Zarządzenie nr 01/09/2022
Dyrektora Miejskiej Biblioteki Publicznej
im. Anny Szaneckiej
w Siemianowicach Śląskich
z dnia 13.09.2022 r.
w sprawie: wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego w Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich.
Na podstawie art. 13 ust. 3 Ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn. Dz.U. z 7 lutego 2020 r. poz. 194), §14 ust 2 Statutu Miejskiej Biblioteki Publicznej w Siemianowicach Śląskich stanowiącego załącznik do Uchwały Nr 389/2013 Rady Miasta Siemianowic Śląskich z dnia 27 czerwca 2013 r. w sprawie nadania Statutu samorządowej instytucji kultury o nazwie Miejska Biblioteka Publiczna w Siemianowicach Śląskich (t.j. Dz. Urz. Woj. Sla z 2016 r. poz. 971 z późn. zm.) oraz Zarządzenia nr 3145/2022 Prezydenta Miasta Siemianowice Śląskie z dnia 30 sierpnia 2022 r. w sprawie zaopiniowania Regulaminu Organizacyjnego Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich,
zarządzam, co następuje:
§ 1
Wprowadzam Regulamin Organizacyjny Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§ 2
Jednocześnie z dniem wejścia w życie Zarządzenia Nr 01/09/2022 z dnia 13 września 2022 r. traci moc obowiązującą Zarządzenie nr 26/2020 z dnia 23 lipca 2020 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego w Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich.
§ 3
Zobowiązuje się wszystkich pracowników Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich do zapoznania z treścią Regulaminu.
§ 4
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 13 września 2022 r.
Dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej
im. Anny Szaneckiej
w Siemianowicach Śląskich
Bogumiła Śliż
Regulamin Organizacyjny Miejskiej Biblioteki Publicznej
im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich
Spis treści:
- Rozdział 1 – Postanowienia ogólne str. 1
- Rozdział 2 – Misja i cele działania str. 2
- Rozdział 3 – Organizacja Biblioteki str. 3
- Rozdział 4 – Zakres działania Dyrektora str. 3
- Rozdział 5 – Zakres działania Głównego Księgowego str. 4
- Rozdział 6 – Zakres działania Specjalisty ds. Sieci Bibliotecznej str. 5
- Rozdział 7 – Zakresy działania komórek organizacyjnych str. 5
- Dział Kadr i Administracjistr. 5
- Dział Promocji i Projektówstr. 7
- Dział Gromadzenia i Opracowania Zbiorówstr. 7
- Dział Udostępnianiastr. 8
- Dział dla Dzieci i Młodzieżystr. 10
- Dział Informatycznystr. 11
- Filie str. 12
- Rozdział 8 Kolegium Biblioteczne str. 13
- Rozdział 9 Przepisy końcowe str. 14
- Załączniki do Regulaminu:
- załącznik nr 1 Schemat organizacyjny
- załącznik nr 2 Wykaz Filii
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§1
Regulamin Organizacyjny Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Anny Szaneckiej zwanej dalej Biblioteką określa jej strukturę organizacyjną, zasady działania, w tym formy i zakres działania poszczególnych Działów i stanowisk pracy.
§2
Biblioteka działa na podstawie:
- Ustawy o Bibliotekach.
- Ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
- Statutu nadanego Uchwałą nr 389/2013 Rady Miasta Siemianowic Śląskich z dnia 27 czerwca 2013 r. (z późn. zm.).
- Niniejszego Regulaminu.
§3
Porządek i pracę poszczególnych komórek organizacyjnych Biblioteki określają regulaminy wewnątrzzakładowe.
Rozdział 2
Misja, wizja i cele działania
§4
Misją Miejskiej Biblioteki jest wzbogacanie życia mieszkańców Siemianowic Śląskich poprzez łączenie ludzi, informacji, wiedzy i idei.
§5
Wizją Miejskiej Biblioteki jest stworzenie instytucji kreatywnej, otwartej na potrzeby mieszkańców oraz na współpracę z różnymi instytucjami. Miejsce spotkań, sposób spędzania wolnego czasu i rozwijania zainteresowań, dostarczania wiedzy, a także poszanowania tradycji i dbanie o dziedzictwo kulturowe miasta i regionu.
§6
Celem Miejskiej Biblioteki jest udostępnianie przestrzeni wraz z jej infrastrukturą mieszkańcom Siemianowic Śląskich i stworzenie w niej prężnie działającego ośrodka życia lokalnego oraz dążenie do uzyskania światowych standardów nowoczesnej biblioteki multimedialnej o szerokich funkcjach informacji naukowej.
Rozdział 3
Organizacja Biblioteki
§7
Strukturę organizacyjną Biblioteki tworzą komórki organizacyjne:
- Dyrektor
- Główny Księgowy
- Dział Finansowo – Księgowy
- Specjalista ds. Sieci Bibliotecznej
- Dział Kadr i Administracji:
- Pracownik Kadr i Administracji, Pracownicy Gospodarczy
- Dział Promocji i Projektów:
- Pracownicy ds. Promocji i Projektów, Zespół ds. pozyskiwania projektów lub pozyskiwania środków zewnętrznych
- Dział Gromadzenia i Opracowania Zbiorów
- Kierownik i Pracownicy
- Dział Udostępniania
- Kierownik i
- Dział dla Dzieci i Młodzieży
- Kierownik i
- Dział Informatyczny – Czytelnia Internetowa
-
- Inspektor BHP
- Inspektor Ochrony Danych Osobowych
- Kolegium Biblioteczne
Schemat organizacyjny stanowi Załącznik nr 1
§8
Na czele Działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów, Działu Udostępniania i Działu dla Dzieci i Młodzieży stoją Kierownicy, którzy zgodnie z zakresem czynności kierują ich pracą i odpowiadają bezpośrednio przed Specjalistą ds. Sieci Bibliotecznej za powierzony im majątek, właściwą organizację pracy oraz należyte wykonywanie obowiązków przez pracowników.
§9
W Bibliotece zatrudnieni są Inspektor Ochrony Danych Osobowych oraz Inspektor BHP.
§10
Inspektor Ochrony Danych Osobowych
- Inspektora zatrudnia Dyrektor Biblioteki i podlega on bezpośrednio Dyrektorowi Biblioteki.
- Zakres działania i odpowiedzialność reguluje umowa cywilno-prawna, zawarta
z podmiotem mającym stosowne uprawnienia i prowadzącym działalność w tym zakresie.
§11
Inspektor ds. B.H.P.
- Inspektora ds. BHP zatrudnia Dyrektor Biblioteki i podlega on bezpośrednio Dyrektorowi Biblioteki.
- Zakres działania i odpowiedzialność reguluje umowa cywilno-prawna, zawarta
z podmiotem mającym stosowne uprawnienia i prowadzącym działalność w tym zakresie.
Rozdział 4
Zakres działania Dyrektora
§12
- Dyrektor zarządza i kieruje Biblioteką oraz reprezentuje Bibliotekę na zewnątrz.
- Biblioteka jest pracodawcą w rozumieniu kodeksu pracy. Dyrektor zatrudnia pracowników Biblioteki.
§13
Dyrektor ponosi pełną odpowiedzialność za działalność Biblioteki, a w szczególności za:
- Opracowanie i realizację planów działalności podstawowej, finansowej i merytorycznej oraz sprawozdawczość w tym zakresie.
- Prawidłową organizację pracy.
- Podejmowanie decyzji w sprawach kadrowych.
- Przydzielanie spraw i czynności pracownikom na stanowiskach kierowniczych oraz samodzielnych.
- Należyte gospodarowanie etatami i funduszem płac.
- Dokształcanie i doskonalenie zawodowe pracowników Biblioteki.
- Prognozowanie i programowanie rozwoju sieci bibliotecznej.
- Rozwój i upowszechnianie czytelnictwa.
- Zapewnienie właściwych warunków pracy i przestrzeganie obowiązujących przepisów bhp oraz przeciwpożarowych.
- Przestrzeganie obowiązujących przepisów w zakresie ochrony danych osobowych.
- Racjonalną gospodarkę majątkiem Biblioteki.
- Wydawanie zarządzeń, decyzji wewnętrznych, regulaminów we wszystkich dziedzinach organizacji pracy, obowiązków pracowników i zasad funkcjonowania Biblioteki.
- Współpracę z władzami miasta Siemianowice Śląskie.
§14
- Korespondencję wychodzącą z Biblioteki podpisuje Dyrektor, w szczególnych wypadkach Dyrektor może upoważnić inną osobę do podpisywania pism wychodzących.
- Korespondencję przedkładaną do podpisu Dyrektorowi parafują Pracownicy prowadzący sprawę, w przypadku umów i innych spraw finansowych dodatkowo wymagana jest parafa Głównego Księgowego.
§15
Dyrektorowi bezpośrednio podlegają:
- Główny Księgowy.
- Specjalista ds. Sieci Bibliotecznej.
- Pracownik Działu Kadr i Administracji.
- Pracownicy Działu Promocji i Projektów.
- Inspektor Ochrony Danych Osobowych.
- Inspektor BHP.
§16
W okresie nieobecności Dyrektora jego obowiązki przejmuje Specjalista ds. Sieci Bibliotecznej zgodnie z powierzonym pełnomocnictwem.
Rozdział 5
Zakres działania Głównego Księgowego
§17
- Główny Księgowy kieruje pracą Działu Finansowo – Księgowego. Główny Księgowy odpowiada przed Dyrektorem za właściwą organizację pracy działu i należyte wykonywanie zadań objętych zakresem działania.
- W skład Działu wchodzą pracownicy:
Pracownik ds. Płac/Kasjer
§18
Do zadań Głównego Księgowego należy:
- Prowadzenie księgowości zgodnie z przepisami obowiązującymi instytucje kultury.
- Prowadzenie ewidencji księgowej.
- Organizowanie prawidłowego obiegu dokumentów finansowo – księgowych.
- Przechowywanie i zabezpieczenie ksiąg rachunkowych, dokumentów i wszelkich środków pieniężnych.
- Nadzorowanie realizacji gospodarki finansowej Biblioteki.
- Prawidłowe, terminowe sporządzanie sprawozdań finansowych, zgodnych ze stanem faktycznym i obowiązującymi przepisami.
- Sprawowanie wewnętrznej kontroli finansowej.
- Opracowywanie planów finansowych Biblioteki.
- Prowadzenie rozliczeń dotacji celowych i dotacji podmiotowej.
- Regulowanie zobowiązań finansowych Biblioteki.
- Prowadzenie ksiąg majątkowych Biblioteki.
- Koordynowanie i nadzorowanie terminowego i zgodnego z obowiązującymi przepisami czynności inwentaryzacyjnych jednostki, łącznie z dokonywaniem wyceny i rozliczenia księgowego inwentaryzacji.
- Prowadzenie obsługi kasowej.
- Sporządzanie analiz ekonomiczno-finansowych i informacji dotyczących realizacji planu finansowego.
- Sporządzanie listy płac oraz innych świadczeń pieniężnych dla pracowników i innych osób fizycznych.
- Sporządzanie dokumentacji podatkowej oraz ubezpieczeniowej ZUS, sporządzanie sprawozdań do GUS, PFRON.
- Przestrzeganie tajemnicy o informacjach niejawnych.
Rozdział 6
Zakres działania Specjalisty ds. Sieci Bibliotecznej
§19
Specjalista ds. Sieci Bibliotecznej odpowiada przed Dyrektorem i ponosi pełną odpowiedzialność za właściwą organizację i funkcjonowanie sieci bibliotecznej, w tym Filii, a w szczególności za:
- Całokształt pracy merytorycznej Biblioteki.
- Organizację placówek nowych, po remontach, likwidację placówek w zakresie merytorycznym.
- Realizację planu kontroli księgozbiorów.
- Sporządzanie analiz dotyczących działalności Biblioteki w tym planów i sprawozdań rocznych.
- Statystykę GUS oraz sprawozdawczość.
- Realizację planu szkoleń wewnątrzzakładowych.
- Organizację praktyk dla nowozatrudnionych, uczniów, studentów i wolontariuszy.
- Realizację planów w zakresie upowszechniania książki i czytelnictwa.
- Monitorowanie stanu czytelnictwa, zasięgu usług bibliotecznych.
- Inicjowanie usprawnień i innowacyjnych rozwiązań w pracy Biblioteki i obsłudze czytelników.
- Współpracę z bibliotekami innych sieci i organizacjami oraz instytucjami w zakresie pracy kulturalno-oświatowej.
- Nadzór merytoryczny nad zintegrowanym systemem bibliotecznym.
§20
Specjalista ds. Sieci Bibliotecznej sprawuje nadzór merytoryczny nad:
- Działem Gromadzenia i Opracowania Zbiorów.
- Działem Udostępniania.
- Działem dla Dzieci i Młodzieży.
- Działem Informatycznym.
- Filiami bibliotecznymi.
§21
W okresie nieobecności Dyrektora Specjalista ds. Sieci Bibliotecznej przejmuje jego obowiązki w zakresie zgodnym z powierzonym pełnomocnictwem.
Rozdział 7
Zakres działania komórek organizacyjnych
- Dział Kadr i Administracji
§22
- Dział Kadr i Administracji tworzą:
- Pracownik ds. Kadr i Administracji, który podlega Dyrektorowi.
- Pracownicy Gospodarczy, którzy podlegają Pracownikowi ds. Kadr i Administracji.
§23
W zakresie spraw kadrowych do obowiązków Pracownika ds. Kadr i Administracji należy:
- Prowadzenie akt osobowych pracowników Biblioteki zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Załatwianie formalności związanych z przyjmowaniem, awansowaniem, przeszeregowaniem, przenoszeniem, zwalnianiem, odznaczaniem, nagradzaniem
i karaniem pracowników z uwzględnieniem ochrony danych osobowych. - Organizowanie i prowadzenie ewidencji kadrowej.
- Prowadzenie sprawozdawczości kadrowej w tym: ewidencja – rozliczenie obecności
w pracy, urlopów pracowniczych, zwolnień chorobowych i innych nieobecności. - Załatwianie spraw związanych z wyjazdami i przyjazdami służbowymi (delegacje, rezerwacja hoteli itp.).
- Prowadzenie sprawozdawczości GUS dotyczącej zatrudnienia.
- Współdziałanie w opracowaniu założeń polityki kadrowej.
- Gromadzenie, przechowywanie, archiwizacja i aktualizacja dokumentacji kadrowej.
§24
W zakresie spraw organizacyjno – administracyjnych i zaopatrzenia:
- Obsługa kancelaryjna i administracyjna Biblioteki.
- Zaopatrywanie Biblioteki w niezbędny sprzęt, materiały biurowe, środki czystości i inne zgodnie z zamówieniami publicznymi oraz kontrola ich wykorzystania.
- Prowadzenie dokumentacji w zakresie zamówień publicznych.
- Przygotowanie projektów umów cywilno – prawnych.
- Prowadzenie ewidencji zarządzeń Dyrektora Biblioteki.
- Prowadzenie innych zadań organizacyjnych (skarg, wniosków itp.).
- Prowadzenie wysyłki korespondencji.
- Prowadzenie ewidencji poczty wchodzącej i wychodzącej.
- Archiwizowanie dokumentów Biblioteki i odpowiednie ich zabezpieczenie.
- Sporządzanie rocznych planów rzeczowych na wykonanie napraw, remontów i inwestycji.
- Nadzór nad pracownikami gospodarczymi realizującymi zadania określone w ich zakresach czynności.
- Prowadzenie magazynów sprzętów, środków czystości, artykułów piśmienniczych, plastycznych.
- Administrowanie lokalami bibliotecznymi (ewidencja czynszów, zużycia energii itp.).
§25
W zakresie spraw BHP i ochrony ppoż. Pracownik ds. Kadr i Administracji współdziała ze Zleceniobiorcą, który wykonuje zadania w zakresie BHP i ochrony ppoż.
§26
W zakresie bezpieczeństwa informacji Pracownik ds. Kadr i Administracji współdziała ze Zleceniobiorcą , który wykonuje zadania w zakresie bezpieczeństwa informacji i ochrony danych osobowych.
§27
Do zadań Pracowników Gospodarczych należy:
- Utrzymywanie porządku i czystości w budynku biblioteki i budynkach fili.
- Utrzymanie porządku i czystości na zewnątrz tych budynków.
- Konserwacja pomieszczeń i urządzeń.
- Właściwe zabezpieczenie i ochrona mienia.
- Zlecania i nadzór prac remontowych.
- Bieżące kontrole urządzeń wodno – kanalizacyjnych, instalacji elektrycznych, gazowych, wc itp.
- Zapewnienie porządku, bezpieczeństwa, higieniczno- sanitarnych warunków pracy.
- Obsługa i konserwacja urządzeń, drobne naprawy, usuwanie awarii, zlecenie napraw.
- Dział Promocji i Projektów
§28
Dział Promocji i Projektów tworzą Pracownicy ds. Promocji i Projektów, którzy podlegają bezpośrednio
Dyrektorowi.
§29
Do zadań Pracowników Działu należy:
- Podejmowanie działań mających na celu kreowanie pozytywnego wizerunku Biblioteki oraz popularyzację i rozpowszechnianie jej działań
- Opracowanie i nadzór nad systemem identyfikacji biblioteki.
- Opracowanie planów rozwoju biblioteki, filii i ich modernizacja.
- Opracowanie założeń strategii oraz planów promocyjnych i marketingowych.
- Przygotowanie koncepcji projektów i wniosków dotyczących pozyskania środków pozabudżetowych oraz koordynowanie ich realizacji.
- Koordynowanie prac Zespołu ds. Pozyskiwania Środków Zewnętrznych.
- Monitorowanie i analiza aktualnej oferty szkoleniowej we współpracy z Kierownikami Działów i wnioskowanie o udział Pracowników Biblioteki w danym szkoleniu.
- Organizacja filii bibliotecznych, w tym łączenie, likwidacja, modernizacja.
- Współpraca z innymi bibliotekami, wydawnictwami, placówkami kulturalno-oświatowymi, ze stowarzyszeniami, a w szczególności z Siemianowickim Uniwersytetem Trzeciego Wieku.
- Opracowanie informacji o działalności Biblioteki w zakresie działań kulturotwórczych
i animacyjnych. - Promocja Biblioteki w mediach, środowisku lokalnym, w prasie branżowej i portalach społecznościowych.
- Aktualizacja informacji o Bibliotece na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych
- Obsługa poczty elektronicznej.
- Gromadzenie dokumentacji elektronicznej dotyczącej działalności animacyjnej Biblioteki.
- Współpraca z placówkami upowszechniania kultury, organizacjami społecznymi
i twórczymi w zakresie upowszechniania czytelnictwa. - Organizacja wystaw, innych działań animacyjnych
- Organizacja nowych form pracy Biblioteki na rzecz środowiska.
- Współpraca z innym Działami Biblioteki.
- Dział Gromadzenia i Opracowania Zbiorów
§30
1. Pracą Działu kieruje Kierownik, który odpowiada bezpośrednio przed Specjalistą ds. Sieci Bibliotecznej za właściwą organizację pracy działu i należyte wykonanie zadań objętych zakresem działania.
2. Dział Gromadzenia i Opracowania Zbiorów obsługuje Bibliotekę Centralną i Filie biblioteczne.
§31
Do zadań Kierownika Działu należy:
- Organizowanie pracy oraz podejmowanie inicjatyw zmierzających do jej usprawnienia.
- Nadzór nad właściwym spełnianiem obowiązków przez pracowników w zakresie zagadnień merytorycznych i dyscypliny pracy.
- Wydawanie poleceń służbowych podległym pracownikom.
- Ustalanie projektów zakresów czynności.
- Nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp.
- Przygotowywanie projektów zarządzeń Dyrektora w zakresie należącym do właściwości działu.
- Sporządzanie okresowych planów pracy oraz sprawozdań z działalności.
- Zaznajomienie się z obowiązującymi przepisami i przekazywanie ich do wiadomości podległym pracownikom.
- Przestrzeganie zasad oszczędnego i efektywnego gospodarowania.
- Wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora.
- Przedstawianie przełożonemu informacji o problemach i potrzebach związanych
z realizacją zadań i funkcjonowaniem działu. - Składanie propozycji rozwiązania problemów lub wprowadzenia zmian w organizacji działu.
Do zadań Pracowników Działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów należy:
- Ustalenie zasad doboru materiałów bibliotecznych w oparciu o potrzeby środowiska.
- Planowanie struktury zbiorów.
- Uzupełnianie zbiorów Biblioteki Centralnej i jej sieci drogą zakupu z hurtowni, księgarń, z innych źródeł, darami i wymianą międzybiblioteczną.
- Ewidencja sumaryczna zbiorów.
- Ustalanie ilości i jakości według kryteriów rozdziału nabywanych materiałów bibliotecznych, ich przekazywanie poszczególnym placówkom w mieście.
- Właściwe gospodarowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na zakup materiałów bibliotecznych, uzgadnianie z Działem Finansowo-Księgowym wydatków w tym zakresie.
- Prowadzenie kart ilościowo-wartościowych księgozbioru poszczególnych placówek
i karty zbiorczej Miejskiej Biblioteki Publicznej oraz uzgadnianie stanów z Działem Finansowo – Księgowym. - Uzgadnianie z filiami i Działem Finansowo – Księgowym dwa razy w roku, na dzień 30.06 i 31.12, stanu ilościowo – wartościowego księgozbioru.
- Prowadzenie dokumentacji związanej z realizacją zakupu zgodnie z wybranym trybem zamówienia publicznego.
- Rozliczanie finansowe dokumentacji z Działem Finansowo-Księgowym, sporządzanie analiz okresowych.
- Planowanie i realizacja zakupu materiałów bibliotecznych.
- Ustalanie zasad dotyczących opracowania zbiorów według obowiązujących norm.
- Bieżące, komputerowe opracowanie nabytków (katalogowanie, opracowanie przedmiotowe i klasyfikacja zbiorów).
- Opracowanie wytycznych dotyczących melioracji katalogów i reklasyfikacji zbiorów.
- Uzupełnianie danych w komputerowej bazie księgozbioru – nabytki z lat wcześniejszych.
- Melioracja bazy komputerowej księgozbioru.
- Pracownicy Działu pełnią zastępstwa w Bibliotece Centralnej i Filiach.
7.4 Dział Udostępniania
§32
- Pracą Działu kieruje Kierownik, który odpowiada bezpośrednio przed Specjalistą ds. Sieci Bibliotecznej za właściwą organizację pracy działu i należyte wykonanie zadań objętych zakresem działania.
- W ramach działu wyodrębniono wypożyczalnię i czytelnię.
§33
Do zadań Kierownika Działu należy:
- Organizowanie pracy oraz podejmowanie inicjatyw zmierzających do jej usprawnienia.
- Nadzór nad właściwym wypełnianiem obowiązków przez podległych pracowników w zakresie zagadnień merytorycznych i dyscypliny pracy.
- Nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp.
- Prowadzenie dziennika statystycznego, sporządzanie sprawozdań statystycznych miesięcznych, rocznych GUS.
- Sporządzanie okresowych planów pracy oraz sprawozdań z działalności.
- Prowadzenie ewidencji wpływów i ubytków oraz innej stosownej dokumentacji.
- Nadzorowanie prawidłowości pobierania opłat regulaminowych.
- Dokonywanie okresowych ocen podległych pracowników.
- Wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora.
- Przedstawianie przełożonemu informacji o problemach i potrzebach związanych z realizacją zadań i funkcjonowaniem działu.
§34
Do zadań Pracowników Działu w zakresie gromadzenia i opracowania zbiorów należy:
- Zbieranie i opiniowanie dezyderatów czytelniczych i przekazywanie ich Działowi Gromadzenia i Opracowania Zbiorów.
- Przyjmowanie książek z Działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów oraz innego rodzaju nabytków.
- Prowadzenie ewidencji wpływów i ubytków oraz innej stosownej dokumentacji.
- Przysposobienie techniczne zbiorów.
- Bieżąca akcesja czasopism.
- Prowadzenie katalogów oraz kartotek pomocniczych i ich melioracja.
- Wycofywanie książek według zaleceń Komisji ds. Zakupu i Selekcji Zbiorów.
- Prowadzenie kart stanu jakościowego i wartościowego zbiorów oraz uzgadnianie wartości majątkowej.
- Tworzenie komputerowej bazy danych księgozbioru
- Prenumerata czasopism.
§35
Do zadań Pracowników Działu w zakresie udostępniania należy:
- Rejestracja czytelników.
- Udostępnianie zbiorów w wypożyczalni i na miejscu w czytelni, ewidencja wypożyczeń.
- Dopożyczanie i wypożyczanie zbiorów z placówek własnej sieci.
- Udzielanie doraźnej informacji, udzielanie informacji indywidualnych i zbiorowych oraz ich ewidencja.
- Organizowanie i prowadzenie upowszechniania czytelnictwa.
- Realizacja wybranych form kulturalno – oświatowych dostosowanych do potrzeb środowiska.
- Realizacja zadań w zakresie informacji – bibliograficznej i regionalnej.
- Gromadzenie, ewidencja i udostępnianie materiałów bibliotecznych, stanowiących warsztat bibliograficzny.
- Udzielanie informacji bibliotecznych, bibliograficznych i rzeczowych, użytkownikom indywidualnym i zbiorowym, innym bibliotekom i organizacjom (ustnie, telefonicznie
i pisemnie). - Prowadzenie katalogów i kartotek pomocniczych w systemie bibliotecznym (m.in. kartoteka biograficzna osób związanych z miastem, kartoteka zawartości czasopism).
- Sporządzanie zestawień bibliograficznych dla potrzeb czytelników, bibliotek i innych instytucji.
- Przygotowanie materiałów do wystaw bibliotecznych, organizowanych na terenie Biblioteki i poza nią.
- Obsługa wycieczek zbiorowych w Bibliotece Centralnej, prowadzenie lekcji bibliotecznych i innych zajęć z zakresu bibliografii i informacji.
- Gromadzenie i udostępnianie książek i czasopism oraz innych materiałów bibliotecznych związanych z miastem Siemianowice Śląskie.
- Wyszukiwanie informacji z przeszłości miasta w ramach współpracy z Czytelnią.
- Współdziałanie z innymi Działami Biblioteki.
- Współpraca z innymi bibliotekami, szkołami, organizacjami oraz instytucjami
i stowarzyszeniami.
Do zadań pracowników działu w zakresie administracji należy:
- Prowadzenie dziennika statystycznego.
- Prowadzenie postępowania o zwrot książek od czytelników.
- Pobieranie opłat regulaminowych oraz terminowe odprowadzanie gotówki do kasy Biblioteki.
- Bieżąca konserwacja zbiorów.
- Zabezpieczenie mienia, urządzeń i pomieszczeń.
- Zgłaszanie wniosków w sprawie remontów lokali oraz naprawy sprzętu i urządzeń.
- Dział dla Dzieci i Młodzieży
§36
Pracą Działu kieruje Kierownik, który odpowiada bezpośrednio przed Specjalistą ds. Sieci Bibliotecznej za właściwą organizację pracy Działu i należyte wykonanie zadań objętych zakresem działania.
§37
Do zadań Kierownika działu należy:
- Organizowanie pracy oraz podejmowanie inicjatyw zmierzających do jej usprawnienia.
- Nadzór nad właściwym wypełnianiem obowiązków przez podległych pracowników w zakresie zagadnień merytorycznych i dyscypliny pracy.
- Nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp.
- Prowadzenie dziennika statystycznego, sporządzanie sprawozdań statystycznych miesięcznych, rocznych GUS.
- Sporządzanie okresowych planów pracy oraz sprawozdań z działalności.
- Prowadzenie ewidencji wpływów i ubytków oraz innej stosownej dokumentacji.
- Nadzorowanie prawidłowości pobierania opłat regulaminowych.
- Dokonywanie okresowych ocen podległych pracowników.
- Wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora.
- Przedstawianie przełożonemu informacji o problemach i potrzebach związanych z realizacją zadań i funkcjonowaniem działu.
§38
Do zadań Pracowników Działu w zakresie gromadzenia i opracowania zbiorów należy:
- Zbieranie i opiniowanie dezyderatów czytelniczych i przekazywanie ichDziałowi Gromadzenia i Opracowania Zbiorów.
- Przyjmowanie książek z Działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów oraz innego rodzaju nabytków.
- Prowadzenie ewidencji wpływów i ubytków oraz innej stosownej dokumentacji.
- Przysposobienie techniczne zbiorów.
- Bieżąca akcesja czasopism.
- Wycofywanie książek według zaleceń Komisji ds. Zakupu i Selekcji Zbiorów.
- Prowadzenie kart stanu jakościowego i wartościowego zbiorów oraz uzgadnianie wartości majątkowej.
- Prenumerata czasopism.
- Tworzenie komputerowej bazy danych księgozbioru
§39
Do zadań Pracowników Działu w zakresie udostępniania:
- Rejestracja czytelników.
- Udostępnianie zbiorów w wypożyczalni i na miejscu w czytelni, ewidencja wypożyczeń.
- Dopożyczanie i wypożyczanie zbiorów z placówek własnej sieci.
- Udzielanie doraźnej informacji, udzielanie informacji indywidualnych i zbiorowych oraz ich ewidencja.
- Organizowanie i prowadzenie upowszechniania czytelnictwa.
- Realizacja wybranych form kulturalno – oświatowych dostosowanych do potrzeb środowiska.
- Gromadzenie, ewidencja i udostępnianie materiałów bibliotecznych, stanowiących warsztat bibliograficzny.
- Udzielanie informacji bibliotecznych, bibliograficznych i rzeczowych, użytkownikom indywidualnym i zbiorowym, innym bibliotekom i organizacjom (ustnie, telefonicznie
i pisemnie). - Sporządzanie zestawów bibliograficznych dla potrzeb czytelników, bibliotek i innych instytucji.
- Przygotowanie materiałów do wystaw bibliotecznych, organizowanych na terenie Biblioteki i poza nią.
- Prowadzenie lekcji bibliotecznych i innych zajęć z zakresu bibliografii i informacji.
- Gromadzenie i udostępnianie książek i czasopism oraz innych materiałów bibliotecznych związanych z miastem Siemianowice Śląskie.
- Wyszukiwanie informacji z przeszłości miasta w ramach współpracy z Czytelnią.
- Współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Biblioteki.
- Współpraca z innymi bibliotekami, szkołami, organizacjami oraz instytucjami
i stowarzyszeniami.
W zakresie administracji:
- Prowadzenie dziennika statystycznego.
- Prowadzenie postępowania o zwrot książek od czytelników.
- Pobieranie opłat regulaminowych oraz terminowe odprowadzanie gotówki do kasy Biblioteki.
- Bieżąca konserwacja zbiorów.
- Zabezpieczenie mienia, urządzeń i pomieszczeń.
- Zgłaszanie wniosków w sprawie remontów lokali oraz naprawy sprzętu i urządzeń.
7.6 Dział Informatyczny
§ 40
- Dział Informatyczny podlega bezpośrednio Specjaliście ds. Sieci Bibliotecznej i odpowiada przed nim za właściwą organizację pracy i należyte wykonanie zadań objętych zakresem działania.
§ 41
- Do zadań Pracownika Działu w zakresie obsługi i konserwacji urządzeń komputerowych, automatyzacji należą:
- Administrowanie siecią komputerową, zapewnienie prawidłowej pracy sprzętu komputerowego pod względem technicznym.
- Zapewnienie sprawnego funkcjonowania sieci komputerowej w Bibliotece.
- Nadzór nad sprawnym działaniem programów bibliotecznych obowiązujących
w Bibliotece. - Rozwijanie sieci komputerowej w Bibliotece.
- Rozwijanie i wzbogacanie oferty Biblioteki w techniki informatyczne.
- Tworzenie kopii zapasowych katalogu komputerowego Biblioteki oraz najważniejszych danych. (Kopie zapasowe programów: kadrowo- płacowego, finansowo- księgowego i PŁATNIK).
- Przechowywanie dokumentacji sprzętu komputerowego, gwarancji, programów, licencji itp.
- Zabezpieczenie sieci komputerowej oraz poszczególnych stanowisk przed ingerencją osób nieupoważnionych oraz zapewnienie ochrony przed wirusami komputerowymi.
- Wypełnianie obowiązków związanych z techniczną stroną serwisu internetowego Biblioteki.
- Wsparcie techniczne w zakresie obsługi programów, w których uczestniczy Biblioteka.
- Opracowywanie dokumentacji związanej z siecią komputerową.
- Dostosowanie programów komputerowych do podstawowych procesów Biblioteki.
- Organizacja pracy z bazami danych w całej sieci bibliotecznej.
- Współpraca ze specjalistami w zakresie tworzenia nowych baz danych.
§ 42
Do zadań Pracownika Działu w zakresie czytelni internetowej należą:
- Obsługa czytelników w zakresie informacji elektronicznej.
- Wykonywanie zadań wynikających z zakresu administrowania siecią komputerową
w budynku Biblioteki Centralnej. - Konserwacja sprzętu komputerowego.
- Wdrażanie programu bibliotecznego i współtworzenie katalogu on-line.
- Skanowanie dokumentów życia społecznego i tworzenie bazy na dysku zewnętrznym.
- Aktualizacja programów komputerowych i baz danych.
- Prowadzenie dokumentacji statystycznej.
- Prowadzenie i aktualizacja strony internetowej Biblioteki.
- Prowadzenie warsztatów komputerowych dla czytelników.
- Obsługa drukarki 3D.
- Pobieranie opłat regulaminowych zgodnie z przepisami finansowymi oraz terminowe odprowadzanie gotówki do kasy Biblioteki.
8. Filie
§ 43
- Filie Biblioteki podlegają bezpośrednio Specjaliście ds. Sieci Bibliotecznej i odpowiadają przed nim za właściwą organizację pracy i należyte wykonanie zadań objętych zakresem działania.
- Filie zlokalizowane są poza obrębem Biblioteki Centralnej, służą przede wszystkim mieszkańcomdzielnicy, w której działają.
- Szczegółowy wykaz fili stanowi załącznik nr 2 do niniejszego regulaminu.
§ 44
Do zadań Pracowników Filii w zakresie gromadzenia i opracowania zbiorów należy:
- Zbieranie i opiniowanie dezyderatów czytelniczych i przekazywanie ich Działowi Gromadzenia i Opracowania Zbiorów.
- Przyjmowanie książek z Działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów oraz innego rodzaju nabytków.
- Prowadzenie ewidencji wpływów i ubytków oraz innej stosownej dokumentacji.
- Przysposobienie techniczne zbiorów.
- Bieżąca akcesja czasopism.
- Wycofywanie książek według zaleceń Komisji ds. Zakupu i Selekcji Zbiorów.
- Prowadzenie kart stanu jakościowego i wartościowego zbiorów oraz uzgadnianie wartości majątkowej.
- Prenumerata czasopism.
- Tworzenie komputerowej bazy danych.
Do zadań Pracowników Filii w zakresie udostępniania należy:
- Rejestracja czytelników.
- Udostępnianie zbiorów w wypożyczalni i na miejscu w czytelni, ewidencja wypożyczeń.
- Dopożyczanie i wypożyczanie zbiorów z placówek własnej sieci.
- Udzielanie doraźnej informacji, udzielanie informacji indywidualnych i zbiorowych oraz ich ewidencja.
- Organizowanie i prowadzenie upowszechniania czytelnictwa.
- Realizacja wybranych form kulturalno – oświatowych dostosowanych do potrzeb środowiska.
- Gromadzenie, ewidencja i udostępnianie materiałów bibliotecznych, stanowiących warsztat bibliograficzny.
- Udzielanie informacji bibliotecznych, bibliograficznych i rzeczowych, użytkownikom indywidualnym i zbiorowym, innym bibliotekom i organizacjom (ustnie, telefonicznie i pisemnie).
- Sporządzanie zestawów bibliograficznych dla potrzeb czytelników, bibliotek i innych instytucji.
- Przygotowanie materiałów do wystaw bibliotecznych, organizowanych na terenie Biblioteki i poza nią.
- Prowadzenie lekcji bibliotecznych i innych zajęć z zakresu bibliografii i informacji.
- Gromadzenie i udostępnianie książek i czasopism oraz innych materiałów bibliotecznych związanych z miastem Siemianowice Śląskie.
- Wyszukiwanie informacji z przeszłości miasta w ramach współpracy z Czytelnią.
- Współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Biblioteki.
- Współpraca z innymi bibliotekami, szkołami, organizacjami oraz instytucjami
i stowarzyszeniami.
Do zadań Pracowników Filii w zakresie administracji należy:
- Prowadzenie dziennika statystycznego, sporządzanie sprawozdań statystycznych miesięcznych i rocznych GUS.
- Sporządzanie okresowych planów pracy oraz sprawozdań z działalności.
- Prowadzenie postępowania o zwrot książek od czytelników.
- Pobieranie opłat regulaminowych zgodnie z przepisami finansowymi, terminowe odprowadzanie gotówki do kasy Biblioteki.
- Bieżąca konserwacja zbiorów.
- Zabezpieczenie mienia, urządzeń i pomieszczeń.
- Zgłaszanie wniosków w sprawie remontów lokali oraz naprawy sprzętu i urządzeń.
Rozdział 8 Kolegium Biblioteczne.
§ 45
- Kolegium Biblioteczne jest organem doradczym i opiniodawczym Dyrektora.
- W skład Kolegium, którego posiedzenia powołuje Dyrektor nie rzadziej niż 4 razy w roku wchodzą:
- Dyrektor – Przewodniczący,
- Specjalista ds. Sieci Bibliotecznej – zastępca przewodniczącego,
- Główny Księgowy – członek,
- Pracownik ds. Kadr i Administracji – protokolant,
- Kierownik Działu Udostępniania – członek,
- Kierownik Działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów – członek,
- Kierownik Działu dla Dzieci i Młodzieży – członek,
- Pracownik ds. Promocji i Projektów - członek.
Skład Kolegium może ulec zmianie, o czym każdorazowo decyduje Dyrektor Biblioteki.
- Kolegium rozpatruje sprawy związane z:
- Rozwojem Biblioteki i czytelnictwa.
- Planami działalności Biblioteki.
- Organizacją Biblioteki.
- Z posiedzeń Kolegium są sporządzane protokoły.
9. Przepisy końcowe
§ 46
W Regulaminie mogą być dokonywane zmiany, które będą obowiązywały w trybie określonym dla jego wprowadzenia.