Zarządzenie nr 01/09/2022

Dyrektora Miejskiej Biblioteki Publicznej

im. Anny Szaneckiej

w Siemianowicach Śląskich

z dnia 13.09.2022 r.

 

 

w sprawie: wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego w Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich.

 

Na podstawie art. 13 ust. 3 Ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn. Dz.U. z 7 lutego 2020 r. poz. 194), §14 ust 2 Statutu Miejskiej Biblioteki Publicznej w Siemianowicach Śląskich stanowiącego załącznik do Uchwały Nr 389/2013 Rady Miasta Siemianowic Śląskich z dnia 27 czerwca 2013 r. w sprawie nadania Statutu samorządowej instytucji kultury o nazwie Miejska Biblioteka Publiczna w Siemianowicach Śląskich (t.j. Dz. Urz. Woj. Sla z 2016 r. poz. 971 z późn. zm.) oraz Zarządzenia nr 3145/2022 Prezydenta Miasta Siemianowice Śląskie z dnia 30 sierpnia 2022 r. w sprawie zaopiniowania Regulaminu Organizacyjnego Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich,

 

zarządzam, co następuje:

§ 1

Wprowadzam Regulamin Organizacyjny Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.

§ 2

Jednocześnie z dniem wejścia w życie Zarządzenia Nr 01/09/2022 z dnia 13 września 2022 r. traci moc obowiązującą Zarządzenie nr 26/2020 z dnia 23 lipca 2020 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego w Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich.

§ 3

Zobowiązuje się wszystkich pracowników Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich do zapoznania z treścią Regulaminu.

§ 4

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 13 września 2022 r.

 

 

 

Dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej

im. Anny Szaneckiej

w Siemianowicach Śląskich

 

 

Bogumiła Śliż

 

Regulamin Organizacyjny Miejskiej Biblioteki Publicznej

im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich

 

Spis treści:

 

  1. Rozdział 1 – Postanowienia ogólne str. 1
  2. Rozdział 2 – Misja i cele działania str. 2
  3. Rozdział 3 – Organizacja Biblioteki  str. 3
  4. Rozdział 4 – Zakres działania Dyrektora str. 3
  5. Rozdział 5 – Zakres działania Głównego Księgowego  str. 4
  6. Rozdział 6 – Zakres działania Specjalisty ds. Sieci Bibliotecznej  str. 5
  7. Rozdział 7 – Zakresy działania komórek organizacyjnych str. 5
    1. Dział Kadr i Administracjistr. 5
    2. Dział Promocji i Projektówstr. 7
    3. Dział Gromadzenia i Opracowania Zbiorówstr. 7
    4. Dział Udostępnianiastr. 8
    5. Dział dla Dzieci i Młodzieżystr. 10
    6. Dział Informatycznystr. 11
  8. Filie str. 12 
  9. Rozdział 8 Kolegium Biblioteczne str. 13
  10. Rozdział 9 Przepisy końcowe str. 14
  11. Załączniki do Regulaminu:
  • załącznik nr 1 Schemat organizacyjny
  • załącznik nr 2 Wykaz Filii

 

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§1

Regulamin Organizacyjny Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Anny Szaneckiej zwanej dalej Biblioteką określa jej strukturę organizacyjną, zasady działania, w tym formy i zakres działania poszczególnych Działów i stanowisk pracy.

 

§2

Biblioteka działa na podstawie:

  1. Ustawy o Bibliotekach.
  2. Ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
  3. Statutu nadanego Uchwałą nr 389/2013 Rady Miasta Siemianowic Śląskich z dnia 27 czerwca 2013 r. (z późn. zm.).
  4. Niniejszego Regulaminu.

 

§3

Porządek i pracę poszczególnych komórek organizacyjnych Biblioteki określają regulaminy wewnątrzzakładowe.

 

Rozdział 2

Misja, wizja i cele działania

 

§4

Misją Miejskiej Biblioteki jest wzbogacanie życia mieszkańców Siemianowic Śląskich poprzez łączenie ludzi, informacji, wiedzy i idei.

 

§5

Wizją Miejskiej Biblioteki jest stworzenie instytucji kreatywnej, otwartej na potrzeby mieszkańców oraz na współpracę z różnymi instytucjami. Miejsce spotkań, sposób spędzania wolnego czasu i rozwijania zainteresowań, dostarczania wiedzy, a także poszanowania tradycji i dbanie o dziedzictwo kulturowe miasta i regionu.

 

§6

Celem Miejskiej Biblioteki jest udostępnianie przestrzeni wraz z jej infrastrukturą mieszkańcom Siemianowic Śląskich i stworzenie w niej prężnie działającego ośrodka życia lokalnego oraz dążenie do uzyskania światowych standardów nowoczesnej biblioteki multimedialnej o szerokich funkcjach informacji naukowej.

 

Rozdział 3

Organizacja Biblioteki

 

§7

Strukturę organizacyjną Biblioteki tworzą komórki organizacyjne:

  1. Dyrektor
  2. Główny Księgowy
    • Dział Finansowo – Księgowy
  3. Specjalista ds. Sieci Bibliotecznej
  4. Dział Kadr i Administracji:
    • Pracownik Kadr i Administracji, Pracownicy Gospodarczy
  5. Dział Promocji i Projektów:
    • Pracownicy ds. Promocji i Projektów, Zespół ds. pozyskiwania projektów lub pozyskiwania środków zewnętrznych
  6. Dział Gromadzenia i Opracowania Zbiorów
    • Kierownik i Pracownicy
  7. Dział Udostępniania
  • Kierownik i
  1. Dział dla Dzieci i Młodzieży
    • Kierownik i
  2. Dział Informatyczny – Czytelnia Internetowa
    •  
    •  
  3. Inspektor BHP
  4. Inspektor Ochrony Danych Osobowych
  5. Kolegium Biblioteczne

 

Schemat organizacyjny stanowi Załącznik nr 1

 

 

 

§8

Na czele Działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów, Działu Udostępniania i Działu dla Dzieci i Młodzieży stoją Kierownicy, którzy zgodnie z zakresem czynności kierują ich pracą i odpowiadają bezpośrednio przed Specjalistą ds. Sieci Bibliotecznej za powierzony im majątek, właściwą organizację pracy oraz należyte wykonywanie obowiązków przez pracowników.

 

§9

W Bibliotece zatrudnieni są Inspektor Ochrony Danych Osobowych oraz Inspektor BHP.

 

§10

Inspektor Ochrony Danych Osobowych

  1. Inspektora zatrudnia Dyrektor Biblioteki i podlega on bezpośrednio Dyrektorowi Biblioteki.
  2. Zakres działania i odpowiedzialność reguluje umowa cywilno-prawna, zawarta
    z podmiotem mającym stosowne uprawnienia i prowadzącym działalność w tym zakresie.

 

§11

Inspektor ds. B.H.P. 

  1. Inspektora ds. BHP zatrudnia Dyrektor Biblioteki i podlega on bezpośrednio Dyrektorowi Biblioteki.
  2. Zakres działania i odpowiedzialność reguluje umowa cywilno-prawna, zawarta
    z podmiotem mającym stosowne uprawnienia i prowadzącym działalność w tym zakresie.

 

Rozdział 4

Zakres działania Dyrektora

 

§12

  1. Dyrektor zarządza i kieruje Biblioteką oraz reprezentuje Bibliotekę na zewnątrz.
  2. Biblioteka jest pracodawcą w rozumieniu kodeksu pracy. Dyrektor zatrudnia pracowników Biblioteki.

 

§13

Dyrektor ponosi pełną odpowiedzialność za działalność Biblioteki, a w szczególności za:

  • Opracowanie i realizację planów działalności podstawowej, finansowej i merytorycznej oraz sprawozdawczość w tym zakresie.
  • Prawidłową organizację pracy.
  • Podejmowanie decyzji w sprawach kadrowych.
  • Przydzielanie spraw i czynności pracownikom na stanowiskach kierowniczych oraz samodzielnych.
  • Należyte gospodarowanie etatami i funduszem płac.
  • Dokształcanie i doskonalenie zawodowe pracowników Biblioteki.
  • Prognozowanie i programowanie rozwoju sieci bibliotecznej.
  • Rozwój i upowszechnianie czytelnictwa.
  • Zapewnienie właściwych warunków pracy i przestrzeganie obowiązujących przepisów bhp oraz przeciwpożarowych.
  • Przestrzeganie obowiązujących przepisów w zakresie ochrony danych osobowych.
  • Racjonalną gospodarkę majątkiem Biblioteki.
  • Wydawanie zarządzeń, decyzji wewnętrznych, regulaminów we wszystkich dziedzinach organizacji pracy, obowiązków pracowników i zasad funkcjonowania Biblioteki.
  • Współpracę z władzami miasta Siemianowice Śląskie.

 

 

 

§14

  1. Korespondencję wychodzącą z Biblioteki podpisuje Dyrektor, w szczególnych wypadkach Dyrektor może upoważnić inną osobę do podpisywania pism wychodzących.
  2. Korespondencję przedkładaną do podpisu Dyrektorowi parafują Pracownicy prowadzący sprawę, w przypadku umów i innych spraw finansowych dodatkowo wymagana jest parafa Głównego Księgowego.

 

§15

Dyrektorowi bezpośrednio podlegają:

  • Główny Księgowy.
  • Specjalista ds. Sieci Bibliotecznej.
  • Pracownik Działu Kadr i Administracji.
  • Pracownicy Działu Promocji i Projektów.
  • Inspektor Ochrony Danych Osobowych.
  • Inspektor BHP.

 

§16

W okresie nieobecności Dyrektora jego obowiązki przejmuje Specjalista ds. Sieci Bibliotecznej zgodnie z powierzonym pełnomocnictwem.

 

Rozdział 5

Zakres działania Głównego Księgowego

 

§17

  1. Główny Księgowy kieruje pracą Działu Finansowo – Księgowego. Główny Księgowy odpowiada przed Dyrektorem za właściwą organizację pracy działu i należyte wykonywanie zadań objętych zakresem działania.
  2. W skład Działu wchodzą pracownicy:

 Pracownik ds. Płac/Kasjer

 

§18

Do zadań Głównego Księgowego należy:

  • Prowadzenie księgowości zgodnie z przepisami obowiązującymi instytucje kultury.
  • Prowadzenie ewidencji księgowej.
  • Organizowanie prawidłowego obiegu dokumentów finansowo – księgowych.
  • Przechowywanie i zabezpieczenie ksiąg rachunkowych, dokumentów i wszelkich środków pieniężnych.
  • Nadzorowanie realizacji gospodarki finansowej Biblioteki.
  • Prawidłowe, terminowe sporządzanie sprawozdań finansowych, zgodnych ze stanem faktycznym i obowiązującymi przepisami.
  • Sprawowanie wewnętrznej kontroli finansowej.
  • Opracowywanie planów finansowych Biblioteki.
  • Prowadzenie rozliczeń dotacji celowych i dotacji podmiotowej.
  • Regulowanie zobowiązań finansowych Biblioteki.
  • Prowadzenie ksiąg majątkowych Biblioteki.
  • Koordynowanie i nadzorowanie terminowego i zgodnego z obowiązującymi przepisami czynności inwentaryzacyjnych jednostki, łącznie z dokonywaniem wyceny i rozliczenia księgowego inwentaryzacji.
  • Prowadzenie obsługi kasowej.
  • Sporządzanie analiz ekonomiczno-finansowych i informacji dotyczących realizacji planu finansowego.
  • Sporządzanie listy płac oraz innych świadczeń pieniężnych dla pracowników i innych osób fizycznych.
  • Sporządzanie dokumentacji podatkowej oraz ubezpieczeniowej ZUS, sporządzanie sprawozdań do GUS, PFRON.
  • Przestrzeganie tajemnicy o informacjach niejawnych.

 

Rozdział 6

Zakres działania Specjalisty ds. Sieci Bibliotecznej

 

§19

Specjalista ds. Sieci Bibliotecznej odpowiada przed Dyrektorem i ponosi pełną odpowiedzialność za właściwą organizację i funkcjonowanie sieci bibliotecznej, w tym Filii, a w szczególności za:

  • Całokształt pracy merytorycznej Biblioteki.
  • Organizację placówek nowych, po remontach, likwidację placówek w zakresie merytorycznym.
  • Realizację planu kontroli księgozbiorów.
  • Sporządzanie analiz dotyczących działalności Biblioteki w tym planów i sprawozdań rocznych.
  • Statystykę GUS oraz sprawozdawczość.
  • Realizację planu szkoleń wewnątrzzakładowych.
  • Organizację praktyk dla nowozatrudnionych, uczniów, studentów i wolontariuszy.
  • Realizację planów w zakresie upowszechniania książki i czytelnictwa.
  • Monitorowanie stanu czytelnictwa, zasięgu usług bibliotecznych.
  • Inicjowanie usprawnień i innowacyjnych rozwiązań w pracy Biblioteki i obsłudze czytelników.
  • Współpracę z bibliotekami innych sieci i organizacjami oraz instytucjami w zakresie pracy kulturalno-oświatowej.
  • Nadzór merytoryczny nad zintegrowanym systemem bibliotecznym.

 

§20

Specjalista ds. Sieci Bibliotecznej sprawuje nadzór merytoryczny nad:

  • Działem Gromadzenia i Opracowania Zbiorów.
  • Działem Udostępniania.
  • Działem dla Dzieci i Młodzieży.
  • Działem Informatycznym.
  • Filiami bibliotecznymi.

§21

W okresie nieobecności Dyrektora Specjalista ds. Sieci Bibliotecznej przejmuje jego obowiązki w zakresie zgodnym z powierzonym pełnomocnictwem.

 

Rozdział 7

Zakres działania komórek organizacyjnych

 

  1. Dział Kadr i Administracji

§22

  1. Dział Kadr i Administracji tworzą:
  • Pracownik ds. Kadr i Administracji, który podlega Dyrektorowi.
  • Pracownicy Gospodarczy, którzy podlegają Pracownikowi ds. Kadr i Administracji.

 

§23

W zakresie spraw kadrowych do obowiązków Pracownika ds. Kadr i Administracji należy:

  • Prowadzenie akt osobowych pracowników Biblioteki zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  • Załatwianie formalności związanych z przyjmowaniem, awansowaniem, przeszeregowaniem, przenoszeniem, zwalnianiem, odznaczaniem, nagradzaniem
    i karaniem pracowników z uwzględnieniem ochrony danych osobowych.
  • Organizowanie i prowadzenie ewidencji kadrowej.
  • Prowadzenie sprawozdawczości kadrowej w tym: ewidencja – rozliczenie obecności
    w pracy, urlopów pracowniczych, zwolnień chorobowych i innych nieobecności.
  • Załatwianie spraw związanych z wyjazdami i przyjazdami służbowymi (delegacje, rezerwacja hoteli itp.).
  • Prowadzenie sprawozdawczości GUS dotyczącej zatrudnienia.
  • Współdziałanie w opracowaniu założeń polityki kadrowej.
  • Gromadzenie, przechowywanie, archiwizacja i aktualizacja dokumentacji kadrowej.

 

§24

W zakresie spraw organizacyjno – administracyjnych i zaopatrzenia:

  • Obsługa kancelaryjna i administracyjna Biblioteki.
  • Zaopatrywanie Biblioteki w niezbędny sprzęt, materiały biurowe, środki czystości i inne zgodnie z zamówieniami publicznymi oraz kontrola ich wykorzystania.
  • Prowadzenie dokumentacji w zakresie zamówień publicznych.
  • Przygotowanie projektów umów cywilno – prawnych.
  • Prowadzenie ewidencji zarządzeń Dyrektora Biblioteki.
  • Prowadzenie innych zadań organizacyjnych (skarg, wniosków itp.).
  • Prowadzenie wysyłki korespondencji.
  • Prowadzenie ewidencji poczty wchodzącej i wychodzącej.
  • Archiwizowanie dokumentów Biblioteki i odpowiednie ich zabezpieczenie.
  • Sporządzanie rocznych planów rzeczowych na wykonanie napraw, remontów i inwestycji.
  • Nadzór nad pracownikami gospodarczymi realizującymi zadania określone w ich zakresach czynności.
  • Prowadzenie magazynów sprzętów, środków czystości, artykułów piśmienniczych, plastycznych.
  • Administrowanie lokalami bibliotecznymi (ewidencja czynszów, zużycia energii itp.).

 

§25

W zakresie spraw BHP i ochrony ppoż. Pracownik ds. Kadr i Administracji współdziała ze Zleceniobiorcą, który wykonuje zadania w zakresie BHP i ochrony ppoż.

 

§26

W zakresie bezpieczeństwa informacji Pracownik ds. Kadr i Administracji współdziała ze Zleceniobiorcą , który wykonuje zadania w zakresie bezpieczeństwa informacji i ochrony danych osobowych.

 

§27

Do zadań Pracowników Gospodarczych należy:

  • Utrzymywanie porządku i czystości w budynku biblioteki i budynkach fili.
  • Utrzymanie porządku i czystości na zewnątrz tych budynków.
  • Konserwacja pomieszczeń i urządzeń.
  • Właściwe zabezpieczenie i ochrona mienia.
  • Zlecania i nadzór prac remontowych.
  • Bieżące kontrole urządzeń wodno – kanalizacyjnych, instalacji elektrycznych, gazowych, wc itp.
  • Zapewnienie porządku, bezpieczeństwa, higieniczno- sanitarnych warunków pracy.
  • Obsługa i konserwacja urządzeń, drobne naprawy, usuwanie awarii, zlecenie napraw.
    1. Dział Promocji i Projektów

 

§28

Dział Promocji i Projektów tworzą Pracownicy ds. Promocji i Projektów, którzy podlegają bezpośrednio

Dyrektorowi.

 

§29

Do zadań Pracowników Działu należy:

  • Podejmowanie działań mających na celu kreowanie pozytywnego wizerunku Biblioteki oraz popularyzację i rozpowszechnianie jej działań
  • Opracowanie i nadzór nad systemem identyfikacji biblioteki.
  • Opracowanie planów rozwoju biblioteki, filii i ich modernizacja.
  • Opracowanie założeń strategii oraz planów promocyjnych i marketingowych.
  • Przygotowanie koncepcji projektów i wniosków dotyczących pozyskania środków pozabudżetowych oraz koordynowanie ich realizacji.
  • Koordynowanie prac Zespołu ds. Pozyskiwania Środków Zewnętrznych.
  • Monitorowanie i analiza aktualnej oferty szkoleniowej we współpracy z Kierownikami Działów i wnioskowanie o udział Pracowników Biblioteki w danym szkoleniu.
  • Organizacja filii bibliotecznych, w tym łączenie, likwidacja, modernizacja.
  • Współpraca z innymi bibliotekami, wydawnictwami, placówkami kulturalno-oświatowymi, ze stowarzyszeniami, a w szczególności z Siemianowickim Uniwersytetem Trzeciego Wieku.
  • Opracowanie informacji o działalności Biblioteki w zakresie działań kulturotwórczych
    i animacyjnych.
  • Promocja Biblioteki w mediach, środowisku lokalnym, w prasie branżowej i portalach społecznościowych.
  • Aktualizacja informacji o Bibliotece na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych
  • Obsługa poczty elektronicznej.
  • Gromadzenie dokumentacji elektronicznej dotyczącej działalności animacyjnej Biblioteki.
  • Współpraca z placówkami upowszechniania kultury, organizacjami społecznymi
    i twórczymi w zakresie upowszechniania czytelnictwa.
  • Organizacja wystaw, innych działań animacyjnych
  • Organizacja nowych form pracy Biblioteki na rzecz środowiska.
  • Współpraca z innym Działami Biblioteki.

 

  1. Dział Gromadzenia i Opracowania Zbiorów

 

§30

1. Pracą Działu kieruje Kierownik, który odpowiada bezpośrednio przed Specjalistą ds. Sieci Bibliotecznej za właściwą organizację pracy działu i należyte wykonanie zadań objętych zakresem działania.

2. Dział Gromadzenia i Opracowania Zbiorów obsługuje Bibliotekę Centralną i Filie biblioteczne.

 

§31

Do zadań Kierownika Działu należy:

  1. Organizowanie pracy oraz podejmowanie inicjatyw zmierzających do jej usprawnienia.
  2. Nadzór nad właściwym spełnianiem obowiązków przez pracowników w zakresie zagadnień merytorycznych i dyscypliny pracy.
  3. Wydawanie poleceń służbowych podległym pracownikom.
  4. Ustalanie projektów zakresów czynności.
  5. Nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp.
  6. Przygotowywanie projektów zarządzeń Dyrektora w zakresie należącym do właściwości działu.
  7. Sporządzanie okresowych planów pracy oraz sprawozdań z działalności.
  8. Zaznajomienie się z obowiązującymi przepisami i przekazywanie ich do wiadomości podległym pracownikom.
  9. Przestrzeganie zasad oszczędnego i efektywnego gospodarowania.
  10. Wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora.
  11. Przedstawianie przełożonemu informacji o problemach i potrzebach związanych
    z realizacją zadań i funkcjonowaniem działu.
  12. Składanie propozycji rozwiązania problemów lub wprowadzenia zmian w organizacji działu.

Do zadań Pracowników Działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów należy:

  1. Ustalenie zasad doboru materiałów bibliotecznych w oparciu o potrzeby środowiska.
  2. Planowanie struktury zbiorów.
  3. Uzupełnianie zbiorów Biblioteki Centralnej i jej sieci drogą zakupu z hurtowni, księgarń, z innych źródeł, darami i wymianą międzybiblioteczną.
  4. Ewidencja sumaryczna zbiorów.
  5. Ustalanie ilości i jakości według kryteriów rozdziału nabywanych materiałów bibliotecznych, ich przekazywanie poszczególnym placówkom w mieście.
  6. Właściwe gospodarowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na zakup materiałów bibliotecznych, uzgadnianie z Działem Finansowo-Księgowym wydatków w tym zakresie.
  7. Prowadzenie kart ilościowo-wartościowych księgozbioru poszczególnych placówek
    i karty zbiorczej Miejskiej Biblioteki Publicznej oraz uzgadnianie stanów z Działem Finansowo – Księgowym.
  8. Uzgadnianie z filiami i Działem Finansowo – Księgowym dwa razy w roku, na dzień 30.06 i 31.12, stanu ilościowo – wartościowego księgozbioru.
  9. Prowadzenie dokumentacji związanej z realizacją zakupu zgodnie z wybranym trybem zamówienia publicznego.
  10. Rozliczanie finansowe dokumentacji z Działem Finansowo-Księgowym, sporządzanie analiz okresowych.
  11. Planowanie i realizacja zakupu materiałów bibliotecznych.
  12. Ustalanie zasad dotyczących opracowania zbiorów według obowiązujących norm.
  13. Bieżące, komputerowe opracowanie nabytków (katalogowanie, opracowanie przedmiotowe i klasyfikacja zbiorów).
  14. Opracowanie wytycznych dotyczących melioracji katalogów i reklasyfikacji zbiorów.
  15. Uzupełnianie danych w komputerowej bazie księgozbioru – nabytki z lat wcześniejszych.
  16. Melioracja bazy komputerowej księgozbioru.
  17. Pracownicy Działu pełnią zastępstwa w Bibliotece Centralnej i Filiach.

 

7.4 Dział Udostępniania

§32

  1. Pracą Działu kieruje Kierownik, który odpowiada bezpośrednio przed Specjalistą ds. Sieci Bibliotecznej za właściwą organizację pracy działu i należyte wykonanie zadań objętych zakresem działania.
  2. W ramach działu wyodrębniono wypożyczalnię i czytelnię.

 

§33

Do zadań Kierownika Działu należy:

  1. Organizowanie pracy oraz podejmowanie inicjatyw zmierzających do jej usprawnienia.
  2. Nadzór nad właściwym wypełnianiem obowiązków przez podległych pracowników w zakresie zagadnień merytorycznych i dyscypliny pracy.
  3. Nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp.
  4. Prowadzenie dziennika statystycznego, sporządzanie sprawozdań statystycznych miesięcznych, rocznych GUS.
  5. Sporządzanie okresowych planów pracy oraz sprawozdań z działalności.
  6. Prowadzenie ewidencji wpływów i ubytków oraz innej stosownej dokumentacji.
  7. Nadzorowanie prawidłowości pobierania opłat regulaminowych.
  8. Dokonywanie okresowych ocen podległych pracowników.
  9. Wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora.
  10. Przedstawianie przełożonemu informacji o problemach i potrzebach związanych z realizacją zadań i funkcjonowaniem działu.

 

§34

Do zadań Pracowników Działu w zakresie gromadzenia i opracowania zbiorów należy:

  1. Zbieranie i opiniowanie dezyderatów czytelniczych i przekazywanie ich Działowi Gromadzenia i Opracowania Zbiorów.
  2. Przyjmowanie książek z Działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów oraz innego rodzaju nabytków.
  3. Prowadzenie ewidencji wpływów i ubytków oraz innej stosownej dokumentacji.
  4. Przysposobienie techniczne zbiorów.
  5. Bieżąca akcesja czasopism.
  6. Prowadzenie katalogów oraz kartotek pomocniczych i ich melioracja.
  7. Wycofywanie książek według zaleceń Komisji ds. Zakupu i Selekcji Zbiorów.
  8. Prowadzenie kart stanu jakościowego i wartościowego zbiorów oraz uzgadnianie wartości majątkowej.
  9. Tworzenie komputerowej bazy danych księgozbioru
  10. Prenumerata czasopism.

§35

Do zadań Pracowników Działu w zakresie udostępniania należy:

  1. Rejestracja czytelników.
  2. Udostępnianie zbiorów w wypożyczalni i na miejscu w czytelni, ewidencja wypożyczeń.
  3. Dopożyczanie i wypożyczanie zbiorów z placówek własnej sieci.
  4. Udzielanie doraźnej informacji, udzielanie informacji indywidualnych i zbiorowych oraz ich ewidencja.
  5. Organizowanie i prowadzenie upowszechniania czytelnictwa.
  6. Realizacja wybranych form kulturalno – oświatowych dostosowanych do potrzeb środowiska.
  7. Realizacja zadań w zakresie informacji – bibliograficznej i regionalnej.
  8. Gromadzenie, ewidencja i udostępnianie materiałów bibliotecznych, stanowiących warsztat bibliograficzny.
  9. Udzielanie informacji bibliotecznych, bibliograficznych i rzeczowych, użytkownikom indywidualnym i zbiorowym, innym bibliotekom i organizacjom (ustnie, telefonicznie
    i pisemnie).
  10. Prowadzenie katalogów i kartotek pomocniczych w systemie bibliotecznym (m.in. kartoteka biograficzna osób związanych z miastem, kartoteka zawartości czasopism).
  11. Sporządzanie zestawień bibliograficznych dla potrzeb czytelników, bibliotek i innych instytucji.
  12. Przygotowanie materiałów do wystaw bibliotecznych, organizowanych na terenie Biblioteki i poza nią.
  13. Obsługa wycieczek zbiorowych w Bibliotece Centralnej, prowadzenie lekcji bibliotecznych i innych zajęć z zakresu bibliografii i informacji.
  14. Gromadzenie i udostępnianie książek i czasopism oraz innych materiałów bibliotecznych  związanych z miastem Siemianowice Śląskie.
  15. Wyszukiwanie informacji z przeszłości miasta w ramach współpracy z Czytelnią.
  16. Współdziałanie z innymi Działami Biblioteki.
  17. Współpraca z innymi bibliotekami, szkołami, organizacjami oraz instytucjami
    i stowarzyszeniami.

 

Do zadań pracowników działu w zakresie administracji należy:

  1. Prowadzenie dziennika statystycznego.
  2. Prowadzenie postępowania o zwrot książek od czytelników.
  3. Pobieranie opłat regulaminowych oraz terminowe odprowadzanie gotówki do kasy Biblioteki.
  4. Bieżąca konserwacja zbiorów.
  5. Zabezpieczenie mienia, urządzeń i pomieszczeń.
  6. Zgłaszanie wniosków w sprawie remontów lokali oraz naprawy sprzętu i urządzeń.

 

  1. Dział dla Dzieci i Młodzieży

 

§36

Pracą Działu kieruje Kierownik, który odpowiada bezpośrednio przed Specjalistą ds. Sieci Bibliotecznej za właściwą organizację pracy Działu i należyte wykonanie zadań objętych zakresem działania.

 

§37

Do zadań Kierownika działu należy:

  1. Organizowanie pracy oraz podejmowanie inicjatyw zmierzających do jej usprawnienia.
  2. Nadzór nad właściwym wypełnianiem obowiązków przez podległych pracowników w zakresie zagadnień merytorycznych i dyscypliny pracy.
  3. Nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp.
  4. Prowadzenie dziennika statystycznego, sporządzanie sprawozdań statystycznych miesięcznych, rocznych GUS.
  5. Sporządzanie okresowych planów pracy oraz sprawozdań z działalności.
  6. Prowadzenie ewidencji wpływów i ubytków oraz innej stosownej dokumentacji.
  7. Nadzorowanie prawidłowości pobierania opłat regulaminowych.
  8. Dokonywanie okresowych ocen podległych pracowników.
  9. Wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora.
  10. Przedstawianie przełożonemu informacji o problemach i potrzebach związanych z realizacją zadań i funkcjonowaniem działu.

§38

Do zadań Pracowników Działu w zakresie gromadzenia i opracowania zbiorów należy:

  1. Zbieranie i opiniowanie dezyderatów czytelniczych i przekazywanie ichDziałowi Gromadzenia i Opracowania Zbiorów.
  2. Przyjmowanie książek z Działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów oraz innego rodzaju nabytków.
  3. Prowadzenie ewidencji wpływów i ubytków oraz innej stosownej dokumentacji.
  4. Przysposobienie techniczne zbiorów.
  5. Bieżąca akcesja czasopism.
  6. Wycofywanie książek według zaleceń Komisji ds. Zakupu i Selekcji Zbiorów.
  7. Prowadzenie kart stanu jakościowego i wartościowego zbiorów oraz uzgadnianie wartości majątkowej.
  8. Prenumerata czasopism.
  9. Tworzenie komputerowej bazy danych księgozbioru

§39

Do zadań Pracowników Działu w zakresie udostępniania:

  1. Rejestracja czytelników.
  2. Udostępnianie zbiorów w wypożyczalni i na miejscu w czytelni, ewidencja wypożyczeń.
  3. Dopożyczanie i wypożyczanie zbiorów z placówek własnej sieci.
  4. Udzielanie doraźnej informacji, udzielanie informacji indywidualnych i zbiorowych oraz ich ewidencja.
  5. Organizowanie i prowadzenie upowszechniania czytelnictwa.
  6. Realizacja wybranych form kulturalno – oświatowych dostosowanych do potrzeb środowiska.
  7. Gromadzenie, ewidencja i udostępnianie materiałów bibliotecznych, stanowiących warsztat bibliograficzny.
  8. Udzielanie informacji bibliotecznych, bibliograficznych i rzeczowych, użytkownikom indywidualnym i zbiorowym, innym bibliotekom i organizacjom (ustnie, telefonicznie
    i pisemnie).
  9. Sporządzanie zestawów bibliograficznych dla potrzeb czytelników, bibliotek i innych instytucji.
  10. Przygotowanie materiałów do wystaw bibliotecznych, organizowanych na terenie Biblioteki i poza nią.
  11. Prowadzenie lekcji bibliotecznych i innych zajęć z zakresu bibliografii i informacji.
  12. Gromadzenie i udostępnianie książek i czasopism oraz innych materiałów bibliotecznych związanych z miastem Siemianowice Śląskie.
  13. Wyszukiwanie informacji z przeszłości miasta w ramach współpracy z Czytelnią.
  14. Współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Biblioteki.
  15. Współpraca z innymi bibliotekami, szkołami, organizacjami oraz instytucjami
    i stowarzyszeniami.

 

W zakresie administracji:

  1. Prowadzenie dziennika statystycznego.
  2. Prowadzenie postępowania o zwrot książek od czytelników.
  3. Pobieranie opłat regulaminowych oraz terminowe odprowadzanie gotówki do kasy Biblioteki.
  4. Bieżąca konserwacja zbiorów.
  5. Zabezpieczenie mienia, urządzeń i pomieszczeń.
  6. Zgłaszanie wniosków w sprawie remontów lokali oraz naprawy sprzętu i urządzeń.

 

7.6 Dział Informatyczny

 

§ 40

  1. Dział Informatyczny podlega bezpośrednio Specjaliście ds. Sieci Bibliotecznej i odpowiada przed nim za właściwą organizację pracy i należyte wykonanie zadań objętych zakresem działania.

§ 41

  • Do zadań Pracownika Działu w zakresie obsługi i konserwacji urządzeń komputerowych, automatyzacji należą:
  • Administrowanie siecią komputerową, zapewnienie prawidłowej pracy sprzętu komputerowego pod względem technicznym.
  • Zapewnienie sprawnego funkcjonowania sieci komputerowej w Bibliotece.
  • Nadzór nad sprawnym działaniem programów bibliotecznych obowiązujących
    w Bibliotece.
  • Rozwijanie sieci komputerowej w Bibliotece.
  • Rozwijanie i wzbogacanie oferty Biblioteki w techniki informatyczne.
  • Tworzenie kopii zapasowych katalogu komputerowego Biblioteki oraz najważniejszych danych. (Kopie zapasowe programów: kadrowo- płacowego, finansowo- księgowego i PŁATNIK).
  • Przechowywanie dokumentacji sprzętu komputerowego, gwarancji, programów, licencji itp.
  • Zabezpieczenie sieci komputerowej oraz poszczególnych stanowisk przed ingerencją osób nieupoważnionych oraz zapewnienie ochrony przed wirusami komputerowymi.
  • Wypełnianie obowiązków związanych z techniczną stroną serwisu internetowego Biblioteki.
  • Wsparcie techniczne w zakresie obsługi programów, w których uczestniczy Biblioteka.
  • Opracowywanie dokumentacji związanej z siecią komputerową.
  • Dostosowanie programów komputerowych do podstawowych procesów Biblioteki.
  • Organizacja pracy z bazami danych w całej sieci bibliotecznej.
  • Współpraca ze specjalistami w zakresie tworzenia nowych baz danych.

 

§ 42

Do zadań Pracownika Działu w zakresie czytelni internetowej należą:

  • Obsługa czytelników w zakresie informacji elektronicznej.
  • Wykonywanie zadań wynikających z zakresu administrowania siecią komputerową
    w budynku Biblioteki Centralnej.
  • Konserwacja sprzętu komputerowego.
  • Wdrażanie programu bibliotecznego i współtworzenie katalogu on-line.
  • Skanowanie dokumentów życia społecznego i tworzenie bazy na dysku zewnętrznym.
  • Aktualizacja programów komputerowych i baz danych.
  • Prowadzenie dokumentacji statystycznej.
  • Prowadzenie i aktualizacja strony internetowej Biblioteki.
  • Prowadzenie warsztatów komputerowych dla czytelników.
  • Obsługa drukarki 3D.
  • Pobieranie opłat regulaminowych zgodnie z przepisami finansowymi oraz terminowe odprowadzanie gotówki do kasy Biblioteki.

 

8. Filie

 

§ 43

  1. Filie Biblioteki podlegają bezpośrednio Specjaliście ds. Sieci Bibliotecznej i odpowiadają przed nim za właściwą organizację pracy i należyte wykonanie zadań objętych zakresem działania.
  2. Filie zlokalizowane są poza obrębem Biblioteki Centralnej, służą przede wszystkim mieszkańcomdzielnicy, w której działają.
  3. Szczegółowy wykaz fili stanowi załącznik nr 2 do niniejszego regulaminu.

 

§ 44

Do zadań Pracowników Filii w zakresie gromadzenia i opracowania zbiorów należy:

  1. Zbieranie i opiniowanie dezyderatów czytelniczych i przekazywanie ich Działowi Gromadzenia i Opracowania Zbiorów.
  2. Przyjmowanie książek z Działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów oraz innego rodzaju nabytków.
  3. Prowadzenie ewidencji wpływów i ubytków oraz innej stosownej dokumentacji.
  4. Przysposobienie techniczne zbiorów.
  5. Bieżąca akcesja czasopism.
  6. Wycofywanie książek według zaleceń Komisji ds. Zakupu i Selekcji Zbiorów.
  7. Prowadzenie kart stanu jakościowego i wartościowego zbiorów oraz uzgadnianie wartości majątkowej.
  8. Prenumerata czasopism.
  9. Tworzenie komputerowej bazy danych.

 

Do zadań Pracowników Filii w zakresie udostępniania należy:

  1. Rejestracja czytelników.
  2. Udostępnianie zbiorów w wypożyczalni i na miejscu w czytelni, ewidencja wypożyczeń.
  3. Dopożyczanie i wypożyczanie zbiorów z placówek własnej sieci.
  4. Udzielanie doraźnej informacji, udzielanie informacji indywidualnych i zbiorowych oraz ich ewidencja.
  5. Organizowanie i prowadzenie upowszechniania czytelnictwa.
  6. Realizacja wybranych form kulturalno – oświatowych dostosowanych do potrzeb środowiska.
  7. Gromadzenie, ewidencja i udostępnianie materiałów bibliotecznych, stanowiących warsztat bibliograficzny.
  8. Udzielanie informacji bibliotecznych, bibliograficznych i rzeczowych, użytkownikom indywidualnym i zbiorowym, innym bibliotekom i organizacjom (ustnie, telefonicznie i pisemnie).
  9. Sporządzanie zestawów bibliograficznych dla potrzeb czytelników, bibliotek i innych instytucji.
  10. Przygotowanie materiałów do wystaw bibliotecznych, organizowanych na terenie Biblioteki i poza nią.
  11. Prowadzenie lekcji bibliotecznych i innych zajęć z zakresu bibliografii i informacji.
  12. Gromadzenie i udostępnianie książek i czasopism oraz innych materiałów bibliotecznych związanych z miastem Siemianowice Śląskie.
  13. Wyszukiwanie informacji z przeszłości miasta w ramach współpracy z Czytelnią.
  14. Współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Biblioteki.
  15. Współpraca z innymi bibliotekami, szkołami, organizacjami oraz instytucjami
    i stowarzyszeniami.

 

Do zadań Pracowników Filii w zakresie administracji należy:

  1. Prowadzenie dziennika statystycznego, sporządzanie sprawozdań statystycznych miesięcznych i rocznych GUS.
  2. Sporządzanie okresowych planów pracy oraz sprawozdań z działalności.
  3. Prowadzenie postępowania o zwrot książek od czytelników.
  4. Pobieranie opłat regulaminowych zgodnie z przepisami finansowymi, terminowe odprowadzanie gotówki do kasy Biblioteki.
  5. Bieżąca konserwacja zbiorów.
  6. Zabezpieczenie mienia, urządzeń i pomieszczeń.
  7. Zgłaszanie wniosków w sprawie remontów lokali oraz naprawy sprzętu i urządzeń.

 

Rozdział 8 Kolegium Biblioteczne.

 

§ 45

  1. Kolegium Biblioteczne jest organem doradczym i opiniodawczym Dyrektora.
  2. W skład Kolegium, którego posiedzenia powołuje Dyrektor nie rzadziej niż 4 razy w roku wchodzą:
  • Dyrektor – Przewodniczący,
  • Specjalista ds. Sieci Bibliotecznej – zastępca przewodniczącego,
  • Główny Księgowy – członek,
  • Pracownik ds. Kadr i Administracji – protokolant,
  • Kierownik Działu Udostępniania – członek,
  • Kierownik Działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów – członek,
  • Kierownik Działu dla Dzieci i Młodzieży – członek,
  • Pracownik ds. Promocji i Projektów - członek.

Skład Kolegium może ulec zmianie, o czym każdorazowo decyduje Dyrektor Biblioteki.

  1. Kolegium rozpatruje sprawy związane z:
  • Rozwojem Biblioteki i czytelnictwa.
  • Planami działalności Biblioteki.
  • Organizacją Biblioteki.
  1. Z posiedzeń Kolegium są sporządzane protokoły.

 

9. Przepisy końcowe

§ 46

W Regulaminie mogą być dokonywane zmiany, które będą obowiązywały w trybie określonym dla jego wprowadzenia.