Załącznik nr 1 do Zarządzenia nr 26/2020

 

 

 

 

 

 

 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

 

MIEJSKIEJ BIBLIOTEKI PUBLICZNEJ

im. Anny Szaneckiej

W SIEMIANOWICACH ŚLĄSKICH

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

23 lipiec 2020 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

SPIS TREŚCI:

 

  1. Rozdział I – Postanowienia ogólne str.  3
  2. Rozdział II – Misja i cele działania str.  3
  3. Rozdział III – Organizacja Biblioteki str.  4
  4. Rozdział IV – Zakres działania Dyrektora str. 5
  5. Rozdział V – Zakres działania Głównego Księgowego  str. 6
  6. Rozdział VI – Zakres działania Specjalisty ds. Sieci Bibliotecznej  str.  6
  7. Rozdział VII – Zakresy działania komórek organizacyjnych str.  7
    1. Dział Kadr i Administracji str.  7
    2. Dział Promocji i Projektów str.  8
    3. Dział Gromadzenia i Opracowania Zbiorów str.  9
    4. Dział Udostępniania str. 10
    5. Dział dla Dzieci i Młodzieży str. 12
    6. Dział Informatyczny str. 13
  8. Filie str. 14 
  9. Rozdział VIII – Kolegium Biblioteczne str. 15
  10. Rozdział IX – Przepisy końcowe str. 16
  11. Załączniki do Regulaminu:
  • załącznik nr 1 Schemat organizacyjny
  • załącznik nr 2 Wykaz Filii

 

 

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§1

Regulamin Organizacyjny Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Anny Szaneckiej zwanej dalej Biblioteką określa jej strukturę organizacyjną, zasady działania, w tym formy i zakres działania poszczególnych Działów i stanowisk pracy.

 

§2

Biblioteka działa na podstawie:

  1. Ustawy o Bibliotekach.
  2. Ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
  3. Statutu nadanego Uchwałą  nr 389/2013 Rady Miasta Siemianowic Śląskich z dnia 27 czerwca 2013 r. (z późn. zm.).
  4. Niniejszego Regulaminu.

 

§3

Porządek i pracę poszczególnych komórek organizacyjnych Biblioteki określają regulaminy wewnątrzzakładowe.

 

 

 

Rozdział II

Misja, wizja i cele działania

§4

Misją Miejskiej Biblioteki jest wzbogacanie życia mieszkańców Siemianowic Śląskich poprzez łączenie ludzi, informacji, wiedzy i idei.

 

§5

Wizją Miejskiej Biblioteki jest stworzenie instytucji kreatywnej, otwartej na potrzeby mieszkańców oraz na współpracę z różnymi instytucjami. Miejsce spotkań, sposób spędzania wolnego czasu i rozwijania zainteresowań, dostarczania wiedzy, a także poszanowania tradycji i dbanie o dziedzictwo kulturowe miasta i regionu.

 

§6

Celem Miejskiej Biblioteki jest udostępnianie przestrzeni wraz z jej infrastrukturą mieszkańcom Siemianowic Śląskich i stworzenie w niej prężnie działającego ośrodka życia lokalnego oraz dążenie do uzyskania światowych standardów nowoczesnej biblioteki multimedialnej o szerokich funkcjach informacji naukowej.

 

Rozdział III

Organizacja Biblioteki

§7

  1. Strukturę organizacyjną Biblioteki tworzą komórki organizacyjne:
  1. Dyrektor
  2. Główny Księgowy  
    • Dział Finansowo – Księgowy
  3. Specjalista ds. Sieci Bibliotecznej
  4. Dział Kadr i Administracji:
    • Pracownik Kadr i Administracji, Pracownicy Gospodarczy
  5. Dział Promocji i Projektów:
    • Pracownicy ds. Promocji i PR, Zespół ds. Projektów
  6. Dział Gromadzenia i Opracowania Zbiorów
    • Kierownik i Bibliotekarze
  7. Dział Udostępniania
  • Kierownik i Bibliotekarze
  1. Dział dla Dzieci i Młodzieży
    • Kierownik i Bibliotekarze
  2. Dział Informatyczny – Czytelnia Internetowa
    • Informatyk
  3. Filie biblioteczne:
    • Bibliotekarze
  4. Inspektor BHP
  5. Inspektor Ochrony Danych Osobowych
  6. Kolegium Biblioteczne

 

II. Schemat organizacyjny stanowi Załącznik nr 1

 

§8

Na czele Działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów, Działu Udostępniania i Działu dla Dzieci i Młodzieży stoją Kierownicy, którzy zgodnie z zakresem czynności kierują ich pracą
i odpowiadają bezpośrednio przed Specjalistą ds. Sieci Bibliotecznej za powierzony im majątek, właściwą organizację pracy oraz należyte wykonywanie obowiązków przez pracowników.

 

§9

W Bibliotece zatrudnieni są Inspektor Ochrony Danych Osobowych oraz Inspektor BHP.

 

§ 10

Inspektor Ochrony Danych Osobowych

  1. Inspektora zatrudnia Dyrektor Biblioteki i podlega on bezpośrednio Dyrektorowi Biblioteki.
  2. Zakres działania i odpowiedzialność reguluje umowa cywilno-prawna, zawarta
    z podmiotem mającym stosowne uprawnienia i prowadzącym działalność w tym zakresie.

 

§ 11

Inspektor ds. B.H.P. 

  1. Inspektora ds. BHP zatrudnia Dyrektor Biblioteki i podlega on bezpośrednio Dyrektorowi Biblioteki.
  2. Zakres działania i odpowiedzialność reguluje umowa cywilno-prawna, zawarta
    z podmiotem mającym stosowne uprawnienia i prowadzącym działalność w tym zakresie.

 

 

Rozdział IV

Zakres działania Dyrektora

§12

  1. Dyrektor zarządza i kieruje Biblioteką oraz reprezentuje Bibliotekę na zewnątrz.
  2. Biblioteka jest pracodawcą w rozumieniu kodeksu pracy. Dyrektor zatrudnia pracowników Biblioteki.

§13

Dyrektor ponosi pełną odpowiedzialność za działalność Biblioteki, a w szczególności za:

  1. Opracowanie i realizację planów działalności podstawowej, finansowej i merytorycznej oraz sprawozdawczość w tym zakresie.
  2. Prawidłową organizację pracy.
  3. Podejmowanie decyzji w sprawach kadrowych.
  4. Przydzielanie spraw i czynności pracownikom na stanowiskach kierowniczych oraz samodzielnych.
  5. Należyte gospodarowanie etatami i funduszem płac.
  6. Dokształcanie i doskonalenie zawodowe pracowników Biblioteki.
  7. Prognozowanie i programowanie rozwoju sieci bibliotecznej.
  8. Rozwój i upowszechnianie czytelnictwa.
  9. Zapewnienie właściwych warunków pracy i przestrzeganie obowiązujących przepisów bhp oraz przeciwpożarowych.
  10. Przestrzeganie obowiązujących przepisów w zakresie ochrony danych osobowych.
  11. Racjonalną gospodarkę majątkiem Biblioteki.
  12. Wydawanie zarządzeń, decyzji wewnętrznych, regulaminów we wszystkich dziedzinach organizacji pracy, obowiązków pracowników i zasad funkcjonowania Biblioteki.
  13. Współpracę z władzami miasta Siemianowice Śląskie.

 

§14

  1. Korespondencję wychodzącą z Biblioteki podpisuje Dyrektor, w szczególnych wypadkach Dyrektor może upoważnić inną osobę do podpisywania pism wychodzących.
  2. Korespondencję przedkładaną do podpisu Dyrektorowi parafują Pracownicy prowadzący sprawę, w przypadku umów i innych spraw finansowych dodatkowo wymagana jest parafa Głównego Księgowego.

 

§15

Dyrektorowi bezpośrednio podlegają:

  1. Główny Księgowy.
  2. Specjalista ds. Sieci Bibliotecznej.
  3. Pracownik Działu Kadr i Administracji.
  4. Pracownicy Działu Promocji i Projektów.
  5. Inspektor Ochrony Danych Osobowych.
  6. Inspektor BHP.

 

§16

W okresie nieobecności Dyrektora jego obowiązki przejmuje Specjalista ds. Sieci Bibliotecznej zgodnie z powierzonym pełnomocnictwem.

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ V

Zakres działania Głównego Księgowego

 

§17

  1. Główny Księgowy kieruje pracą Działu Finansowo – Księgowego. Główny Księgowy odpowiada przed Dyrektorem za właściwą organizację pracy działu i należyte wykonywanie zadań objętych zakresem działania.
  2. W skład Działu wchodzą pracownicy:
  • Pracownik ds. Płac/Kasjer

 

§18

Do zadań Głównego Księgowego należy:

  1. Prowadzenie księgowości zgodnie z przepisami obowiązującymi instytucje kultury.
  2. Prowadzenie ewidencji księgowej.
  3. Organizowanie prawidłowego obiegu dokumentów finansowo – księgowych.
  4. Przechowywanie i zabezpieczenie ksiąg rachunkowych, dokumentów i wszelkich środków pieniężnych.
  5. Nadzorowanie realizacji gospodarki finansowej Biblioteki.
  6. Prawidłowe, terminowe sporządzanie sprawozdań finansowych, zgodnych ze stanem faktycznym i obowiązującymi przepisami.
  7. Sprawowanie wewnętrznej kontroli finansowej.
  8. Opracowywanie planów finansowych Biblioteki.
  9. Prowadzenie rozliczeń dotacji celowych i dotacji podmiotowej.
  10. Regulowanie zobowiązań finansowych Biblioteki.
  11. Prowadzenie ksiąg majątkowych Biblioteki.
  12. Koordynowanie i nadzorowanie terminowego i zgodnego z obowiązującymi przepisami czynności inwentaryzacyjnych jednostki, łącznie z dokonywaniem wyceny i rozliczenia księgowego inwentaryzacji.
  13. Prowadzenie obsługi kasowej.
  14. Sporządzanie analiz ekonomiczno-finansowych i informacji dotyczących realizacji planu finansowego.
  15. Sporządzanie listy płac oraz innych świadczeń pieniężnych dla pracowników i innych osób fizycznych.
  16. Sporządzanie dokumentacji podatkowej oraz ubezpieczeniowej ZUS, sporządzanie sprawozdań do GUS, PFRON.
  17. Przestrzeganie tajemnicy o informacjach niejawnych.

 

ROZDZIAŁ VI

Zakres działania Specjalisty ds. Sieci Bibliotecznej

 

§19

Specjalista ds. Sieci Bibliotecznej odpowiada przed Dyrektorem i ponosi pełną odpowiedzialność za właściwą organizację i funkcjonowanie sieci bibliotecznej, w tym Filii,
a w szczególności za:

  1. Całokształt pracy merytorycznej Biblioteki.
  2. Organizację placówek nowych, po remontach, likwidację placówek – w zakresie merytorycznym.
  3. Realizację planu kontroli księgozbiorów.
  4. Sporządzanie analiz dotyczących działalności Biblioteki w tym planów i sprawozdań rocznych.
  5. Statystykę GUS oraz sprawozdawczość.
  6. Realizację planu szkoleń wewnątrzzakładowych.
  7. Organizację praktyk dla nowozatrudnionych, uczniów, studentów i wolontariuszy.
  8. Realizację planów w zakresie upowszechniania książki i czytelnictwa.
  9. Monitorowanie stanu czytelnictwa, zasięgu usług bibliotecznych.
  10. Inicjowanie usprawnień i innowacyjnych rozwiązań w pracy Biblioteki i obsłudze czytelników.
  11. Współpracę z bibliotekami innych sieci i organizacjami oraz instytucjami w zakresie pracy kulturalno – oświatowej.
  12. Nadzór merytoryczny nad zintegrowanym systemem bibliotecznym.

 

§20

Specjalista ds. Sieci Bibliotecznej sprawuje nadzór merytoryczny nad:

  1. Działem Gromadzenia i Opracowania Zbiorów.
  2. Działem Udostępniania.
  3. Działem dla Dzieci i Młodzieży.
  4. Działem Informatycznym.
  5. Filiami bibliotecznymi.

 

§21

 

W okresie nieobecności Dyrektora Specjalista ds. Sieci Bibliotecznej przejmuje jego obowiązki w zakresie zgodnym z powierzonym pełnomocnictwem.

 

ROZDZIAŁ VII

Zakres działania komórek organizacyjnych

 

  1. Dział Kadr i Administracji

§22

  1. Dział Kadr i Administracji tworzą:
  • Pracownik ds. Kadr i Administracji, który podlega Dyrektorowi.
  • Pracownicy Gospodarczy, którzy podlegają Pracownikowi ds. Kadr i Administracji.

 

§23

W zakresie spraw kadrowych do obowiązków Pracownika ds. Kadr i Administracji należy:

  • Prowadzenie akt osobowych pracowników Biblioteki zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  • Załatwianie formalności związanych z przyjmowaniem, awansowaniem, przeszeregowaniem, przenoszeniem, zwalnianiem, odznaczaniem, nagradzaniem
    i karaniem pracowników z uwzględnieniem ochrony danych osobowych.
  • Organizowanie i prowadzenie ewidencji kadrowej.
  • Prowadzenie sprawozdawczości kadrowej w tym: ewidencja – rozliczenie obecności
    w pracy, urlopów pracowniczych, zwolnień chorobowych i innych nieobecności.
  • Załatwianie spraw związanych z wyjazdami i przyjazdami służbowymi (delegacje, rezerwacja hoteli itp.).
  • Prowadzenie sprawozdawczości GUS dotyczącej zatrudnienia.
  • Współdziałanie w opracowaniu założeń polityki kadrowej.
  • Gromadzenie, przechowywanie, archiwizacja i aktualizacja dokumentacji kadrowej.

 

 

§24

W zakresie spraw organizacyjno – administracyjnych i zaopatrzenia:

  • Obsługa kancelaryjna i administracyjna Biblioteki.
  • Zaopatrywanie Biblioteki w niezbędny sprzęt, materiały biurowe, środki czystości i inne zgodnie z zamówieniami publicznymi oraz kontrola ich wykorzystania.
  • Prowadzenie dokumentacji w zakresie zamówień publicznych, w tym planu zamówień.
  • Przygotowanie projektów umów cywilno – prawnych.
  • Prowadzenie ewidencji zarządzeń Dyrektora Biblioteki.
  • Prowadzenie innych zadań organizacyjnych (skarg, wniosków itp).
  • Prowadzenie wysyłki korespondencji.
  • Prowadzenie ewidencji poczty wchodzącej i wychodzącej.
  • Archiwizowanie dokumentów Biblioteki i odpowiednie ich zabezpieczenie.
  • Sporządzanie rocznych planów rzeczowych na wykonanie napraw, remontów i inwestycji.
  • Nadzór nad pracownikami gospodarczymi realizującymi zadania określone w ich zakresach czynności.
  • Prowadzenie magazynów sprzętów, środków czystości, artykułów piśmienniczych, plastycznych.
  • Administrowanie lokalami bibliotecznymi (ewidencja czynszów, zużycia energii itp.).

 

§25

W zakresie spraw BHP i ochrony ppoż. Pracownik ds. Kadr i Administracji współdziała ze Zleceniobiorcą, który wykonuje zadania w zakresie BHP i ochrony ppoż.

 

§26

W zakresie bezpieczeństwa informacji Pracownik ds. Kadr i Administracji współdziała ze Zleceniobiorcą , który wykonuje zadania w zakresie bezpieczeństwa informacji i ochrony danych osobowych.

§27

Do zadań Pracowników Gospodarczych należy:

  1. Utrzymywanie porządku i czystości w budynku biblioteki i budynkach fili.
  2. Utrzymanie porządku i czystości na zewnątrz tych budynków.
  3. Konserwacja pomieszczeń i urządzeń.
  4. Właściwe zabezpieczenie i ochrona mienia.
  5. Zlecania i nadzór prac remontowych.
  6. Bieżące kontrole urządzeń wodno – kanalizacyjnych, instalacji elektrycznych, gazowych, wc itp.
  7. Zapewnienie porządku, bezpieczeństwa, higieniczno- sanitarnych warunków pracy.
  8. Obsługa i konserwacja urządzeń, drobne naprawy, usuwanie awarii, zlecenie napraw.
    1. Dział Promocji i Projektów

§28

Dział Promocji i Projektów tworzą Specjaliści ds. Promocji i PR, którzy podlegają bezpośrednio Dyrektorowi.

§29

Do zadań Pracowników Działu należy:

  1. Podejmowanie działań mających na celu kreowanie pozytywnego wizerunku Biblioteki oraz popularyzację i rozpowszechnianie jej działań
  2. Opracowanie i nadzór nad systemem identyfikacji biblioteki.
  3. Opracowanie planów rozwoju biblioteki, filii i ich modernizacja.
  4. Opracowanie założeń strategii oraz planów promocyjnych i marketingowych.
  5. Przygotowanie koncepcji projektów i wniosków dotyczących pozyskania środków pozabudżetowych oraz koordynowanie ich realizacji.
  6. Koordynowanie prac Zespołu ds. Pozyskiwania Środków Zewnętrznych.
  7. Monitorowanie i analiza aktualnej oferty szkoleniowej we współpracy z Kierownikami Działów i wnioskowanie o udział Pracowników Biblioteki w danym szkoleniu.
  8. Organizacja filii bibliotecznych, w tym łączenie, likwidacja, modernizacja.
  9. Współpraca z innymi bibliotekami, wydawnictwami, placówkami kulturalno-oświatowymi, ze stowarzyszeniami, a w szczególności z Siemianowickim Uniwersytetem Trzeciego Wieku.
  10. Opracowanie informacji o działalności Biblioteki w zakresie działań kulturotwórczych
    i animacyjnych.
  11. Promocja Biblioteki w mediach, środowisku lokalnym, w prasie branżowej i portalach społecznościowych.
  12. Aktualizacja informacji o Bibliotece na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych
  13. Obsługa poczty elektronicznej.
  14. Gromadzenie dokumentacji elektronicznej dotyczącej działalności animacyjnej Biblioteki.
  15. Współpraca z placówkami upowszechniania kultury, organizacjami społecznymi
    i twórczymi w zakresie upowszechniania czytelnictwa.
  16. Organizacja wystaw, innych działań animacyjnych
  17. Organizacja nowych form pracy Biblioteki na rzecz środowiska.
  18. Współpraca z innym Działami Biblioteki.

 

  1. Dział Gromadzenia i Opracowania Zbiorów

 

§30

  1. Pracą Działu kieruje Kierownik, który odpowiada bezpośrednio przed Specjalistą ds. Sieci Bibliotecznej za właściwą organizację pracy działu i należyte wykonanie zadań objętych zakresem działania.
  2. Dział Gromadzenia i Opracowania Zbiorów obsługuje Bibliotekę Centralną i Filie biblioteczne.

 

§31

  1. Do zadań Kierownika Działu należy:
  1. Organizowanie pracy oraz podejmowanie inicjatyw zmierzających do jej usprawnienia.
  2. Nadzór nad właściwym spełnianiem obowiązków przez pracowników w zakresie zagadnień merytorycznych i dyscypliny pracy.
  3. Wydawanie poleceń służbowych podległym pracownikom.
  4. Ustalanie projektów zakresów czynności.
  5. Nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp.
  6. Przygotowywanie projektów zarządzeń Dyrektora w zakresie należącym do właściwości działu.
  7. Sporządzanie okresowych planów pracy oraz sprawozdań z działalności.
  8. Zaznajomienie się z obowiązującymi przepisami i przekazywanie ich do wiadomości podległym pracownikom.
  9. Przestrzeganie zasad oszczędnego i efektywnego gospodarowania.
  10. Wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora.
  11. Przedstawianie przełożonemu informacji o problemach i potrzebach związanych
    z realizacją zadań i funkcjonowaniem działu.
  12. Składanie propozycji rozwiązania problemów lub wprowadzenia zmian w organizacji działu.
  1. Do zadań Pracowników Działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów należy:
  1. Ustalenie zasad doboru materiałów bibliotecznych w oparciu o potrzeby środowiska.
  2. Planowanie struktury zbiorów.
  3. Uzupełnianie zbiorów Biblioteki Centralnej i jej sieci drogą zakupu z hurtowni, księgarń, z innych źródeł, darami i wymianą międzybiblioteczną.
  4. Ewidencja sumaryczna zbiorów.
  5. Ustalanie ilości i jakości według kryteriów rozdziału nabywanych materiałów bibliotecznych, ich przekazywanie poszczególnym placówkom w mieście.
  6. Właściwe gospodarowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na zakup materiałów bibliotecznych, uzgadnianie z Działem Finansowo-Księgowym wydatków w tym zakresie.
  7. Prowadzenie kart ilościowo-wartościowych księgozbioru poszczególnych placówek
    i karty zbiorczej Miejskiej Biblioteki Publicznej oraz uzgadnianie stanów z Działem Finansowo – Księgowym.
  8. Uzgadnianie z filiami i Działem Finansowo – Księgowym dwa razy w roku, na dzień 30.06 i 31.12, stanu ilościowo – wartościowego księgozbioru.
  9. Prowadzenie dokumentacji związanej z realizacją zakupu zgodnie z wybranym trybem zamówienia publicznego.
  10. Rozliczanie finansowe dokumentacji z Działem Finansowo-Księgowym, sporządzanie analiz okresowych.
  11. Planowanie i realizacja zakupu materiałów bibliotecznych.
  12. Ustalanie zasad dotyczących opracowania zbiorów według obowiązujących norm.
  13. Bieżące, komputerowe opracowanie nabytków (katalogowanie, opracowanie przedmiotowe i klasyfikacja zbiorów).
  14. Opracowanie wytycznych dotyczących melioracji katalogów i reklasyfikacji zbiorów.
  15. Uzupełnianie danych w komputerowej bazie księgozbioru – nabytki z lat wcześniejszych.
  16. Melioracja bazy komputerowej księgozbioru.
  17. Pracownicy Działu pełnią zastępstwa w Bibliotece Centralnej i Filiach.

 

7.4 Dział Udostępniania

§32

  1. Pracą Działu kieruje Kierownik, który odpowiada bezpośrednio przed Specjalistą ds. Sieci Bibliotecznej za właściwą organizację pracy działu i należyte wykonanie zadań objętych zakresem działania.
  2. W ramach działu wyodrębniono wypożyczalnię i czytelnię.

 

§33

  1. Do zadań Kierownika Działu należy:
  2. Organizowanie pracy oraz podejmowanie inicjatyw zmierzających do jej usprawnienia.
  3. Nadzór nad właściwym wypełnianiem obowiązków przez podległych pracowników w zakresie zagadnień merytorycznych i dyscypliny pracy.
  4. Nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp.
  5. Prowadzenie dziennika statystycznego, sporządzanie sprawozdań statystycznych miesięcznych, rocznych GUS.
  6. Sporządzanie okresowych planów pracy oraz sprawozdań z działalności.
  7. Prowadzenie ewidencji wpływów i ubytków oraz innej stosownej dokumentacji.
  8. Nadzorowanie prawidłowości pobierania opłat regulaminowych.
  9. Dokonywanie okresowych ocen podległych pracowników.
  10. Wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora.
  11. Przedstawianie przełożonemu informacji o problemach i potrzebach związanych z realizacją zadań i funkcjonowaniem działu.

 

§34

  1. Do zadań Pracowników Działu w zakresie gromadzenia i opracowania zbiorów należy:
  1. Zbieranie i opiniowanie dezyderatów czytelniczych i przekazywanie ich Działowi Gromadzenia i Opracowania Zbiorów.
  2. Przyjmowanie książek z Działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów oraz innego rodzaju nabytków.
  3. Prowadzenie ewidencji wpływów i ubytków oraz innej stosownej dokumentacji.
  4. Przysposobienie techniczne zbiorów.
  5. Bieżąca akcesja czasopism.
  6. Prowadzenie katalogów oraz kartotek pomocniczych i ich melioracja.
  7. Wycofywanie książek według zaleceń Komisji ds. Zakupu i Selekcji Zbiorów.
  8. Prowadzenie kart stanu jakościowego i wartościowego zbiorów oraz uzgadnianie wartości majątkowej.
  9. Tworzenie komputerowej bazy danych księgozbioru
  10. Prenumerata czasopism.

§35

  1. Do zadań Pracowników Działu w zakresie udostępniania należy:
  1. Rejestracja czytelników.
  2. Udostępnianie zbiorów w wypożyczalni i na miejscu w czytelni, ewidencja wypożyczeń.
  3. Dopożyczanie i wypożyczanie zbiorów z placówek własnej sieci.
  4. Udzielanie doraźnej informacji, udzielanie informacji indywidualnych i zbiorowych oraz ich ewidencja.
  5. Organizowanie i prowadzenie upowszechniania czytelnictwa.
  6. Realizacja wybranych form kulturalno – oświatowych dostosowanych do potrzeb środowiska.
  7. Realizacja zadań w zakresie informacji – bibliograficznej i regionalnej.
  8. Gromadzenie, ewidencja i udostępnianie materiałów bibliotecznych, stanowiących warsztat bibliograficzny.
  9. Udzielanie informacji bibliotecznych, bibliograficznych i rzeczowych, użytkownikom indywidualnym i zbiorowym, innym bibliotekom i organizacjom (ustnie, telefonicznie
    i pisemnie).
  10. Prowadzenie katalogów i kartotek pomocniczych w systemie bibliotecznym (m.in. kartoteka biograficzna osób związanych z miastem, kartoteka zawartości czasopism).
  11. Sporządzanie zestawień bibliograficznych dla potrzeb czytelników, bibliotek i innych instytucji.
  12. Przygotowanie materiałów do wystaw bibliotecznych, organizowanych na terenie Biblioteki i poza nią.
  13. Obsługa wycieczek zbiorowych w Bibliotece Centralnej, prowadzenie lekcji bibliotecznych i innych zajęć z zakresu bibliografii i informacji.
  14. Gromadzenie i udostępnianie książek i czasopism oraz innych materiałów bibliotecznych  związanych z miastem Siemianowice Śląskie.
  15. Wyszukiwanie informacji z przeszłości miasta w ramach współpracy z Czytelnią.
  16. Współdziałanie z innymi Działami Biblioteki.
  17. Współpraca z innymi bibliotekami, szkołami, organizacjami oraz instytucjami
    i stowarzyszeniami.

 

 

  1. Do zadań pracowników działu w  zakresie administracji należy:
  1. Prowadzenie dziennika statystycznego.
  2. Prowadzenie postępowania o zwrot książek od czytelników.
  3. Pobieranie opłat regulaminowych oraz terminowe odprowadzanie gotówki do kasy Biblioteki.
  4. Bieżąca konserwacja zbiorów.
  5. Zabezpieczenie mienia, urządzeń i pomieszczeń.
  6. Zgłaszanie wniosków w sprawie remontów lokali oraz naprawy sprzętu i urządzeń.

 

  1. Dział dla Dzieci i Młodzieży

 

§36

Pracą Działu kieruje Kierownik, który odpowiada bezpośrednio przed Specjalistą ds. Sieci Bibliotecznej za właściwą organizację pracy Działu i należyte wykonanie zadań objętych zakresem działania.

§37

 

  1. Do zadań Kierownika działu należy:
    1. Organizowanie pracy oraz podejmowanie inicjatyw zmierzających do jej usprawnienia.
    2. Nadzór nad właściwym wypełnianiem obowiązków przez podległych pracowników w zakresie zagadnień merytorycznych i dyscypliny pracy.
    3. Nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp.
    4. Prowadzenie dziennika statystycznego, sporządzanie sprawozdań statystycznych miesięcznych, rocznych GUS.
    5. Sporządzanie okresowych planów pracy oraz sprawozdań z działalności.
    6. Prowadzenie ewidencji wpływów i ubytków oraz innej stosownej dokumentacji.
    7. Nadzorowanie prawidłowości pobierania opłat regulaminowych.
    8. Dokonywanie okresowych ocen podległych pracowników.
    9. Wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora.
    10. Przedstawianie przełożonemu informacji o problemach i potrzebach związanych z realizacją zadań i funkcjonowaniem działu.

 

§38

 

  1. Do zadań Pracowników Działu w zakresie gromadzenia i opracowania zbiorów należy:
  1. Zbieranie i opiniowanie dezyderatów czytelniczych i przekazywanie ich Działowi Gromadzenia i Opracowania Zbiorów.
  2. Przyjmowanie książek z Działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów oraz innego rodzaju nabytków.
  3. Prowadzenie ewidencji wpływów i ubytków oraz innej stosownej dokumentacji.
  4. Przysposobienie techniczne zbiorów.
  5. Bieżąca akcesja czasopism.
  6. Wycofywanie książek według zaleceń Komisji ds. Zakupu i Selekcji Zbiorów.
  7. Prowadzenie kart stanu jakościowego i wartościowego zbiorów oraz uzgadnianie wartości majątkowej.
  8. Prenumerata czasopism.
  9. Tworzenie komputerowej bazy danych księgozbioru.

 

 

 

 

§39

 

  1. Do zadań Pracowników Działu w zakresie udostępniania:
  1. Rejestracja czytelników.
  2. Udostępnianie zbiorów w wypożyczalni i na miejscu w czytelni, ewidencja wypożyczeń.
  3. Dopożyczanie i wypożyczanie zbiorów z placówek własnej sieci.
  4. Udzielanie doraźnej informacji, udzielanie informacji indywidualnych i zbiorowych oraz ich ewidencja.
  5. Organizowanie i prowadzenie upowszechniania czytelnictwa.
  6. Realizacja wybranych form kulturalno – oświatowych dostosowanych do potrzeb środowiska.
  7. Gromadzenie, ewidencja i udostępnianie materiałów bibliotecznych, stanowiących warsztat bibliograficzny.
  8. Udzielanie informacji bibliotecznych, bibliograficznych i rzeczowych, użytkownikom indywidualnym i zbiorowym, innym bibliotekom i organizacjom (ustnie, telefonicznie
    i pisemnie).
  9. Sporządzanie zestawów bibliograficznych dla potrzeb czytelników, bibliotek i innych instytucji.
  10. Przygotowanie materiałów do wystaw bibliotecznych, organizowanych na terenie Biblioteki i poza nią.
  11. Prowadzenie lekcji bibliotecznych i innych zajęć z zakresu bibliografii i informacji.
  12. Gromadzenie i udostępnianie książek i czasopism oraz innych materiałów bibliotecznych  związanych z miastem Siemianowice Śląskie.
  13. Wyszukiwanie informacji z przeszłości miasta w ramach współpracy z Czytelnią.
  14. Współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Biblioteki.
  15. Współpraca z innymi bibliotekami, szkołami, organizacjami oraz instytucjami
    i stowarzyszeniami.

 

  1. W zakresie administracji:
  1. Prowadzenie dziennika statystycznego.
  2. Prowadzenie postępowania o zwrot książek od czytelników.
  3. Pobieranie opłat regulaminowych oraz terminowe odprowadzanie gotówki do kasy Biblioteki.
  4. Bieżąca konserwacja zbiorów.
  5. Zabezpieczenie mienia, urządzeń i pomieszczeń.
  6. Zgłaszanie wniosków w sprawie remontów lokali oraz naprawy sprzętu i urządzeń.

 

 

7.6 Dział Informatyczny

 

§ 40

  1. Dział Informatyczny podlega bezpośrednio Specjaliście ds. Sieci Bibliotecznej i odpowiada przed nim za właściwą organizację pracy i należyte wykonanie zadań objętych zakresem działania.

§ 41

  1. Do zadań Pracownika Działu w zakresie obsługi i konserwacji urządzeń komputerowych, automatyzacji należą:
  1. Administrowanie siecią komputerową, zapewnienie prawidłowej pracy sprzętu komputerowego pod względem technicznym.
  2. Zapewnienie sprawnego funkcjonowania sieci komputerowej w Bibliotece.
  3. Nadzór nad sprawnym działaniem programów bibliotecznych obowiązujących
    w Bibliotece.
  4. Rozwijanie sieci komputerowej w Bibliotece.
  5. Rozwijanie i wzbogacanie oferty Biblioteki w techniki informatyczne.
  6. Tworzenie kopii zapasowych katalogu komputerowego Biblioteki oraz najważniejszych danych. (Kopie zapasowe programów: kadrowo- płacowego, finansowo- księgowego i PŁATNIK).
  7. Przechowywanie dokumentacji sprzętu komputerowego, gwarancji, programów, licencji itp.
  8. Zabezpieczenie sieci komputerowej oraz poszczególnych stanowisk przed ingerencją osób nieupoważnionych oraz zapewnienie ochrony przed wirusami komputerowymi.
  9. Wypełnianie obowiązków związanych z techniczną stroną serwisu internetowego Biblioteki.
  10. Wsparcie techniczne w zakresie obsługi programów, w których uczestniczy Biblioteka.
  11. Opracowywanie dokumentacji związanej z siecią komputerową.
  12. Dostosowanie programów komputerowych do podstawowych procesów Biblioteki.
  13. Organizacja pracy z bazami danych w całej sieci bibliotecznej.
  14. Współpraca ze specjalistami w zakresie tworzenia nowych baz danych.

 

§ 42

  1. Do zadań Pracownika Działu w zakresie czytelni internetowej należą:
  1. Obsługa czytelników w zakresie informacji elektronicznej.
  2. Wykonywanie zadań wynikających z zakresu administrowania siecią komputerową
    w budynku Biblioteki Centralnej.
  3. Konserwacja sprzętu komputerowego.
  4. Wdrażanie programu bibliotecznego i współtworzenie katalogu on-line.
  5. Skanowanie dokumentów życia społecznego i tworzenie bazy na dysku zewnętrznym.
  6. Aktualizacja programów komputerowych i baz danych.
  7. Prowadzenie dokumentacji statystycznej.
  8. Prowadzenie i aktualizacja strony internetowej Biblioteki.
  9. Prowadzenie warsztatów komputerowych dla czytelników.
  10. Obsługa drukarki 3D.
  11. Pobieranie opłat regulaminowych zgodnie z przepisami finansowymi oraz terminowe odprowadzanie gotówki do kasy Biblioteki.

 

8. Filie

 

§ 43

  1. Filie Biblioteki podlegają bezpośrednio Specjaliście ds. Sieci Bibliotecznej i odpowiadają przed nim za właściwą organizację pracy i należyte wykonanie zadań objętych zakresem działania.
  2. Filie biblioteczne zlokalizowane są poza obrębem Biblioteki Centralnej, służą przede wszystkim mieszkańcom dzielnicy, w której działają.
  3. Szczegółowy wykaz fili stanowi załącznik nr 2 do niniejszego regulaminu.

 

§ 44

  1. Do zadań Pracowników Filii w zakresie gromadzenia i opracowania zbiorów należy:
  1. Zbieranie i opiniowanie dezyderatów czytelniczych i przekazywanie ich Działowi Gromadzenia i Opracowania Zbiorów.
  2. Przyjmowanie książek z Działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów oraz innego rodzaju nabytków.
  3. Prowadzenie ewidencji wpływów i ubytków oraz innej stosownej dokumentacji.
  4. Przysposobienie techniczne zbiorów.
  5. Bieżąca akcesja czasopism.
  6. Wycofywanie książek według zaleceń Komisji ds. Zakupu i Selekcji Zbiorów.
  7. Prowadzenie kart stanu jakościowego i wartościowego zbiorów oraz uzgadnianie wartości majątkowej.
  8. Prenumerata czasopism.
  9. Tworzenie komputerowej bazy danych.

 

 

  1. Do zadań Pracowników Filii w zakresie udostępniania należy:
  1. Rejestracja czytelników.
  2. Udostępnianie zbiorów w wypożyczalni i na miejscu w czytelni, ewidencja wypożyczeń.
  3. Dopożyczanie i wypożyczanie zbiorów z placówek własnej sieci.
  4. Udzielanie doraźnej informacji, udzielanie informacji indywidualnych i zbiorowych oraz ich ewidencja.
  5. Organizowanie i prowadzenie upowszechniania czytelnictwa.
  6. Realizacja wybranych form kulturalno – oświatowych dostosowanych do potrzeb środowiska.
  7. Gromadzenie, ewidencja i udostępnianie materiałów bibliotecznych, stanowiących warsztat bibliograficzny.
  8. Udzielanie informacji bibliotecznych, bibliograficznych i rzeczowych, użytkownikom indywidualnym i zbiorowym, innym bibliotekom i organizacjom (ustnie, telefonicznie
    i pisemnie).
  9. Sporządzanie zestawów bibliograficznych dla potrzeb czytelników, bibliotek i innych instytucji.
  10. Przygotowanie materiałów do wystaw bibliotecznych, organizowanych na terenie Biblioteki i poza nią.
  11. Prowadzenie lekcji bibliotecznych i innych zajęć z zakresu bibliografii i informacji.
  12. Gromadzenie i udostępnianie książek i czasopism oraz innych materiałów bibliotecznych związanych z miastem Siemianowice Śląskie.
  13. Wyszukiwanie informacji z przeszłości miasta w ramach współpracy z Czytelnią.
  14. Współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Biblioteki.
  15. Współpraca z innymi bibliotekami, szkołami, organizacjami oraz instytucjami
    i stowarzyszeniami.

 

  1. Do zadań Pracowników Filii w zakresie administracji należy:
  1. Prowadzenie dziennika statystycznego, sporządzanie sprawozdań statystycznych miesięcznych i rocznych GUS.
  2. Sporządzanie okresowych planów pracy oraz sprawozdań z działalności.
  3. Prowadzenie postępowania o zwrot książek od czytelników.
  4. Pobieranie opłat regulaminowych zgodnie z przepisami finansowymi, terminowe odprowadzanie gotówki do kasy Biblioteki.
  5. Bieżąca konserwacja zbiorów.
  6. Zabezpieczenie mienia, urządzeń i pomieszczeń.
  7. Zgłaszanie wniosków w sprawie remontów lokali oraz naprawy sprzętu i urządzeń.

 

 

 

 

 

Rozdział VIII

Kolegium Biblioteczne.

 

§ 45

  1. Kolegium Biblioteczne jest organem doradczym i opiniodawczym Dyrektora.
  2. W skład Kolegium, którego posiedzenia powołuje Dyrektor nie rzadziej niż 4 razy w roku wchodzą:
  1. Dyrektor – Przewodniczący,
  2. Specjalista ds. Sieci Bibliotecznej – zastępca przewodniczącego,
  3. Główny Księgowy – członek,
  4. Pracownik ds. Kadr i Administracji – protokolant,
  5. Kierownik Działu Udostępniania – członek,
  6. Kierownik Działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów – członek,
  7. Kierownik Działu dla Dzieci i Młodzieży – członek,
  8. Specjalista ds. Promocji i PR.

Skład Kolegium może ulec zmianie, o czym każdorazowo decyduje Dyrektor Biblioteki.

  1. Kolegium rozpatruje sprawy związane z:
  1. Rozwojem Biblioteki i czytelnictwa.
  2. Planami działalności Biblioteki.
  3. Organizacją Biblioteki.
  1. Z posiedzeń Kolegium są sporządzane protokoły.

 

 

IX. PRZEPISY KOŃCOWE

 

§ 46

W Regulaminie mogą być dokonywane, które będą obowiązywały w trybie określonym dla jego wprowadzenia.