnątrzzakładowych.
-
Organizację praktyk dla nowozatrudnionych, uczniów, studentów i wolontariuszy.
-
Realizację planów w zakresie upowszechniania książki i czytelnictwa.
-
Monitorowanie stanu czytelnictwa, zasięgu usług bibliotecznych.
-
Inicjowanie usprawnień i innowacyjnych rozwiązań w pracy Biblioteki i obsłudze czytelników.
-
Współpracę z bibliotekami innych sieci i organizacjami oraz instytucjami w zakresie pracy kulturalno-oświatowej.
-
Nadzór merytoryczny nad zintegrowanym systemem bibliotecznym.
§20
Specjalista ds. Sieci Bibliotecznej sprawuje nadzór merytoryczny nad:
-
Działem Gromadzenia i Opracowania Zbiorów.
-
Działem Udostępniania.
-
Działem dla Dzieci i Młodzieży.
-
Działem Informatycznym.
-
Filiami bibliotecznymi.
§21
W okresie nieobecności Dyrektora Specjalista ds. Sieci Bibliotecznej przejmuje jego obowiązki w zakresie zgodnym z powierzonym pełnomocnictwem.
Rozdział 7
Zakres działania komórek organizacyjnych
-
-
Dział Kadr i Administracji
-
§22
-
Dział Kadr i Administracji tworzą:
-
Pracownik ds. Kadr i Administracji, który podlega Dyrektorowi.
-
Pracownicy Gospodarczy, którzy podlegają Pracownikowi ds. Kadr i Administracji.
§23
W zakresie spraw kadrowych do obowiązków Pracownika ds. Kadr i Administracji należy:
-
Prowadzenie akt osobowych pracowników Biblioteki zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
-
Załatwianie formalności związanych z przyjmowaniem, awansowaniem, przeszeregowaniem, przenoszeniem, zwalnianiem, odznaczaniem, nagradzaniem
i karaniem pracowników z uwzględnieniem ochrony danych osobowych. -
Organizowanie i prowadzenie ewidencji kadrowej.
-
Prowadzenie sprawozdawczości kadrowej w tym: ewidencja – rozliczenie obecności
w pracy, urlopów pracowniczych, zwolnień chorobowych i innych nieobecności. -
Załatwianie spraw związanych z wyjazdami i przyjazdami służbowymi (delegacje, rezerwacja hoteli itp.).
-
Prowadzenie sprawozdawczości GUS dotyczącej zatrudnienia.
-
Współdziałanie w opracowaniu założeń polityki kadrowej.
-
Gromadzenie, przechowywanie, archiwizacja i aktualizacja dokumentacji kadrowej.
§24
W zakresie spraw organizacyjno – administracyjnych i zaopatrzenia:
-
Obsługa kancelaryjna i administracyjna Biblioteki.
-
Zaopatrywanie Biblioteki w niezbędny sprzęt, materiały biurowe, środki czystości i inne zgodnie
z zamówieniami publicznymi oraz kontrola ich wykorzystania. -
Prowadzenie dokumentacji w zakresie zamówień publicznych.
-
Przygotowanie projektów umów cywilno – prawnych.
-
Prowadzenie ewidencji zarządzeń Dyrektora Biblioteki.
-
Prowadzenie innych zadań organizacyjnych (skarg, wniosków itp.).
-
Prowadzenie wysyłki korespondencji.
-
Prowadzenie ewidencji poczty wchodzącej i wychodzącej.
-
Archiwizowanie dokumentów Biblioteki i odpowiednie ich zabezpieczenie.
-
Sporządzanie rocznych planów rzeczowych na wykonanie napraw, remontów i inwestycji.
-
Nadzór nad pracownikami gospodarczymi realizującymi zadania określone w ich zakresach czynności.
-
Prowadzenie magazynów sprzętów, środków czystości, artykułów piśmienniczych, plastycznych.
-
Administrowanie lokalami bibliotecznymi (ewidencja czynszów, zużycia energii itp.).
§25
W zakresie spraw BHP i ochrony ppoż. Pracownik ds. Kadr i Administracji współdziała ze Zleceniobiorcą, który wykonuje zadania w zakresie BHP i ochrony ppoż.
§26
W zakresie bezpieczeństwa informacji Pracownik ds. Kadr i Administracji współdziała ze Zleceniobiorcą , który wykonuje zadania w zakresie bezpieczeństwa informacji i ochrony danych osobowych.
§27
Do zadań Pracowników Gospodarczych należy:
-
Utrzymywanie porządku i czystości w budynku biblioteki i budynkach fili.
-
Utrzymanie porządku i czystości na zewnątrz tych budynków.
-
Konserwacja pomieszczeń i urządzeń.
-
Właściwe zabezpieczenie i ochrona mienia.
-
Zlecania i nadzór prac remontowych.
-
Bieżące kontrole urządzeń wodno – kanalizacyjnych, instalacji elektrycznych, gazowych, wc itp.
-
Zapewnienie porządku, bezpieczeństwa, higieniczno- sanitarnych warunków pracy.
-
Obsługa i konserwacja urządzeń, drobne naprawy, usuwanie awarii, zlecenie napraw.
-
-
Dział Promocji i Projektów
-
§28
Dział Promocji i Projektów tworzą Pracownicy ds. Promocji i Projektów, którzy podlegają bezpośrednio
Dyrektorowi.
§29
Do zadań Pracowników Działu należy:
-
Podejmowanie działań mających na celu kreowanie pozytywnego wizerunku Biblioteki oraz popularyzację i rozpowszechnianie jej działań
-
Opracowanie i nadzór nad systemem identyfikacji biblioteki.
-
Opracowanie planów rozwoju biblioteki, filii i ich modernizacja.
-
Opracowanie założeń strategii oraz planów promocyjnych i marketingowych.
-
Przygotowanie koncepcji projektów i wniosków dotyczących pozyskania środków pozabudżetowych oraz koordynowanie ich realizacji.
-
Koordynowanie prac Zespołu ds. Pozyskiwania Środków Zewnętrznych.
-
Monitorowanie i analiza aktualnej oferty szkoleniowej we współpracy z Kierownikami Działów i wnioskowanie o udział Pracowników Biblioteki w danym szkoleniu.
-
Organizacja filii bibliotecznych, w tym łączenie, likwidacja, modernizacja.
-
Współpraca z innymi bibliotekami, wydawnictwami, placówkami kulturalno-oświatowymi, ze stowarzyszeniami, a w szczególności z Siemianowickim Uniwersytetem Trzeciego Wieku.
-
Opracowanie informacji o działalności Biblioteki w zakresie działań kulturotwórczych
i animacyjnych. -
Promocja Biblioteki w mediach, środowisku lokalnym, w prasie branżowej i portalach społecznościowych.
-
Aktualizacja informacji o Bibliotece na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych
-
Obsługa poczty elektronicznej.
-
Gromadzenie dokumentacji elektronicznej dotyczącej działalności animacyjnej Biblioteki.
-
Współpraca z placówkami upowszechniania kultury, organizacjami społecznymi
i twórczymi w zakresie upowszechniania czytelnictwa. -
Organizacja wystaw, innych działań animacyjnych
-
Organizacja nowych form pracy Biblioteki na rzecz środowiska.
-
Współpraca z innym Działami Biblioteki.
-
-
Dział Gromadzenia i Opracowania Zbiorów
-
§30
1. Pracą Działu kieruje Kierownik, który odpowiada bezpośrednio przed Specjalistą ds. Sieci Bibliotecznej za właściwą organizację pracy działu i należyte wykonanie zadań objętych zakresem działania.
2. Dział Gromadzenia i Opracowania Zbiorów obsługuje Bibliotekę Centralną i Filie biblioteczne.
§31
Do zadań Kierownika Działu należy:
-
Organizowanie pracy oraz podejmowanie inicjatyw zmierzających do jej usprawnienia.
-
Nadzór nad właściwym spełnianiem obowiązków przez pracowników w zakresie zagadnień
merytorycznych i dyscypliny pracy. -
Wydawanie poleceń służbowych podległym pracownikom.
-
Ustalanie projektów zakresów czynności.
-
Nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp.
-
Przygotowywanie projektów zarządzeń Dyrektora w zakresie należącym do właściwości działu.
-
Sporządzanie okresowych planów pracy oraz sprawozdań z działalności.
-
Zaznajomienie się z obowiązującymi przepisami i przekazywanie ich do wiadomości podległym
pracownikom. -
Przestrzeganie zasad oszczędnego i efektywnego gospodarowania.
-
Wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora.
-
Przedstawianie przełożonemu informacji o problemach i potrzebach związanych
z realizacją zadań i funkcjonowaniem działu. -
Składanie propozycji rozwiązania problemów lub wprowadzenia zmian w organizacji działu.
Do zadań Pracowników Działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów należy:
-
Ustalenie zasad doboru materiałów bibliotecznych w oparciu o potrzeby środowiska.
-
Planowanie struktury zbiorów.
-
Uzupełnianie zbiorów Biblioteki Centralnej i jej sieci drogą zakupu z hurtowni, księgarń, z innych źródeł, darami i wymianą międzybiblioteczną.
-
Ewidencja sumaryczna zbiorów.
-
Ustalanie ilości i jakości według kryteriów rozdziału nabywanych materiałów bibliotecznych, ich przekazywanie poszczególnym placówkom w mieście.
-
Właściwe gospodarowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na zakup materiałów bibliotecznych, uzgadnianie z Działem Finansowo-Księgowym wydatków w tym zakresie.
-
Prowadzenie kart ilościowo-wartościowych księgozbioru poszczególnych placówek
i karty zbiorczej Miejskiej Biblioteki Publicznej oraz uzgadnianie stanów z Działem Finansowo – Księgowym. -
Uzgadnianie z filiami i Działem Finansowo – Księgowym dwa razy w roku, na dzień 30.06 i 31.12, stanu ilościowo – wartościowego księgozbioru.
-
Prowadzenie dokumentacji związanej z realizacją zakupu zgodnie z wybranym trybem zamówienia publicznego.
-
Rozliczanie finansowe dokumentacji z Działem Finansowo-Księgowym, sporządzanie analiz okresowych.
-
Planowanie i realizacja zakupu materiałów bibliotecznych.
-
Ustalanie zasad dotyczących opracowania zbiorów według obowiązujących norm.
-
Bieżące, komputerowe opracowanie nabytków (katalogowanie, opracowanie przedmiotowe i klasyfikacja zbiorów).
-
Opracowanie wytycznych dotyczących melioracji katalogów i reklasyfikacji zbiorów.
-
Uzupełnianie danych w komputerowej bazie księgozbioru – nabytki z lat wcześniejszych.
-
Melioracja bazy komputerowej księgozbioru.
-
Pracownicy Działu pełnią zastępstwa w Bibliotece Centralnej i Filiach.
7.4 Dział Udostępniania
§32
-
Pracą Działu kieruje Kierownik, który odpowiada bezpośrednio przed Specjalistą ds. Sieci Bibliotecznej za właściwą organizację pracy działu i należyte wykonanie zadań objętych zakresem działania.
-
W ramach działu wyodrębniono wypożyczalnię i czytelnię.
§33
Do zadań Kierownika Działu należy:
-
-
Organizowanie pracy oraz podejmowanie inicjatyw zmierzających do jej usprawnienia.
-
Nadzór nad właściwym wypełnianiem obowiązków przez podległych pracowników w zakresie zagadnień merytorycznych i dyscypliny pracy.
-
Nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp.
-
Prowadzenie dziennika statystycznego, sporządzanie sprawozdań statystycznych miesięcznych, rocznych GUS.
-
Sporządzanie okresowych planów pracy oraz sprawozdań z działalności.
-
Prowadzenie ewidencji wpływów i ubytków oraz innej stosownej dokumentacji.
-
Nadzorowanie prawidłowości pobierania opłat regulaminowych.
-
Dokonywanie okresowych ocen podległych pracowników.
-
Wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora.
-
Przedstawianie przełożonemu informacji o problemach i potrzebach związanych z realizacją zadań i funkcjonowaniem działu.
-
§34
Do zadań Pracowników Działu w zakresie gromadzenia i opracowania zbiorów należy:
-
Zbieranie i opiniowanie dezyderatów czytelniczych i przekazywanie ich Działowi Gromadzenia i Opracowania Zbiorów.
-
Przyjmowanie książek z Działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów oraz innego rodzaju nabytków.
-
Prowadzenie ewidencji wpływów i ubytków oraz innej stosownej dokumentacji.
-
Przysposobienie techniczne zbiorów.
-
Bieżąca akcesja czasopism.
-
Prowadzenie katalogów oraz kartotek pomocniczych i ich melioracja.
-
Wycofywanie książek według zaleceń Komisji ds. Zakupu i Selekcji Zbiorów.
-
Prowadzenie kart stanu jakościowego i wartościowego zbiorów oraz uzgadnianie wartości majątkowej.
-
Tworzenie komputerowej bazy danych księgozbioru
-
Prenumerata czasopism.
§35
Do zadań Pracowników Działu w zakresie udostępniania należy:
-
Rejestracja czytelników.
-
Udostępnianie zbiorów w wypożyczalni i na miejscu w czytelni, ewidencja wypożyczeń.
-
Dopożyczanie i wypożyczanie zbiorów z placówek własnej sieci.
-
Udzielanie doraźnej informacji, udzielanie informacji indywidualnych i zbiorowych oraz ich ewidencja.
-
Organizowanie i prowadzenie upowszechniania czytelnictwa.
-
Realizacja wybranych form kulturalno – oświatowych dostosowanych do potrzeb środowiska.
-
Realizacja zadań w zakresie informacji – bibliograficznej i regionalnej.
-
Gromadzenie, ewidencja i udostępnianie materiałów bibliotecznych, stanowiących warsztat bibliograficzny.
-
Udzielanie informacji bibliotecznych, bibliograficznych i rzeczowych, użytkownikom indywidualnym
i zbiorowym, innym bibliotekom i organizacjom (ustnie, telefonicznie
i pisemnie). -
Prowadzenie katalogów i kartotek pomocniczych w systemie bibliotecznym (m.in. kartoteka biograficzna osób związanych z miastem, kartoteka zawartości czasopism).
-
Sporządzanie zestawień bibliograficznych dla potrzeb czytelników, bibliotek i innych instytucji.
-
Przygotowanie materiałów do wystaw bibliotecznych, organizowanych na terenie Biblioteki i poza nią.
-
Obsługa wycieczek zbiorowych w Bibliotece Centralnej, prowadzenie lekcji bibliotecznych i innych zajęć
z zakresu bibliografii i informacji. -
Gromadzenie i udostępnianie książek i czasopism oraz innych materiałów bibliotecznych związanych
z miastem Siemianowice Śląskie. -
Wyszukiwanie informacji z przeszłości miasta w ramach współpracy z Czytelnią.
-
Współdziałanie z innymi Działami Biblioteki.
-
Współpraca z innymi bibliotekami, szkołami, organizacjami oraz instytucjami i stowarzyszeniami.
Do zadań pracowników działu w zakresie administracji należy:
-
Prowadzenie dziennika statystycznego.
-
Prowadzenie postępowania o zwrot książek od czytelników.
-
Pobieranie opłat regulaminowych oraz terminowe odprowadzanie gotówki do kasy Biblioteki.
-
Bieżąca konserwacja zbiorów.
-
Zabezpieczenie mienia, urządzeń i pomieszczeń.
-
Zgłaszanie wniosków w sprawie remontów lokali oraz naprawy sprzętu i urządzeń.
-
-
Dział dla Dzieci i Młodzieży
-
§36
Pracą Działu kieruje Kierownik, który odpowiada bezpośrednio przed Specjalistą ds. Sieci Bibliotecznej za właściwą organizację pracy Działu i należyte wykonanie zadań objętych zakresem działania.
§37
Do zadań Kierownika działu należy:
-
-
Organizowanie pracy oraz podejmowanie inicjatyw zmierzających do jej usprawnienia.
-
Nadzór nad właściwym wypełnianiem obowiązków przez podległych pracowników w zakresie zagadnień merytorycznych i dyscypliny pracy.
-
Nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp.
-
Prowadzenie dziennika statystycznego, sporządzanie sprawozdań statystycznych miesięcznych, rocznych GUS.
-
Sporządzanie okresowych planów pracy oraz sprawozdań z działalności.
-
Prowadzenie ewidencji wpływów i ubytków oraz innej stosownej dokumentacji.
-
Nadzorowanie prawidłowości pobierania opłat regulaminowych.
-
Dokonywanie okresowych ocen podległych pracowników.
-
Wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora.
-
Przedstawianie przełożonemu informacji o problemach i potrzebach związanych z realizacją zadań
i funkcjonowaniem działu.
-
§38
Do zadań Pracowników Działu w zakresie gromadzenia i opracowania zbiorów należy:
-
Zbieranie i opiniowanie dezyderatów czytelniczych i przekazywanie ich Działowi Gromadzenia i Opracowania Zbiorów.
-
Przyjmowanie książek z Działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów oraz innego rodzaju nabytków.
-
Prowadzenie ewidencji wpływów i ubytków oraz innej stosownej dokumentacji.
-
Przysposobienie techniczne zbiorów.
-
Bieżąca akcesja czasopism.
-
Wycofywanie książek według zaleceń Komisji ds. Zakupu i Selekcji Zbiorów.
-
Prowadzenie kart stanu jakościowego i wartościowego zbiorów oraz uzgadnianie wartości majątkowej.
-
Prenumerata czasopism.
-
Tworzenie komputerowej bazy danych księgozbioru.
§39
Do zadań Pracowników Działu w zakresie udostępniania:
-
Rejestracja czytelników.
-
Udostępnianie zbiorów w wypożyczalni i na miejscu w czytelni, ewidencja wypożyczeń.
-
Dopożyczanie i wypożyczanie zbiorów z placówek własnej sieci.
-
Udzielanie doraźnej informacji, udzielanie informacji indywidualnych i zbiorowych oraz ich ewidencja.
-
Organizowanie i prowadzenie upowszechniania czytelnictwa.
-
Realizacja wybranych form kulturalno – oświatowych dostosowanych do potrzeb środowiska.
-
Gromadzenie, ewidencja i udostępnianie materiałów bibliotecznych, stanowiących warsztat bibliograficzny.
-
Udzielanie informacji bibliotecznych, bibliograficznych i rzeczowych, użytkownikom indywidualnym i zbiorowym, innym bibliotekom i organizacjom (ustnie, telefonicznie
i pisemnie). -
Sporządzanie zestawów bibliograficznych dla potrzeb czytelników, bibliotek i innych instytucji.
-
Przygotowanie materiałów do wystaw bibliotecznych, organizowanych na terenie Biblioteki i poza nią.
-
Prowadzenie lekcji bibliotecznych i innych zajęć z zakresu bibliografii i informacji.
-
Gromadzenie i udostępnianie książek i czasopism oraz innych materiałów bibliotecznych związanych
z miastem Siemianowice Śląskie. -
Wyszukiwanie informacji z przeszłości miasta w ramach współpracy z Czytelnią.
-
Współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Biblioteki.
-
Współpraca z innymi bibliotekami, szkołami, organizacjami oraz instytucjami
i stowarzyszeniami.
W zakresie administracji:
-
Prowadzenie dziennika statystycznego.
-
Prowadzenie postępowania o zwrot książek od czytelników.
-
Pobieranie opłat regulaminowych oraz terminowe odprowadzanie gotówki do kasy Biblioteki.
-
Bieżąca konserwacja zbiorów.
-
Zabezpieczenie mienia, urządzeń i pomieszczeń.
-
Zgłaszanie wniosków w sprawie remontów lokali oraz naprawy sprzętu i urządzeń.
7.6 Dział Informatyczny
§ 40
-
-
-
Dział Informatyczny podlega bezpośrednio Specjaliście ds. Sieci Bibliotecznej i odpowiada przed nim za właściwą organizację pracy i należyte wykonanie zadań objętych zakresem działania.
-
-
§ 41
-
-
Do zadań Pracownika Działu w zakresie obsługi i konserwacji urządzeń komputerowych, automatyzacji należą:
-
-
Administrowanie siecią komputerową, zapewnienie prawidłowej pracy sprzętu komputerowego pod względem technicznym.
-
Zapewnienie sprawnego funkcjonowania sieci komputerowej w Bibliotece.
-
Nadzór nad sprawnym działaniem programów bibliotecznych obowiązujących
w Bibliotece. -
Rozwijanie sieci komputerowej w Bibliotece.
-
Rozwijanie i wzbogacanie oferty Biblioteki w techniki informatyczne.
-
Tworzenie kopii zapasowych katalogu komputerowego Biblioteki oraz najważniejszych danych. (Kopie zapasowe programów: kadrowo- płacowego, finansowo- księgowego i PŁATNIK).
-
Przechowywanie dokumentacji sprzętu komputerowego, gwarancji, programów, licencji itp.
-
Zabezpieczenie sieci komputerowej oraz poszczególnych stanowisk przed ingerencją osób nieupoważnionych oraz zapewnienie ochrony przed wirusami komputerowymi.
-
Wypełnianie obowiązków związanych z techniczną stroną serwisu internetowego Biblioteki.
-
Wsparcie techniczne w zakresie obsługi programów, w których uczestniczy Biblioteka.
-
Opracowywanie dokumentacji związanej z siecią komputerową.
-
Dostosowanie programów komputerowych do podstawowych procesów Biblioteki.
-
Organizacja pracy z bazami danych w całej sieci bibliotecznej.
-
Współpraca ze specjalistami w zakresie tworzenia nowych baz danych.
§ 42
Do zadań Pracownika Działu w zakresie czytelni internetowej należą:
-
Obsługa czytelników w zakresie informacji elektronicznej.
-
Wykonywanie zadań wynikających z zakresu administrowania siecią komputerową
w budynku Biblioteki Centralnej. -
Konserwacja sprzętu komputerowego.
-
Wdrażanie programu bibliotecznego i współtworzenie katalogu on-line.
-
Skanowanie dokumentów życia społecznego i tworzenie bazy na dysku zewnętrznym.
-
Aktualizacja programów komputerowych i baz danych.
-
Prowadzenie dokumentacji statystycznej.
-
Prowadzenie i aktualizacja strony internetowej Biblioteki.
-
Prowadzenie warsztatów komputerowych dla czytelników.
-
Obsługa drukarki 3D.
-
Pobieranie opłat regulaminowych zgodnie z przepisami finansowymi oraz terminowe odprowadzanie
gotówki do kasy Biblioteki.
8. Filie
§ 43
-
Filie Biblioteki podlegają bezpośrednio Specjaliście ds. Sieci Bibliotecznej i odpowiadają przed nim za właściwą organizację pracy i należyte wykonanie zadań objętych zakresem działania.
-
Filie zlokalizowane są poza obrębem Biblioteki Centralnej, służą przede wszystkim mieszkańcom dzielnicy, w której działają.
-
Szczegółowy wykaz fili stanowi załącznik nr 2 do niniejszego regulaminu.
§ 44
Do zadań Pracowników Filii w zakresie gromadzenia i opracowania zbiorów należy:
-
Zbieranie i opiniowanie dezyderatów czytelniczych i przekazywanie ich Działowi Gromadzenia
i Opracowania Zbiorów. -
Przyjmowanie książek z Działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów oraz innego rodzaju nabytków.
-
Prowadzenie ewidencji wpływów i ubytków oraz innej stosownej dokumentacji.
-
Przysposobienie techniczne zbiorów.
-
Bieżąca akcesja czasopism.
-
Wycofywanie książek według zaleceń Komisji ds. Zakupu i Selekcji Zbiorów.
-
Prowadzenie kart stanu jakościowego i wartościowego zbiorów oraz uzgadnianie wartości majątkowej.
-
Prenumerata czasopism.
-
Tworzenie komputerowej bazy danych.
Do zadań Pracowników Filii w zakresie udostępniania należy:
-
Rejestracja czytelników.
-
Udostępnianie zbiorów w wypożyczalni i na miejscu w czytelni, ewidencja wypożyczeń.
-
Dopożyczanie i wypożyczanie zbiorów z placówek własnej sieci.
-
Udzielanie doraźnej informacji, udzielanie informacji indywidualnych i zbiorowych oraz ich ewidencja.
-
Organizowanie i prowadzenie upowszechniania czytelnictwa.
-
Realizacja wybranych form kulturalno – oświatowych dostosowanych do potrzeb środowiska.
-
Gromadzenie, ewidencja i udostępnianie materiałów bibliotecznych, stanowiących warsztat bibliograficzny.
-
Udzielanie informacji bibliotecznych, bibliograficznych i rzeczowych, użytkownikom indywidualnym i zbiorowym, innym bibliotekom i organizacjom (ustnie, telefonicznie i pisemnie).
-
Sporządzanie zestawów bibliograficznych dla potrzeb czytelników, bibliotek i innych instytucji.
-
Przygotowanie materiałów do wystaw bibliotecznych, organizowanych na terenie Biblioteki i poza nią.
-
Prowadzenie lekcji bibliotecznych i innych zajęć z zakresu bibliografii i informacji.
-
Gromadzenie i udostępnianie książek i czasopism oraz innych materiałów bibliotecznych związanych
z miastem Siemianowice Śląskie. -
Wyszukiwanie informacji z przeszłości miasta w ramach współpracy z Czytelnią.
-
Współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Biblioteki.
-
Współpraca z innymi bibliotekami, szkołami, organizacjami oraz instytucjami i stowarzyszeniami.
Do zadań Pracowników Filii w zakresie administracji należy:
-
Prowadzenie dziennika statystycznego, sporządzanie sprawozdań statystycznych miesięcznych
i rocznych GUS. -
Sporządzanie okresowych planów pracy oraz sprawozdań z działalności.
-
Prowadzenie postępowania o zwrot książek od czytelników.
-
Pobieranie opłat regulaminowych zgodnie z przepisami finansowymi, terminowe odprowadzanie gotówki do kasy Biblioteki.
-
Bieżąca konserwacja zbiorów.
-
Zabezpieczenie mienia, urządzeń i pomieszczeń.
-
Zgłaszanie wniosków w sprawie remontów lokali oraz naprawy sprzętu i urządzeń.
Rozdział 8 Kolegium Biblioteczne.
§ 45
-
Kolegium Biblioteczne jest organem doradczym i opiniodawczym Dyrektora.
-
W skład Kolegium, którego posiedzenia powołuje Dyrektor nie rzadziej niż 4 razy w roku wchodzą:
-
Dyrektor – Przewodniczący,
-
Specjalista ds. Sieci Bibliotecznej – zastępca przewodniczącego,
-
Główny Księgowy – członek,
-
Pracownik ds. Kadr i Administracji – protokolant,
-
Kierownik Działu Udostępniania – członek,
-
Kierownik Działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów – członek,
-
Kierownik Działu dla Dzieci i Młodzieży – członek,
-
Pracownik ds. Promocji i Projektów - członek.
Skład Kolegium może ulec zmianie, o czym każdorazowo decyduje Dyrektor Biblioteki.
-
Kolegium rozpatruje sprawy związane z:
-
Rozwojem Biblioteki i czytelnictwa.
-
Planami działalności Biblioteki.
-
Organizacją Biblioteki.
-
Z posiedzeń Kolegium są sporządzane protokoły.
9. Przepisy końcowe
§ 46
W Regulaminie mogą być dokonywane zmiany, które będą obowiązywały w trybie określonym dla jego wprowadzenia.