Załącznik do Zarządzenia Nr 463/2024

Prezydenta Miasta Siemianowice Śląskie

z dnia 2 grudnia 2024 r.

 

 

 

Regulamin Organizacyjny Miejskiej Biblioteki Publicznej

im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich

 

Spis treści:

 

  1. Rozdział 1 – Postanowienia ogólne str. 1

  2. Rozdział 2 – Misja i cele działania str. 2

  3. Rozdział 3 – Organizacja Biblioteki str. 3

  4. Rozdział 4 – Zakres działania Dyrektora str. 3

  5. Rozdział 5 – Zakres działania Głównego Księgowego str. 4

  6. Rozdział 6 – Zakres działania Specjalisty ds. Sieci Bibliotecznej str. 5

  7. Rozdział 7 – Zakresy działania komórek organizacyjnych str. 6

    1. Dział Kadr i Administracji str. 7

    2. Dział Promocji i Projektów str. 7

    3. Dział Gromadzenia i Opracowania Zbiorów str. 8

    4. Dział Udostępniania str. 9

    5. Dział dla Dzieci i Młodzieży str. 10

    6. Dział Informatyczny str. 11

  8. Filie str. 12

  9. Rozdział 8 Kolegium Biblioteczne str. 13

  10. Rozdział 9 Przepisy końcowe str. 14

  11. Załączniki do Regulaminu:

  • załącznik nr 1 Schemat organizacyjny

  • załącznik nr 2 Wykaz Filii

 

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

 

§1

Regulamin Organizacyjny Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Anny Szaneckiej zwanej dalej Biblioteką określa jej strukturę organizacyjną, zasady działania, w tym formy i zakres działania poszczególnych Działów i stanowisk pracy.

 

§2

Biblioteka działa na podstawie:

  1. Ustawy o Bibliotekach.

  2. Ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

  3. Statutu nadanego Uchwałą nr 389/2013 Rady Miasta Siemianowic Śląskich z dnia 27 czerwca 2013 r.
    (z późn. zm.).

  4. Niniejszego Regulaminu.

 

 

§3

Porządek i pracę poszczególnych komórek organizacyjnych Biblioteki określają regulaminy wewnątrzzakładowe.

Rozdział 2

Misja, wizja i cele działania

 

§4

Misją Miejskiej Biblioteki jest wzbogacanie życia mieszkańców Siemianowic Śląskich poprzez łączenie ludzi, informacji, wiedzy i idei.

 

§5

Wizją Miejskiej Biblioteki jest stworzenie instytucji kreatywnej, otwartej na potrzeby mieszkańców oraz na współpracę z różnymi instytucjami. Miejsce spotkań, sposób spędzania wolnego czasu i rozwijania zainteresowań, dostarczania wiedzy, a także poszanowania tradycji i dbanie o dziedzictwo kulturowe miasta i regionu.

 

§6

Celem Miejskiej Biblioteki jest udostępnianie przestrzeni wraz z jej infrastrukturą mieszkańcom Siemianowic Śląskich i stworzenie w niej prężnie działającego ośrodka życia lokalnego oraz dążenie do uzyskania światowych standardów nowoczesnej biblioteki multimedialnej o szerokich funkcjach informacji naukowej.

 

Rozdział 3

Organizacja Biblioteki

 

§7

Strukturę organizacyjną Biblioteki tworzą komórki organizacyjne:

  1. Dyrektor

  2. Główny Księgowy

    • Dział Finansowo – Księgowy

  3. Specjalista ds. Sieci Bibliotecznej

  4. Dział Kadr i Administracji:

    • Pracownik Kadr i Administracji, Pracownicy Gospodarczy

  5. Dział Promocji i Projektów:

    • Pracownicy ds. Promocji i Projektów, Zespół ds. pozyskiwania projektów lub pozyskiwania środków zewnętrznych

  6. Dział Gromadzenia i Opracowania Zbiorów

    • Kierownik i Pracownicy

  7. Dział Udostępniania

  • Kierownik i Pracownicy

  1. Dział dla Dzieci i Młodzieży

    • Kierownik i Pracownicy

  2. Dział Informatyczny – Czytelnia Internetowa

    • Pracownik

  3. Filie:

    • Pracownicy

  4. Inspektor BHP

  5. Inspektor Ochrony Danych Osobowych

  6. Kolegium Biblioteczne

Schemat organizacyjny stanowi Załącznik nr 1

§8

Na czele Działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów, Działu Udostępniania i Działu dla Dzieci i Młodzieży stoją Kierownicy, którzy zgodnie z zakresem czynności kierują ich pracą i odpowiadają bezpośrednio przed Specjalistą ds. Sieci Bibliotecznej za powierzony im majątek, właściwą organizację pracy oraz należyte wykonywanie obowiązków przez pracowników.

 

§9

W Bibliotece zatrudnieni są Inspektor Ochrony Danych Osobowych oraz Inspektor BHP.

 

§10

Inspektor Ochrony Danych Osobowych

  1. Inspektora zatrudnia Dyrektor Biblioteki i podlega on bezpośrednio Dyrektorowi Biblioteki.

  2. Zakres działania i odpowiedzialność reguluje umowa cywilno-prawna, zawarta
    z podmiotem mającym stosowne uprawnienia i prowadzącym działalność w tym zakresie.

 

§11

Inspektor ds. B.H.P.

  1. Inspektora ds. BHP zatrudnia Dyrektor Biblioteki i podlega on bezpośrednio Dyrektorowi Biblioteki.

  2. Zakres działania i odpowiedzialność reguluje umowa cywilno-prawna, zawarta
    z podmiotem mającym stosowne uprawnienia i prowadzącym działalność w tym zakresie.

 

Rozdział 4

Zakres działania Dyrektora

 

§12

  1. Dyrektor zarządza i kieruje Biblioteką oraz reprezentuje Bibliotekę na zewnątrz.

  2. Biblioteka jest pracodawcą w rozumieniu kodeksu pracy. Dyrektor zatrudnia pracowników Biblioteki.

 

§13

Dyrektor ponosi pełną odpowiedzialność za działalność Biblioteki, a w szczególności za:

  1. Opracowanie i realizację planów działalności podstawowej, finansowej i merytorycznej oraz sprawozdawczość w tym zakresie.

  2. Prawidłową organizację pracy.

  3. Podejmowanie decyzji w sprawach kadrowych.

  4. Przydzielanie spraw i czynności pracownikom na stanowiskach kierowniczych oraz samodzielnych.

  5. Należyte gospodarowanie etatami i funduszem płac.

  6. Dokształcanie i doskonalenie zawodowe pracowników Biblioteki.

  7. Prognozowanie i programowanie rozwoju sieci bibliotecznej.

  8. Rozwój i upowszechnianie czytelnictwa.

  9. Zapewnienie właściwych warunków pracy i przestrzeganie obowiązujących przepisów bhp oraz przeciwpożarowych.

  10. Przestrzeganie obowiązujących przepisów w zakresie ochrony danych osobowych.

  11. Racjonalną gospodarkę majątkiem Biblioteki.

  12. Wydawanie zarządzeń, decyzji wewnętrznych, regulaminów we wszystkich dziedzinach organizacji pracy, obowiązków pracowników i zasad funkcjonowania Biblioteki.

  13. Współpracę z władzami miasta Siemianowice Śląskie.

 

 

§14

  1. Korespondencję wychodzącą z Biblioteki podpisuje Dyrektor, w szczególnych wypadkach Dyrektor może upoważnić inną osobę do podpisywania pism wychodzących.

  2. Korespondencję przedkładaną do podpisu Dyrektorowi parafują Pracownicy prowadzący sprawę,
    w przypadku umów i innych spraw finansowych dodatkowo wymagana jest parafa Głównego Księgowego.

 

§15

Dyrektorowi bezpośrednio podlegają:

  1. Główny Księgowy.

  2. Specjalista ds. Sieci Bibliotecznej.

  3. Pracownik Działu Kadr i Administracji.

  4. Pracownicy Działu Promocji i Projektów.

  5. Inspektor Ochrony Danych Osobowych.

  6. Inspektor BHP.

 

§16

W okresie nieobecności Dyrektora jego obowiązki przejmuje Specjalista ds. Sieci Bibliotecznej zgodnie
z powierzonym pełnomocnictwem.

 

Rozdział 5

Zakres działania Głównego Księgowego

 

§17

    1. Główny Księgowy kieruje pracą Działu Finansowo – Księgowego. Główny Księgowy odpowiada przed Dyrektorem za właściwą organizację pracy działu i należyte wykonywanie zadań objętych zakresem działania.

    2. W skład Działu wchodzą pracownicy:

Pracownik ds. Płac/Kasjer

 

§18

Do zadań Głównego Księgowego należy:

  1. Prowadzenie księgowości zgodnie z przepisami obowiązującymi instytucje kultury.

  2. Prowadzenie ewidencji księgowej.

  3. Organizowanie prawidłowego obiegu dokumentów finansowo – księgowych.

  4. Przechowywanie i zabezpieczenie ksiąg rachunkowych, dokumentów i wszelkich środków pieniężnych.

  5. Nadzorowanie realizacji gospodarki finansowej Biblioteki.

  6. Prawidłowe, terminowe sporządzanie sprawozdań finansowych, zgodnych ze stanem faktycznym
    i obowiązującymi przepisami.

  7. Sprawowanie wewnętrznej kontroli finansowej.

  8. Opracowywanie planów finansowych Biblioteki.

  9. Prowadzenie rozliczeń dotacji celowych i dotacji podmiotowej.

  10. Regulowanie zobowiązań finansowych Biblioteki.

  11. Prowadzenie ksiąg majątkowych Biblioteki.

  12. Koordynowanie i nadzorowanie terminowego i zgodnego z obowiązującymi przepisami czynności inwentaryzacyjnych jednostki, łącznie z dokonywaniem wyceny i rozliczenia księgowego inwentaryzacji.

  13. Prowadzenie obsługi kasowej.

  14. Sporządzanie analiz ekonomiczno-finansowych i informacji dotyczących realizacji planu finansowego.

  15. Sporządzanie listy płac oraz innych świadczeń pieniężnych dla pracowników i innych osób fizycznych.

  16. Sporządzanie dokumentacji podatkowej oraz ubezpieczeniowej ZUS, sporządzanie sprawozdań do GUS, PFRON.

  17. Przestrzeganie tajemnicy o informacjach niejawnych.

 

Rozdział 6

Zakres działania Specjalisty ds. Sieci Bibliotecznej

 

§19

Specjalista ds. Sieci Bibliotecznej odpowiada przed Dyrektorem i ponosi pełną odpowiedzialność za właściwą organizację i funkcjonowanie sieci bibliotecznej, w tym Filii, a w szczególności za:

  1. Całokształt pracy merytorycznej Biblioteki.

  2. Organizację placówek nowych, po remontach, likwidację placówek w zakresie merytorycznym.

  3. Realizację planu kontroli księgozbiorów.

  4. Sporządzanie analiz dotyczących działalności Biblioteki w tym planów i sprawozdań rocznych.

  5. Statystykę GUS oraz sprawozdawczość.

  6. Realizację planu szkoleń wewnątrzzakładowych.

  7. Organizację praktyk dla nowozatrudnionych, uczniów, studentów i wolontariuszy.

  8. Realizację planów w zakresie upowszechniania książki i czytelnictwa.

  9. Monitorowanie stanu czytelnictwa, zasięgu usług bibliotecznych.

  10. Inicjowanie usprawnień i innowacyjnych rozwiązań w pracy Biblioteki i obsłudze czytelników.

  11. Współpracę z bibliotekami innych sieci i organizacjami oraz instytucjami w zakresie pracy kulturalno-oświatowej.

  12. Nadzór merytoryczny nad zintegrowanym systemem bibliotecznym.

 

§20

Specjalista ds. Sieci Bibliotecznej sprawuje nadzór merytoryczny nad:

  1. Działem Gromadzenia i Opracowania Zbiorów.

  2. Działem Udostępniania.

  3. Działem dla Dzieci i Młodzieży.

  4. Działem Informatycznym.

  5. Filiami bibliotecznymi.


 

§21

W okresie nieobecności Dyrektora Specjalista ds. Sieci Bibliotecznej przejmuje jego obowiązki w zakresie zgodnym z powierzonym pełnomocnictwem.

 

Rozdział 7

Zakres działania komórek organizacyjnych

 

    1. Dział Kadr i Administracji

§22

  1. Dział Kadr i Administracji tworzą:

  • Pracownik ds. Kadr i Administracji, który podlega Dyrektorowi.

  • Pracownicy Gospodarczy, którzy podlegają Pracownikowi ds. Kadr i Administracji.

 

§23

W zakresie spraw kadrowych do obowiązków Pracownika ds. Kadr i Administracji należy:

  • Prowadzenie akt osobowych pracowników Biblioteki zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

  • Załatwianie formalności związanych z przyjmowaniem, awansowaniem, przeszeregowaniem, przenoszeniem, zwalnianiem, odznaczaniem, nagradzaniem
    i karaniem pracowników z uwzględnieniem ochrony danych osobowych.

  • Organizowanie i prowadzenie ewidencji kadrowej.

  • Prowadzenie sprawozdawczości kadrowej w tym: ewidencja – rozliczenie obecności
    w pracy, urlopów pracowniczych, zwolnień chorobowych i innych nieobecności.

  • Załatwianie spraw związanych z wyjazdami i przyjazdami służbowymi (delegacje, rezerwacja hoteli itp.).

  • Prowadzenie sprawozdawczości GUS dotyczącej zatrudnienia.

  • Współdziałanie w opracowaniu założeń polityki kadrowej.

  • Gromadzenie, przechowywanie, archiwizacja i aktualizacja dokumentacji kadrowej.

 

§24

W zakresie spraw organizacyjno – administracyjnych i zaopatrzenia:

  • Obsługa kancelaryjna i administracyjna Biblioteki.

  • Zaopatrywanie Biblioteki w niezbędny sprzęt, materiały biurowe, środki czystości i inne zgodnie
    z zamówieniami publicznymi oraz kontrola ich wykorzystania.

  • Prowadzenie dokumentacji w zakresie zamówień publicznych.

  • Przygotowanie projektów umów cywilno – prawnych.

  • Prowadzenie ewidencji zarządzeń Dyrektora Biblioteki.

  • Prowadzenie innych zadań organizacyjnych (skarg, wniosków itp.).

  • Prowadzenie wysyłki korespondencji.

  • Prowadzenie ewidencji poczty wchodzącej i wychodzącej.

  • Archiwizowanie dokumentów Biblioteki i odpowiednie ich zabezpieczenie.

  • Sporządzanie rocznych planów rzeczowych na wykonanie napraw, remontów i inwestycji.

  • Nadzór nad pracownikami gospodarczymi realizującymi zadania określone w ich zakresach czynności.

  • Prowadzenie magazynów sprzętów, środków czystości, artykułów piśmienniczych, plastycznych.

  • Administrowanie lokalami bibliotecznymi (ewidencja czynszów, zużycia energii itp.).

 

§25

W zakresie spraw BHP i ochrony ppoż. Pracownik ds. Kadr i Administracji współdziała ze Zleceniobiorcą, który wykonuje zadania w zakresie BHP i ochrony ppoż.


 

§26

W zakresie bezpieczeństwa informacji Pracownik ds. Kadr i Administracji współdziała ze Zleceniobiorcą , który wykonuje zadania w zakresie bezpieczeństwa informacji i ochrony danych osobowych.

 

§27

Do zadań Pracowników Gospodarczych należy:

  1. Utrzymywanie porządku i czystości w budynku biblioteki i budynkach fili.

  2. Utrzymanie porządku i czystości na zewnątrz tych budynków.

  3. Konserwacja pomieszczeń i urządzeń.

  4. Właściwe zabezpieczenie i ochrona mienia.

  5. Zlecania i nadzór prac remontowych.

  6. Bieżące kontrole urządzeń wodno – kanalizacyjnych, instalacji elektrycznych, gazowych, wc itp.

  7. Zapewnienie porządku, bezpieczeństwa, higieniczno- sanitarnych warunków pracy.

  8. Obsługa i konserwacja urządzeń, drobne naprawy, usuwanie awarii, zlecenie napraw.

     

    1. Dział Promocji i Projektów

§28

Dział Promocji i Projektów tworzą Pracownicy ds. Promocji i Projektów, którzy podlegają bezpośrednio

Dyrektorowi.

 

§29

Do zadań Pracowników Działu należy:

  1. Podejmowanie działań mających na celu kreowanie pozytywnego wizerunku Biblioteki oraz popularyzację i rozpowszechnianie jej działań

  2. Opracowanie i nadzór nad systemem identyfikacji biblioteki.

  3. Opracowanie planów rozwoju biblioteki, filii i ich modernizacja.

  4. Opracowanie założeń strategii oraz planów promocyjnych i marketingowych.

  5. Przygotowanie koncepcji projektów i wniosków dotyczących pozyskania środków pozabudżetowych oraz koordynowanie ich realizacji.

  6. Koordynowanie prac Zespołu ds. Pozyskiwania Środków Zewnętrznych.

  7. Monitorowanie i analiza aktualnej oferty szkoleniowej we współpracy z Kierownikami Działów i wnioskowanie o udział Pracowników Biblioteki w danym szkoleniu.

  8. Organizacja filii bibliotecznych, w tym łączenie, likwidacja, modernizacja.

  9. Współpraca z innymi bibliotekami, wydawnictwami, placówkami kulturalno-oświatowymi, ze stowarzyszeniami, a w szczególności z Siemianowickim Uniwersytetem Trzeciego Wieku.

  10. Opracowanie informacji o działalności Biblioteki w zakresie działań kulturotwórczych
    i animacyjnych.

  11. Promocja Biblioteki w mediach, środowisku lokalnym, w prasie branżowej i portalach społecznościowych.

  12. Aktualizacja informacji o Bibliotece na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych

  13. Obsługa poczty elektronicznej.

  14. Gromadzenie dokumentacji elektronicznej dotyczącej działalności animacyjnej Biblioteki.

  15. Współpraca z placówkami upowszechniania kultury, organizacjami społecznymi
    i twórczymi w zakresie upowszechniania czytelnictwa.

  16. Organizacja wystaw, innych działań animacyjnych

  17. Organizacja nowych form pracy Biblioteki na rzecz środowiska.

  18. Współpraca z innym Działami Biblioteki.

 

    1. Dział Gromadzenia i Opracowania Zbiorów

 

§30

1. Pracą Działu kieruje Kierownik, który odpowiada bezpośrednio przed Specjalistą ds. Sieci Bibliotecznej za właściwą organizację pracy działu i należyte wykonanie zadań objętych zakresem działania.

2. Dział Gromadzenia i Opracowania Zbiorów obsługuje Bibliotekę Centralną i Filie biblioteczne.

 

§31

Do zadań Kierownika Działu należy:

  1. Organizowanie pracy oraz podejmowanie inicjatyw zmierzających do jej usprawnienia.

  2. Nadzór nad właściwym spełnianiem obowiązków przez pracowników w zakresie zagadnień
    merytorycznych i dyscypliny pracy.

  3. Wydawanie poleceń służbowych podległym pracownikom.

  4. Ustalanie projektów zakresów czynności.

  5. Nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp.

  6. Przygotowywanie projektów zarządzeń Dyrektora w zakresie należącym do właściwości działu.

  7. Sporządzanie okresowych planów pracy oraz sprawozdań z działalności.

  8. Zaznajomienie się z obowiązującymi przepisami i przekazywanie ich do wiadomości podległym
    pracownikom.

  9. Przestrzeganie zasad oszczędnego i efektywnego gospodarowania.

  10. Wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora.

  11. Przedstawianie przełożonemu informacji o problemach i potrzebach związanych
    z realizacją zadań i funkcjonowaniem działu.

  12. Składanie propozycji rozwiązania problemów lub wprowadzenia zmian w organizacji działu.

Do zadań Pracowników Działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów należy:

  1. Ustalenie zasad doboru materiałów bibliotecznych w oparciu o potrzeby środowiska.

  2. Planowanie struktury zbiorów.

  3. Uzupełnianie zbiorów Biblioteki Centralnej i jej sieci drogą zakupu z hurtowni, księgarń, z innych źródeł, darami i wymianą międzybiblioteczną.

  4. Ewidencja sumaryczna zbiorów.

  5. Ustalanie ilości i jakości według kryteriów rozdziału nabywanych materiałów bibliotecznych, ich przekazywanie poszczególnym placówkom w mieście.

  6. Właściwe gospodarowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na zakup materiałów bibliotecznych, uzgadnianie z Działem Finansowo-Księgowym wydatków w tym zakresie.

  7. Prowadzenie kart ilościowo-wartościowych księgozbioru poszczególnych placówek
    i karty zbiorczej Miejskiej Biblioteki Publicznej oraz uzgadnianie stanów z Działem Finansowo – Księgowym.

  8. Uzgadnianie z filiami i Działem Finansowo – Księgowym dwa razy w roku, na dzień 30.06 i 31.12, stanu ilościowo – wartościowego księgozbioru.

  9. Prowadzenie dokumentacji związanej z realizacją zakupu zgodnie z wybranym trybem zamówienia publicznego.

  10. Rozliczanie finansowe dokumentacji z Działem Finansowo-Księgowym, sporządzanie analiz okresowych.

  11. Planowanie i realizacja zakupu materiałów bibliotecznych.

  12. Ustalanie zasad dotyczących opracowania zbiorów według obowiązujących norm.

  13. Bieżące, komputerowe opracowanie nabytków (katalogowanie, opracowanie przedmiotowe i klasyfikacja zbiorów).

  14. Opracowanie wytycznych dotyczących melioracji katalogów i reklasyfikacji zbiorów.

  15. Uzupełnianie danych w komputerowej bazie księgozbioru – nabytki z lat wcześniejszych.

  16. Melioracja bazy komputerowej księgozbioru.

  17. Pracownicy Działu pełnią zastępstwa w Bibliotece Centralnej i Filiach.

 

7.4 Dział Udostępniania

§32

  1. Pracą Działu kieruje Kierownik, który odpowiada bezpośrednio przed Specjalistą ds. Sieci Bibliotecznej za właściwą organizację pracy działu i należyte wykonanie zadań objętych zakresem działania.

  2. W ramach działu wyodrębniono wypożyczalnię i czytelnię.

 

§33

Do zadań Kierownika Działu należy:

    1. Organizowanie pracy oraz podejmowanie inicjatyw zmierzających do jej usprawnienia.

    2. Nadzór nad właściwym wypełnianiem obowiązków przez podległych pracowników w zakresie zagadnień merytorycznych i dyscypliny pracy.

    3. Nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp.

    4. Prowadzenie dziennika statystycznego, sporządzanie sprawozdań statystycznych miesięcznych, rocznych GUS.

    5. Sporządzanie okresowych planów pracy oraz sprawozdań z działalności.

    6. Prowadzenie ewidencji wpływów i ubytków oraz innej stosownej dokumentacji.

    7. Nadzorowanie prawidłowości pobierania opłat regulaminowych.

    8. Dokonywanie okresowych ocen podległych pracowników.

    9. Wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora.

    10. Przedstawianie przełożonemu informacji o problemach i potrzebach związanych z realizacją zadań i funkcjonowaniem działu.

 

§34

Do zadań Pracowników Działu w zakresie gromadzenia i opracowania zbiorów należy:

  1. Zbieranie i opiniowanie dezyderatów czytelniczych i przekazywanie ich Działowi Gromadzenia i Opracowania Zbiorów.

  2. Przyjmowanie książek z Działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów oraz innego rodzaju nabytków.

  3. Prowadzenie ewidencji wpływów i ubytków oraz innej stosownej dokumentacji.

  4. Przysposobienie techniczne zbiorów.

  5. Bieżąca akcesja czasopism.

  6. Prowadzenie katalogów oraz kartotek pomocniczych i ich melioracja.

  7. Wycofywanie książek według zaleceń Komisji ds. Zakupu i Selekcji Zbiorów.

  8. Prowadzenie kart stanu jakościowego i wartościowego zbiorów oraz uzgadnianie wartości majątkowej.

  9. Tworzenie komputerowej bazy danych księgozbioru

  10. Prenumerata czasopism.


 

§35

Do zadań Pracowników Działu w zakresie udostępniania należy:

  1. Rejestracja czytelników.

  2. Udostępnianie zbiorów w wypożyczalni i na miejscu w czytelni, ewidencja wypożyczeń.

  3. Dopożyczanie i wypożyczanie zbiorów z placówek własnej sieci.

  4. Udzielanie doraźnej informacji, udzielanie informacji indywidualnych i zbiorowych oraz ich ewidencja.

  5. Organizowanie i prowadzenie upowszechniania czytelnictwa.

  6. Realizacja wybranych form kulturalno – oświatowych dostosowanych do potrzeb środowiska.

  7. Realizacja zadań w zakresie informacji – bibliograficznej i regionalnej.

  8. Gromadzenie, ewidencja i udostępnianie materiałów bibliotecznych, stanowiących warsztat bibliograficzny.

  9. Udzielanie informacji bibliotecznych, bibliograficznych i rzeczowych, użytkownikom indywidualnym
    i zbiorowym, innym bibliotekom i organizacjom (ustnie, telefonicznie
    i pisemnie).

  10. Prowadzenie katalogów i kartotek pomocniczych w systemie bibliotecznym (m.in. kartoteka biograficzna osób związanych z miastem, kartoteka zawartości czasopism).

  11. Sporządzanie zestawień bibliograficznych dla potrzeb czytelników, bibliotek i innych instytucji.

  12. Przygotowanie materiałów do wystaw bibliotecznych, organizowanych na terenie Biblioteki i poza nią.

  13. Obsługa wycieczek zbiorowych w Bibliotece Centralnej, prowadzenie lekcji bibliotecznych i innych zajęć
    z zakresu bibliografii i informacji.

  14. Gromadzenie i udostępnianie książek i czasopism oraz innych materiałów bibliotecznych związanych
    z miastem Siemianowice Śląskie.

  15. Wyszukiwanie informacji z przeszłości miasta w ramach współpracy z Czytelnią.

  16. Współdziałanie z innymi Działami Biblioteki.

  17. Współpraca z innymi bibliotekami, szkołami, organizacjami oraz instytucjami i stowarzyszeniami.

 

Do zadań pracowników działu w zakresie administracji należy:

  1. Prowadzenie dziennika statystycznego.

  2. Prowadzenie postępowania o zwrot książek od czytelników.

  3. Pobieranie opłat regulaminowych oraz terminowe odprowadzanie gotówki do kasy Biblioteki.

  4. Bieżąca konserwacja zbiorów.

  5. Zabezpieczenie mienia, urządzeń i pomieszczeń.

  6. Zgłaszanie wniosków w sprawie remontów lokali oraz naprawy sprzętu i urządzeń.

 

    1. Dział dla Dzieci i Młodzieży

 

§36

Pracą Działu kieruje Kierownik, który odpowiada bezpośrednio przed Specjalistą ds. Sieci Bibliotecznej za właściwą organizację pracy Działu i należyte wykonanie zadań objętych zakresem działania.

 

§37

Do zadań Kierownika działu należy:

    1. Organizowanie pracy oraz podejmowanie inicjatyw zmierzających do jej usprawnienia.

    2. Nadzór nad właściwym wypełnianiem obowiązków przez podległych pracowników w zakresie zagadnień merytorycznych i dyscypliny pracy.

    3. Nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp.

    4. Prowadzenie dziennika statystycznego, sporządzanie sprawozdań statystycznych miesięcznych, rocznych GUS.

    5. Sporządzanie okresowych planów pracy oraz sprawozdań z działalności.

    6. Prowadzenie ewidencji wpływów i ubytków oraz innej stosownej dokumentacji.

    7. Nadzorowanie prawidłowości pobierania opłat regulaminowych.

    8. Dokonywanie okresowych ocen podległych pracowników.

    9. Wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora.

    10. Przedstawianie przełożonemu informacji o problemach i potrzebach związanych z realizacją zadań
      i funkcjonowaniem działu.

 

§38

Do zadań Pracowników Działu w zakresie gromadzenia i opracowania zbiorów należy:

  1. Zbieranie i opiniowanie dezyderatów czytelniczych i przekazywanie ich Działowi Gromadzenia i Opracowania Zbiorów.

  2. Przyjmowanie książek z Działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów oraz innego rodzaju nabytków.

  3. Prowadzenie ewidencji wpływów i ubytków oraz innej stosownej dokumentacji.

  4. Przysposobienie techniczne zbiorów.

  5. Bieżąca akcesja czasopism.

  6. Wycofywanie książek według zaleceń Komisji ds. Zakupu i Selekcji Zbiorów.

  7. Prowadzenie kart stanu jakościowego i wartościowego zbiorów oraz uzgadnianie wartości majątkowej.

  8. Prenumerata czasopism.

  9. Tworzenie komputerowej bazy danych księgozbioru.

 

§39

Do zadań Pracowników Działu w zakresie udostępniania:

  1. Rejestracja czytelników.

  2. Udostępnianie zbiorów w wypożyczalni i na miejscu w czytelni, ewidencja wypożyczeń.

  3. Dopożyczanie i wypożyczanie zbiorów z placówek własnej sieci.

  4. Udzielanie doraźnej informacji, udzielanie informacji indywidualnych i zbiorowych oraz ich ewidencja.

  5. Organizowanie i prowadzenie upowszechniania czytelnictwa.

  6. Realizacja wybranych form kulturalno – oświatowych dostosowanych do potrzeb środowiska.

  7. Gromadzenie, ewidencja i udostępnianie materiałów bibliotecznych, stanowiących warsztat bibliograficzny.

  8. Udzielanie informacji bibliotecznych, bibliograficznych i rzeczowych, użytkownikom indywidualnym i zbiorowym, innym bibliotekom i organizacjom (ustnie, telefonicznie
    i pisemnie).

  9. Sporządzanie zestawów bibliograficznych dla potrzeb czytelników, bibliotek i innych instytucji.

  10. Przygotowanie materiałów do wystaw bibliotecznych, organizowanych na terenie Biblioteki i poza nią.

  11. Prowadzenie lekcji bibliotecznych i innych zajęć z zakresu bibliografii i informacji.

  12. Gromadzenie i udostępnianie książek i czasopism oraz innych materiałów bibliotecznych związanych
    z miastem Siemianowice Śląskie.

  13. Wyszukiwanie informacji z przeszłości miasta w ramach współpracy z Czytelnią.

  14. Współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Biblioteki.

  15. Współpraca z innymi bibliotekami, szkołami, organizacjami oraz instytucjami
    i stowarzyszeniami.

 

W zakresie administracji:

  1. Prowadzenie dziennika statystycznego.

  2. Prowadzenie postępowania o zwrot książek od czytelników.

  3. Pobieranie opłat regulaminowych oraz terminowe odprowadzanie gotówki do kasy Biblioteki.

  4. Bieżąca konserwacja zbiorów.

  5. Zabezpieczenie mienia, urządzeń i pomieszczeń.

  6. Zgłaszanie wniosków w sprawie remontów lokali oraz naprawy sprzętu i urządzeń.

 

7.6 Dział Informatyczny

§ 40

      1. Dział Informatyczny podlega bezpośrednio Specjaliście ds. Sieci Bibliotecznej i odpowiada przed nim za właściwą organizację pracy i należyte wykonanie zadań objętych zakresem działania.


 


 

§ 41

    1. Do zadań Pracownika Działu w zakresie obsługi i konserwacji urządzeń komputerowych, automatyzacji należą:

  1. Administrowanie siecią komputerową, zapewnienie prawidłowej pracy sprzętu komputerowego pod względem technicznym.

  2. Zapewnienie sprawnego funkcjonowania sieci komputerowej w Bibliotece.

  3. Nadzór nad sprawnym działaniem programów bibliotecznych obowiązujących
    w Bibliotece.

  4. Rozwijanie sieci komputerowej w Bibliotece.

  5. Rozwijanie i wzbogacanie oferty Biblioteki w techniki informatyczne.

  6. Tworzenie kopii zapasowych katalogu komputerowego Biblioteki oraz najważniejszych danych. (Kopie zapasowe programów: kadrowo- płacowego, finansowo- księgowego i PŁATNIK).

  7. Przechowywanie dokumentacji sprzętu komputerowego, gwarancji, programów, licencji itp.

  8. Zabezpieczenie sieci komputerowej oraz poszczególnych stanowisk przed ingerencją osób nieupoważnionych oraz zapewnienie ochrony przed wirusami komputerowymi.

  9. Wypełnianie obowiązków związanych z techniczną stroną serwisu internetowego Biblioteki.

  10. Wsparcie techniczne w zakresie obsługi programów, w których uczestniczy Biblioteka.

  11. Opracowywanie dokumentacji związanej z siecią komputerową.

  12. Dostosowanie programów komputerowych do podstawowych procesów Biblioteki.

  13. Organizacja pracy z bazami danych w całej sieci bibliotecznej.

  14. Współpraca ze specjalistami w zakresie tworzenia nowych baz danych.

 

§ 42

Do zadań Pracownika Działu w zakresie czytelni internetowej należą:

  1. Obsługa czytelników w zakresie informacji elektronicznej.

  2. Wykonywanie zadań wynikających z zakresu administrowania siecią komputerową
    w budynku Biblioteki Centralnej.

  3. Konserwacja sprzętu komputerowego.

  4. Wdrażanie programu bibliotecznego i współtworzenie katalogu on-line.

  5. Skanowanie dokumentów życia społecznego i tworzenie bazy na dysku zewnętrznym.

  6. Aktualizacja programów komputerowych i baz danych.

  7. Prowadzenie dokumentacji statystycznej.

  8. Prowadzenie i aktualizacja strony internetowej Biblioteki.

  9. Prowadzenie warsztatów komputerowych dla czytelników.

  10. Obsługa drukarki 3D.

  11. Pobieranie opłat regulaminowych zgodnie z przepisami finansowymi oraz terminowe odprowadzanie
    gotówki do kasy Biblioteki.

 

8. Filie

§ 43

  1. Filie Biblioteki podlegają bezpośrednio Specjaliście ds. Sieci Bibliotecznej i odpowiadają przed nim za właściwą organizację pracy i należyte wykonanie zadań objętych zakresem działania.

  2. Filie zlokalizowane są poza obrębem Biblioteki Centralnej, służą przede wszystkim mieszkańcom dzielnicy, w której działają.

  3. Szczegółowy wykaz fili stanowi załącznik nr 2 do niniejszego regulaminu.


 

§ 44

Do zadań Pracowników Filii w zakresie gromadzenia i opracowania zbiorów należy:

  1. Zbieranie i opiniowanie dezyderatów czytelniczych i przekazywanie ich Działowi Gromadzenia
    i Opracowania Zbiorów.

  2. Przyjmowanie książek z Działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów oraz innego rodzaju nabytków.

  3. Prowadzenie ewidencji wpływów i ubytków oraz innej stosownej dokumentacji.

  4. Przysposobienie techniczne zbiorów.

  5. Bieżąca akcesja czasopism.

  6. Wycofywanie książek według zaleceń Komisji ds. Zakupu i Selekcji Zbiorów.

  7. Prowadzenie kart stanu jakościowego i wartościowego zbiorów oraz uzgadnianie wartości majątkowej.

  8. Prenumerata czasopism.

  9. Tworzenie komputerowej bazy danych.

 

Do zadań Pracowników Filii w zakresie udostępniania należy:

  1. Rejestracja czytelników.

  2. Udostępnianie zbiorów w wypożyczalni i na miejscu w czytelni, ewidencja wypożyczeń.

  3. Dopożyczanie i wypożyczanie zbiorów z placówek własnej sieci.

  4. Udzielanie doraźnej informacji, udzielanie informacji indywidualnych i zbiorowych oraz ich ewidencja.

  5. Organizowanie i prowadzenie upowszechniania czytelnictwa.

  6. Realizacja wybranych form kulturalno – oświatowych dostosowanych do potrzeb środowiska.

  7. Gromadzenie, ewidencja i udostępnianie materiałów bibliotecznych, stanowiących warsztat bibliograficzny.

  8. Udzielanie informacji bibliotecznych, bibliograficznych i rzeczowych, użytkownikom indywidualnym i zbiorowym, innym bibliotekom i organizacjom (ustnie, telefonicznie i pisemnie).

  9. Sporządzanie zestawów bibliograficznych dla potrzeb czytelników, bibliotek i innych instytucji.

  10. Przygotowanie materiałów do wystaw bibliotecznych, organizowanych na terenie Biblioteki i poza nią.

  11. Prowadzenie lekcji bibliotecznych i innych zajęć z zakresu bibliografii i informacji.

  12. Gromadzenie i udostępnianie książek i czasopism oraz innych materiałów bibliotecznych związanych
    z miastem Siemianowice Śląskie.

  13. Wyszukiwanie informacji z przeszłości miasta w ramach współpracy z Czytelnią.

  14. Współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Biblioteki.

  15. Współpraca z innymi bibliotekami, szkołami, organizacjami oraz instytucjami i stowarzyszeniami.

 

Do zadań Pracowników Filii w zakresie administracji należy:

  1. Prowadzenie dziennika statystycznego, sporządzanie sprawozdań statystycznych miesięcznych
    i rocznych GUS.

  2. Sporządzanie okresowych planów pracy oraz sprawozdań z działalności.

  3. Prowadzenie postępowania o zwrot książek od czytelników.

  4. Pobieranie opłat regulaminowych zgodnie z przepisami finansowymi, terminowe odprowadzanie gotówki do kasy Biblioteki.

  5. Bieżąca konserwacja zbiorów.

  6. Zabezpieczenie mienia, urządzeń i pomieszczeń.

  7. Zgłaszanie wniosków w sprawie remontów lokali oraz naprawy sprzętu i urządzeń.

 

Rozdział 8 Kolegium Biblioteczne.

§ 45

  1. Kolegium Biblioteczne jest organem doradczym i opiniodawczym Dyrektora.

  2. W skład Kolegium, którego posiedzenia powołuje Dyrektor nie rzadziej niż 4 razy w roku wchodzą:

  1. Dyrektor – Przewodniczący,

  2. Specjalista ds. Sieci Bibliotecznej – zastępca przewodniczącego,

  3. Główny Księgowy – członek,

  4. Pracownik ds. Kadr i Administracji – protokolant,

  5. Kierownik Działu Udostępniania – członek,

  6. Kierownik Działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów – członek,

  7. Kierownik Działu dla Dzieci i Młodzieży – członek,

  8. Pracownik ds. Promocji i Projektów - członek.

Skład Kolegium może ulec zmianie, o czym każdorazowo decyduje Dyrektor Biblioteki.

  1. Kolegium rozpatruje sprawy związane z:

  1. Rozwojem Biblioteki i czytelnictwa.

  2. Planami działalności Biblioteki.

  3. Organizacją Biblioteki.

  1. Z posiedzeń Kolegium są sporządzane protokoły.

 

9. Przepisy końcowe

§ 46

W Regulaminie mogą być dokonywane zmiany, które będą obowiązywały w trybie określonym dla jego wprowadzenia.