Regulamin zasad windykacji wierzytelności,
umarzania, odraczania i rozkładania na raty
należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających
Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich
§ 1
Postanowienia ogólne
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
- Regulaminie – rozumie się przez to Regulamin dotyczący zasad windykacji wierzytelności, umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Anny Szaneckiej
w Siemianowicach Śląskich. - Bibliotece – rozumie się przez to Centralę i Filie Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich.
- Należności – rozumie się przez to cywilnoprawną wierzytelność pieniężną oraz należne odsetki
i inne należności uboczne, w szczególności kary umowne, opłaty oraz wszelkie koszty poboczne związane z dochodzeniem należności. - Dłużniku – rozumie się przez to pełnoletnią osobę fizyczną.
- Czytelniku – rozumie się przez to osobę zarejestrowaną w Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich wypożyczającą na zewnątrz materiały biblioteczne.
- Wierzycielu – rozumie się przez to Miejską Bibliotekę Publiczną im. Anny Szaneckiej
w Siemianowicach Śląskich z siedzibą przy Alei Sportowców 3, 41-100 Siemianowice Śląskie. - Dyrektorze Biblioteki – rozumie się przez to Dyrektora Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich.
- Pracownika – rozumie się przez to pracownika merytorycznego Centrali lub Filii zatrudnionego
w Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich. - Ważnym interesie dłużnika – rozumie się przez to sytuację finansową, majątkową lub społeczną dłużnika, w szczególności spowodowaną zdarzeniem losowym (np. powódź, pożar, kradzież, ciężka choroba lub inna trudna sytuacja życiowa), mającym zasadniczy wpływ na zdolność płatniczą dłużnika, której nie można było przewidzieć, w której spłata należności lub jej części mogłaby zagrozić dalszej egzystencji.
- Materiałach bibliotecznych – rozumie się przez to dokumenty zawierające utrwalony wyraz myśli ludzkich, przenoszone do rozpowszechniania, niezależnie od nośnika fizycznego i sposobu zapisu treści, gromadzone i udostępniane przez Bibliotekę.
§ 2
Zasady szczegółowe
- Regulamin ustala szczegółowe zasady, sposób i tryb postępowania prowadzonego w celu skutecznego egzekwowania wierzytelności pieniężnych należących do Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich.
- Postanowienia Regulaminu mają zastosowanie do wierzytelności powstałych z tytułu niezwróconych w terminie materiałów bibliotecznych oraz nieuregulowanych opłat za przetrzymywanie wypożyczonych materiałów bibliotecznych.
- Procedura windykacyjna zostaje rozpoczęta jeżeli Czytelnik nie zwróci w terminie wypożyczonych materiałów bibliotecznych lub/i nie uregulował należnej opłaty po wysłaniu drugiego upomnienia.
- Windykacja prowadzona będzie w stosunku do osób, które ukończyły 18 lat.
- W stosunku do osób niepełnoletnich odpowiedzialność za zaległe zobowiązania ponoszą ich rodzice lub opiekunowie prawni.
- Pracownicy Biblioteki zobowiązani są do systematycznego prowadzenia czynności zmierzających do uregulowania zobowiązań wobec Biblioteki.
- Pracownicy Biblioteki przekazują do Specjalisty ds. sieci bibliotecznej, wykaz zadłużonych czytelników, wobec których ma być wszczęta procedura windykacyjna.
- W przypadku braku spłaty zobowiązań z uwzględnieniem interesu Biblioteki, aby nie dopuścić do przedawnienia roszczeń, sprawy zadłużenia mogą zostać skierowane na etap postępowania sądowego.
- Wszelkie koszty postępowania windykacyjnego i sądowego ponosi dłużnik.
§ 3
Czynności wyjaśniające powód zaległości
- System biblioteczny automatycznie wysyła przypomnienie o terminie zwrotu wypożyczonych materiałów bibliotecznych na adres e-mail Czytelnika.
- Upoważniony pracownik wykonuje wstępne czynności wyjaśniające powód zaległości Czytelnika mające na celu odzyskanie materiałów bibliotecznych poprzez:
- kontakt telefoniczny z Czytelnikiem.
Treść rozmowy powinna zawierać następujące elementy:
a) informacja o wystąpieniu zadłużenia i jego wysokości,
- naliczaniu kar za każdy rozpoczynający się miesiąc,
- konieczności zwrotu materiałów bibliotecznych,
- konieczności spłaty powstałego zadłużenia wobec Biblioteki,
- wskazanie możliwości spłaty zadłużenia w Centrali lub Filii, w której wypożyczono materiały biblioteczne,
- wskazanie możliwości spłaty zadłużenia na rachunek bankowy Biblioteki;
- wysłanie upomnienia.
- Do Czytelników przetrzymujących materiały biblioteczne Biblioteka może wysyłać upomnienia. Brak powiadomienia e-mail lub nieotrzymanie upomnienia nie zwalnia z opłat za nieterminowy ich zwrot. Za każde wysłane upomnienie pobiera się opłatę.
- W przypadku braku reakcji Czytelnika na upomnienie, ostateczne przesądowe wezwanie do zapłaty za nieterminowy zwrot materiałów bibliotecznych wysyłane jest listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
- Przed wysłaniem ostatecznego wezwania do zapłaty Biblioteka może zwrócić się do Urzędu Miasta w Siemianowicach Śląskich z Wnioskiem o udostępnienie danych osobowych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL w celu ustalenia aktualnego adresu.
- Przekroczenie terminu zwrotu jakiejkolwiek pozycji skutkuje zablokowaniem konta bibliotecznego w Bibliotece.
- Odblokowanie konta następuje po dokonaniu zwrotu wypożyczonych materiałów bibliotecznych oraz spłacie zadłużenia.
§ 4
Okresy przedawnienia wierzytelności
- Roszczenia przysługujące Bibliotece wobec Czytelników są roszczeniami o charakterze cywilnoprawnym. Dla przedawnienia roszczeń Biblioteki z tytułu opłat za przetrzymywanie materiałów bibliotecznych albo z tytułu zwrotu materiałów bibliotecznych lub ich równowartości do dnia 8 lipca 2018 r. należy stosować termin 10-letni wynikający z art. 118 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny. Po zmianie Ustawą z dnia 13 kwietnia 2018 r. od dnia 9 lipca 2018 r. termin przedawnienia wynosi 6 lat.
- Okres przedawnienia następuje ze skutkiem na koniec roku kalendarzowego, w którym przedawnia się roszczenie.
§ 5
Procedura umarzania należności, rozkładania ich na raty oraz odraczania płatności z urzędu lub na wniosek dłużnika
- Należności pieniężne mogą być umarzane z urzędu, w przypadku wystąpienia okoliczności wymienionych w art. 56 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
- Na wniosek dłużnika należności pieniężne mogą być umarzane w całości lub w części, ich spłata może być również odraczana lub rozkładana na raty w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym.
- Do podejmowania decyzji w sprawie umarzania, odraczania terminu spłaty lub rozkładania na raty należności pieniężnych na pisemny wniosek dłużnika uprawniony jest Dyrektor Biblioteki.
- Okres odroczenia terminu płatności nie może być dłuższy niż 6 miesięcy, licząc od dnia złożenia kompletnego wniosku przez dłużnika.
- Okres spłaty należności rozłożonej na raty nie może być dłuższy niż 120 miesięcy, licząc od dnia złożenia kompletnego wniosku dłużnika.
- Wniosek o którym mowa w ust. 2 § 5 powinien zawierać co najmniej:
- imię i nazwisko,
- aktualny adres zamieszkania,
- telefon kontaktowy,
- adres e-mail,
- wskazanie kwoty zadłużenia z oświadczeniem dłużnika o uznaniu tej kwoty,
- informacje o:
- sytuacji majątkowej;
- innych istniejących zobowiązaniach dłużnika;
- przyczyny ubiegania się o umorzenie, odroczenie terminu spłaty w całości lub części należności lub rozłożenie spłaty całości lub części należności na raty;
- proponowane terminy i kwoty spłaty pokrycia zadłużenia.
- Treść wniosku, o którym mowa w ust. 2 § 5 stanowi załącznik nr 1 do Regulaminu.
- Wniosek, który nie został poprawnie wypełniony i nie zawiera pełnych danych podlega uzupełnieniu na podstawie ustnego lub pisemnego wezwania, w przeciągu 7 dni. Brak reakcji na wezwanie do uzupełnienia powoduje, pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia.
- Wniosek, o którym mowa w ust. 2 § 5 wraz z informacją o sytuacji majątkowej lub innych istniejących zobowiązaniach dłużnika należy składać w tymczasowej siedzibie wierzyciela: Miejska Biblioteka Publiczna im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich ul. Śląska 14,
41-100 Siemianowice Śląskie.
- Dyrektor Biblioteki w terminie 14 dni od złożenia przez dłużnika kompletnego wniosku, dokonuje weryfikacji wniosku, w celu ustalenia, czy występują okoliczności warunkujące udzielenie umorzenia, rozłożenia na raty, odroczenia płatności.
- Udzielenie lub odmowa udzielenia ulgi następuje w formie pisemnej decyzji Dyrektora Biblioteki złożonej na Wniosku o umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Bibliotece, wydanej nie później niż w ciągu 30 dni od złożenia kompletnego wniosku przez dłużnika.
- Jeżeli decyzja Dyrektora Biblioteki o umorzeniu dotyczy tylko części należności, określa się w nim termin zapłaty pozostałej części należności.
- W decyzji Dyrektora Biblioteki o odroczeniu terminu zapłaty należności lub o rozłożeniu jej na raty należy określić ilość rat, termin spłaty oraz inne niezbędne postanowienia.
- Umorzenie należności pieniężnej powoduje również umorzenie odsetek od tej należności w całości lub w takiej części, w jakiej została umorzona ta należność.
- Od należności pieniężnej, której termin płatności odroczono lub którą rozłożono na raty, nie pobiera się odsetek za opóźnienie za okres od dnia złożenia wniosku do upływu terminu zapłaty wynikającego z decyzji Dyrektora Biblioteki.
- Należność pieniężna staje się natychmiast wymagalna wraz z należnymi odsetkami za zwłokę liczonymi od pierwotnego terminu zapłaty, bez uwzględnienia okresu odroczenia lub rozłożenia na raty, jeżeli:
- dłużnik nie spłacił w ustalonym terminie albo w pełnej wysokości należności, której termin płatności został odroczony lub która została rozłożona na raty;
- dowody na podstawie, których udzielono ulgi okazały się nieprawdziwe;
- dłużnik wprowadził wierzyciela w błąd, co do okoliczności uzasadniających udzielenie ulgi.
- Decyzja Dyrektora Biblioteki warunkująca umorzenie, rozłożenie na raty lub odroczenie terminu zapłaty należności może zostać uchylona jeżeli:
- informacje, na podstawie których należność umorzono, rozłożono na raty bądź odroczono termin jej spłaty okażą się nieprawdziwe;
- wyjdzie na jaw, że dłużnik wprowadził wierzyciela w błąd, co do okoliczności, które stanowiły podstawę wydania decyzji Dyrektora Biblioteki.
- Od decyzji Dyrektora Biblioteki w sprawie umorzenia, odroczenia lub rozłożenia na raty należności pieniężnych, mających charakter cywilnoprawny przypadających Bibliotece nie przysługuje odwołanie.
- O decyzji Dyrektora dłużnik powiadamiany jest drogą elektroniczną lub osobiście.
§ 6
Ochrona danych osobowych
Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r.
w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO) informujemy, iż:
- Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Miejska Biblioteka Publiczna im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich.
- Administrator powołał Inspektora Ochrony Danych - kontakt pod adresem e-mail: IOD.INSPECT@gmail.com lub pod adresem korespondencyjnym: Miejska Biblioteka Publiczna im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich, ul. Śląska 14, 41-100 Siemianowice Śląskie.
- Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu prowadzenia działań z zakresu windykacji wierzytelności, umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Bibliotece, o których mowa w niniejszym regulaminie oraz prowadzenia postępowań sądowych i egzekucyjnych. Dane osobowe będą także przetwarzane w celach archiwalnych oraz posłużą do prowadzenia statystyki (dane zanonimizowane).
- Podstawa prawna przetwarzania danych osobowych:
- przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego wynikającego z ustawy
o bibliotekach 27 czerwca 1997 r., art. 59 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz Uchwały Nr 64/2024 Rady Miasta Siemianowic Śląskich z dnia 31 października 2024 r.
w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie (Miastu) Siemianowice Śląskie lub jednostkom podległym, warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną oraz wskazania organu i osób uprawnionych do udzielania ulg (art. 6 ust. 1 lit. C RODO), - prawnie uzasadniony interes realizowany przez Miejską Bibliotekę Publiczną im. Anny Szaneckiej w Siemianowicach Śląskich – dla celu dochodzenia roszczeń na drodze postępowania sądowego i egzekucyjnego (art. 6 akapit 1 lit. F RODO).
- Dane osobowe mogą być przekazywane innym podmiotom upoważnionym na podstawie przepisów prawa, w ramach konkretnego postępowania, a w przypadku wystąpienia przez wierzyciela na drogę postępowania sądowego, a następnie postępowania egzekucyjnego, dane osobowe zostaną przekazane odpowiednio: do sądu i organu egzekucyjnego. Odrębną kategorię odbiorcy, któremu mogą być ujawnione dane osobowe jest firma informatyczna związana ze wsparciem programistycznym Biblioteki, ale tylko w celu i zakresie niezbędnym do świadczenia tych usług.
- Dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny wynikający z wymienionych celów przetwarzania, z uwzględnieniem okresów przechowywania określonych w przepisach odrębnych, w tym przepisach archiwalnych oraz przedawnienia roszczeń.
- Dłużnik ma prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, zgodnie z zasadami określonymi w RODO oraz obowiązującymi w tym zakresie pozostałymi przepisami prawa.
- Prawo do usunięcia danych oraz do sprzeciwu nie ma zastosowania w momencie prowadzenia działań oraz wykonywania innych obowiązków nałożonych na Administratora przez obowiązujące przepisy prawa.
- Dłużnik ma prawo do wniesienia skargi do prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna, że przetwarzanie dotyczących go danych osobowych narusza przepisy RODO.
§ 7
Przepisy końcowe
- Pracownik Działu Finansowo-Księgowego zakłada i prowadzi dokumentację związaną
z umarzaniem, odraczaniem oraz rozkładaniem na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Bibliotece m.in.: wezwania do zapłaty, odwołania, wnioski
z decyzją Dyrektora Biblioteki lub ewidencję, pisma sądowe oraz pisma egzekucyjne. - W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem zastosowanie mają obowiązujące przepisy prawa oraz Uchwała Nr 64/2024 Rady Miasta Siemianowic Śląskich z dnia 31 października 2024 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielania ulg
w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie (Miastu) Siemianowice Śląskie lub jednostkom podległym, warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną oraz wskazania organu i osób uprawnionych do udzielania ulg. - Integralną część Regulaminu stanowi załącznik nr 1
- Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2025 r.